ادوارد اسنودن فوتبال کیست و چگونه دستگیر شد؟/آقای فوتبال لیکس



سایت بدون – «قوی بمان روی پینتو»؛ این عنوان بنری است که این روزها در بسیاری از ورزشگاه های اروپا و به ویژه آلمان توسط هواداران عاصی از بی‌قانونی به اهتزاز درمی‌آید. روی پینتو اما نه یک مربی یا بازیکن مصدوم بلکه هکری است که صدها کیلومتر دورتر از این ورزشگاه ها و در بازداشت دولت مجارستان به سر می برد.

پینتو با چهره رنگ پریده و موهای ژل زده شباهت چندانی به هکرهای جانی یا تبهکاران حرفه ای ندارد. در واقع تنها جرم او شاید راه اندازی سایت فوتبال لیکس و انتشار اسناد محرمانه خلافکاری ها و زد و بندهای پشت پرده باشگاه های صاحب نام و ستاره های متمول دنیای فوتبال باشد.

او اسنادی را رو کرده بود که از نقش کارتل ها و افراد شخص ثالث در نقل و انتقالات بازیکنان و دریافت پول های کلان توسط آنها خبر می داد؛ مساله ای که در فوتبال داخلی ما هم رواج بالایی دارد. بر اساس اسناد فوتبال لیکس قرارداد ترانسفر بازیکنانی نظیر گرت بیل، نیمار، فالکائو و خامس رودریگز برخلاف رقم و شرایطی بوده که از سوی باشگاه ها اعلام شده است.

در مدت کوتاهی نوبت به افشای اطلاعات سوپراستارهایی مثل مسی، رونالدو و مورینیو در فوتبال لیکس رسید. حجم تخلفات مالی در دنیای فوتبال به حدی زیاد بود که در رسانه های اروپایی غوغایی به پا کرد. کمیته پول شویی پارلمان اروپا آن با استناد به این مدارک فرار مالیاتی بازیکنان را فراگیر عنوان کرده و بازرسی های گسترده ای را در مورد آن کلید زد.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2019/03/4821.jpg

سایت «فوتبال لیکس» پشت پرده اتفاقات زیادی را برملا کرده است. پلیس مجارستان مرد ۳۰ساله‌ای که سایت فوتبال لیکس را می‌چرخاند، دستگیر کرده و می‌خواهد به پرتغال، کشورش، پس بدهد. پلیس ۴ کشور در تلاش هستند مانع این کار شوند، چون در این صورت اسناد باارزشی از بین می‌رود که آنها دنبالش هستند. خیلی از داستان‌های فوتبال مثل یک فیلم سینمایی است اما این یکی، یک فیلم پلیسی مهیج شده است.
پلیس و دادستانی در ۴ کشور اروپایی در تلاش هستند تا اطلاعاتی که «روی پینتو» دارد را به‌دست بیاورند. این مرد پرتغالی، یکی از گردانندگان سایت «فوتبال لیکس» است و افشاگری‌هایش، جرقه چند تحقیق از سوی یوفا درباره باشگاه‌های بزرگ از جمله منچسترسیتی را زده است.
وکلای پینتو به «دیلی‌میل» گفته‌اند اطلاعات این مرد ۳۰ساله در دولت‌های بلژیک، سوییس، فرانسه و آلمان مشتری دارد و دادستانی این ۴ کشور نگران است اگر دولت مجارستان آقای پینتو را به پرتغال پس بدهد، این اطلاعات مهم نابود شوند. افشاگری‌های او حتی دامن زادگاهش را هم گرفته و منجر به شرمساری بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون شده است.
«وییان بوردون» یکی از وکلای درجه یک انگلیسی است که روی پرونده‌های افشاگرانه کار می‌کند و قبلا وکیل‌مدافع ادوارد اسنودن بوده؛ همان کسی که اطلاعات زیادی از دولت آمریکا را لو داد. بوردون در تلاش است جلوی استرداد پینتو از مجارستان به پرتغال را بگیرد. او به MoS ‌گفت: «من تعجب می‌کنم که شهروندان، سیاسیون و اهالی بیشتری را در صنعت فوتبال نمی‌بینم که بپرسند چرا پینتو باید به پرتغال استرداد و اطلاعات او نابود شود. پایان دادن به این جنگ زشت که برای فوتبال بسیار مضر است، با یک منفعت طولانی‌مدت همراه است.»
مقامات بلندپایه فوتبال علنا از پینتو فاصله گرفته‌اند. یوفا هیچ تماسی با او یا وکلایش نداشته است. منابعی هم به این موضوع اشاره داشته‌اند که یوفا برای تایید یافته‌های پینتو از منابعی جایگزین در تحقیقاتش علیه منچسترسیتی استفاده خواهد کرد.
با این حال «دیلی‌میل» جزییاتی از تقاضای ارسال‌شده از دادستان بلژیک برای پلیس مجارستان را رؤیت کرده که در آن درخواست شده به پینتو اجازه داده شود به‌عنوان شاهد در محاکمه‌های متهمان فرارهای مالیاتی شرکت کند. آنها همچنین خواستار دستیابی به اطلاعاتی در کامپیوترهای پینتو شده‌اند؛ کامپیوترهایی که توسط مقامات مجارستانی ضبط شده‌اند. تقاضاهایی مشابهی هم از سوی دفتر دادستانی مالی ملی فرانسه و اداره تحقیقات مالیات مونیخ صورت گرفته است. گفته می‌شود بازرسان سوییسی هم که رابطه میان جانی اینفانتینو، رییس فیفا با یک دادستان سوییسی به‌نام رینالدو آرنولد را زیر نظر گرفته‌اند، خواهان اطلاعات پینتو شده‌اند.
یوروجاست، یک واحد عملیات مشترک قضایی در اروپا، هم دو هفته پیش با حضور دادستانانی از ۱۰ کشور در شهر لاهه هلند تشکیل جلسه داد تا یک همکاری را بر پایه اطلاعات واصله از پینتو آغاز کند. با وجود اهمیت جهانی که اطلاعات افشاگرانه پینتو دارد، تلاش‌‌های پرتغال برای برگرداندن او به این کشور، نسبتا بی‌سر و صدا بوده است.
دیلی‌میل در روز یکشنبه تنها روزنامه بریتانیایی بود که به‌تنهایی در دادگاه پینتو حاضر بود؛ زمانی که دانشجوی سابق رشته تاریخ با لباس‌های آبی‌تیره و دست و پاهایی در غل و زنجیر وارد اتاق شد تا با وکلایش که تلاش‌های اولیه آنها برای ممانعت از استرداد او نافرجام بوده، ملاقات کند. قرار است تا ۱۰ روز دیگر هم یک جلسه استماع دیگر برگزار شود تا آنها برای دومین‌بار تلاش کنند.
پینتو در ماه ژانویه دستگیر شد و وکلای او بر این باورند که والدین او بدون آنکه خودشان بدانند پلیس را به محل اقامت وی در یک ساختمان قرن نوزدهمی در میدان بلاگا لوئیژای‌پست در شرق شهر بوداپست کشانده‌اند.
ادیوید دیک، وکیل مجارستانی پینتو گفت: «ما فکر می‌کنیم والدین پینتو از فرودگاه تحت تعقیب بودند. آنها عصر رسیدند و او فردای آن روز دستگیر شد.» بوردون، پینتو را با پرونده افشاگرانه «اسناد پاناما» مقایسه کرد (۵/۱۱ میلیون سند که بزرگ‌ترین نشت اطلاعاتی تاریخ و بزرگ‌ترین افشای فساد مالی سیاستمداران لقب گرفته) و ادامه داد: «هر دو آنها ناگهانی به جریان افتادند و هیچ ربطی به صنعتی که افشاگری‌ها به آن مربوط می‌شد، نداشتند. برای هر دو آنها این یک نوع طغیان مدنی بود.» هفته پیش در دادگاه یک وکیل مجارستانی مکررا پینتو را به‌عنوان «هکر متهم» توصیف کرد. این زن مدعی شد اکثر اطلاعاتش را از طریق هک کردن ایمیل‌های ارسال‌شده از وی به باشگاه اسپورتینگ لیسبون و آژانس دوین اسپورتس به‌دست آورده است. پینتو چندین‌بار به زبان انگلیسی تاکید کرد که او هکر نیست و به او دستور داده شده سکوت کند.
 زمانی که او اجازه حرف زدن پیدا کرد، گفت که اطلاعاتش را به‌صورت تصادفی به‌دست آورده و وجدانش به او اجازه نداده این اطلاعات را نزد خودش نگه دارد، به همین دلیل او این اطلاعات را به نشریه اشپیگل آلمان داده و این نشریه هم به نفع عموم آنها را منتشر کرده است. وکلای پینتو اکنون به نتیجه فرجام‌خواهی او خوشبین نیستند و او قرار است تا هفته آینده در زندان ژیروسکوشی بماند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *