از جاروبرقی روباتیک تا دستگیره هوشمند/پیروزی بر «کرونا» با کمک تکنولوژی


 سایت بدون – در شرایطی که ویروس کرونا همه جهان را به وحشت انداخته فناوری همچنان کار خود را می کند و دراین میان هم قدم گذاشته و توانسته راهکارهایی را عرضه کند تا از طریق آن بتوان به نوعی بر این ویروس و راه های انتشار آن غلبه کرد هر چند بسیاری از این محصولات تکنولوژی سر از بازار کشورهای جهان سوم درنیاورده است اما  شاید سایه وحشت ویروس هایی همچون کرونا فعالین این حوزه را دست به کار تولید انبوه این اقلام فناورانه کند تا از طریق آن بتوان به راحتی از شیوع این گونه ویروس ها جلوگیری کرد. 
ضدعفونی هوشمندانه تلفن همراه
هرچند مقابله با ویروس کووید ۱۹از خود فرد آغاز می شود و شستن مداوم دست ها و لمس نکردن چشم، دهان و بینی و همچنین عدم شرکت در اجتماعات، پارک ها، میهمانی ها و پرهیز از هرگونه دید و بازدید بر کاهش میزان ابتلا به بیماری در سراسر جهان تأثیرگذار است اما در این میان وسایل هوشمند و فناورانه می توانند نقش کلیدی ایفا کنند. وسایلی که شاید در نگاه اول کاملاً معمولی به نظر برسند ولی تحقیقات نشان می دهد در اداره ها و خانه هایی که از این وسایل هوشمند استفاده شده، میزان ابتلا بسیار کمتر بوده است. البته هیچ یک از این وسایل تضمینی برای متوقف کردن انتشار ویروس محسوب نمی شوند با این حال از آنجا که می توانند به طور مستقیم ویروس یا باکتری احتمالی را بکشند یا احتمال و شانس تماس مردم با سطوح آلوده را به حداقل برسانند بسیار قابل تأمل هستند.تلفن‌های همراه یکی از وسایلی به شمار می رود که امروزه برای خبررسانی، تفریح و… مورد استفاده قرار می گیرد و حتی در این روزهای کرونایی وسیله ای لازم برای دید و بازدیدهای نوروزی، حل و فصل مسائل مربوط به کار و… به شمار می رود. اما بهتر است بدانید اگر به بهداشت این وسیله محبوب، بی توجهی کنید احتمال بیمار شدن شما بسیار بالاتر می رود چراکه نتیجه مطالعات گوناگون نشان می دهد تلفن  همراه ۱۰برابر آلوده تر از دستشویی‌ است. بنابراین توجه به بهداشت این وسیله پرکاربرد در روزهای کرونایی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ضدعفونی تلفن‌های همراه تاکنون راهکارهای متفاوتی ارائه شده ولی در همه این موارد احتمال خراب شدن تلفن همراه در درازمدت وجود دارد بویژه اگر گوشی شما ضد آب نباشد.ازسوی دیگر حتی اگر یک گوشه کوچک از تلفن همراهتان هم تمیز نشود ممکن است ویروس کرونا در همان گوشه کمین کرده باشد و به محض لمس آن با دست، همه تلاش هایتان بی نتیجه بماند و آلوده شوید. اما جایگزین این راهکارها چیست؟ یکی از بهترین راهکارها برای ضدعفونی کردن تلفن همراه استفاده از فناوری و کمک گرفتن از اشعه ماورای بنفش(UV) است. بهترین نمونه را می توان HoMedics UV-Clean Phone Sanitzer دانست و تنها کافی است تلفن همراه خود را در این وسیله قرار دهید تا با کمک اشعه ماورای بنفش، ۹۹.۹درصد باکتری ها و ویروس ها از بین بروند. کافی است هر طرف گوشی خود را به مدت ۳۰ثانیه در معرض اشعه ماورای بنفش قرار دهید تا این عوامل بیماری زا ازجمله کووید ۱۹ از بین برود. این وسیله همچنین بسیار کوچک و قابل حمل است و با هر بار شارژ می تواند تا ۷۰ بار گوشی را ضدعفونی کند و بدون واهمه از کرونا، از آن استفاده کنید.
خشکشویی خانگی هوشمند
در روزهای کرونایی جهان، بیشتر مردم علاقه چندانی ندارند که لباس هایشان را به خشکشویی ها بسپارند چراکه احتمال آلوده شدن لباس در مراحل مختلف شست و شو و حمل لباس وجود دارد. در این میان باز هم تکنولوژی به یاری بشر آمده و شاید بهترین راهکار فناورانه را بتوان خشکشویی خانگی سامسونگ با نام AirDresserدانست که مدت زمان زیادی از رونمایی از آن نمی گذرد اما طرفداران زیادی در جهان دارد. این خشکشویی خانگی که درست مانند یک کمد به چشم می آید و می توان آن را جزئی از دکور خانه دانست عملاً لباس ها را با بخار شست و شو می دهد و همه ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد. گرمای بخار کاملاً برای از بین بردن ویروس کرونا کافی است و می تواند تا ۹۹.۹درصد ۴مدل ویروس از جمله آدنوویروس ها،آنفلوآنزا، ویروس هرپس و کروناویروس را از بین ببرد و یک گام بزرگ برای مقابله با کووید ۱۹ به شمار برود.
مقابله جاروبرقی روباتیک با کرونا
از آنجا که ویروس کووید ۱۹ سنگین است بر روی زمین جا خوش می کند به همین دلیل هم گفته می شود هرگز با کفش هایتان وارد خانه نشوید و حتماً آن را در بیرون از خانه قرار دهید. به هر حال کف خانه می تواند یکی از آلوده ترین مناطق باشد و باید حتماً ضدعفونی شود که البته کار چندان راحتی نیست. یکی از بهترین راهکارهای فناورانه برای این مورد، استفاده از جاروبرقی های روباتیکی است که کار ضدعفونی را نیز همزمان انجام می دهند و بهترین نمونه آن را می توان iRobot Braava دانست. این روبات کوچک علاوه بر جارو کشیدن و برداشتن همه ذرات از روی کفپوش های خانه، بلافاصله به دنبال آن، تی هم می کشد و با استفاده از مواد ضدعفونی کننده و سفیدکننده هرگونه لکه را نیز پاک می کند. این روبات هرگونه ذرات موجود روی زمین را برمی دارد و می تواند هرگونه باکتری یا ویروس ازجمله کووید ۱۹ را نیز از بین ببرد به همین دلیل هم برای مصرف خانگی و مراکز و اداره های بزرگ در روزهای کرونایی مناسب است. ازآنجا که این روبات بسیار کوچک است می تواند در همه نقاط حرکت کند و حتی گوشه ها و نقاطی که چندان در دسترس نیست را نیز تمیز و ضدعفونی کند. این روبات کوچک به سنسورهایی ویژه مجهز است پس با موانع موجود برخورد نمی کند و علاوه بر آن، پس از پایان کار به استند ویژه شارژ بازمی گردد و برای تمیزکاری و ضدعفونی بعدی آماده می شود.
جلوگیری ازتماس با دستگیره ها با قفل هوشمند
یکی دیگر از این وسایل، قفل های هوشمند درهای خانه است. دستگیره های در یکی از آلوده ترین نقاط برای ابتلا به بیماری کرونا محسوب می شوند و با توجه به این که قفل های هوشمند را می توان تنها با یک فرمان صوتی و با کمک دستیارهای صوتی مانند الکسا یا اکو و… باز کرد بنابراین میزان لمس دستگیره ها به صفر می رسد و به تبع آن، آلودگی دست هم بسیار کاهش می یابد. برخی کمپانی های سازنده این وسایل هوشمند پا را از این نیز فراتر گذاشته اند به عنوان مثال شرکت Kwikset از یک راهکار فناورانه با نام تکنولوژی Microban استفاده کرده و در تولید دستگیره های در و قفل های هوشمند از یک تکنولوژی ضد باکتری بهره گرفته است. عملاً روکش این دستگیره ها از جنس بسیار خاصی ساخته شده که می تواند عملاً باکتری ها را از بین ببرد و این خود یک گام بزرگ برای مقابله با اپیدمی های مختلف محسوب می شود. البته هرچند این تکنولوژی هنوز نتوانسته ویروس ها ازجمله کووید ۱۹ را از بین ببرد و تلاش ها برای پیشرفت در این زمینه ادامه دارد اما به هرحال عدم تماس دست با این دستگیره ها می تواند در کاهش ابتلا به بیماری کرونا در جهان تأثیرگذار باشد.
دستیارهای صوتی و شیر آب فناورانه
شست و شوی صحیح دست با آب و صابون یکی از راهکارهای اصلی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کروناست اما اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود و شیر آب به ویروس آغشته باشد عملاً پس از شست و شوی دست و هنگام بستن شیر آب، باز هم ویروس را در خانه یا محل کار خود به گردش درمی آورید. اینجاست که باز هم تکنولوژی راهکاری فناورانه ارائه داده است. شیرهای آب هوشمند پاسخی مناسب به شرایط کنونی هستند چراکه بدون تماس دست، باز یا بسته می شوند.یکی از بهترین نمونه های این شیرهای آب فناورانه،U است که توسط کمپانی Moen طراحی و تولید شده است. این شیرهای آب را می توان با کمک اپلیکیشن ویژه ای در تلفن همراه تنظیم کرد تا تنها با یک فرمان صوتی باز یا بسته شوند. همچنین دمای آب را می توان با آن دستورات صوتی کم یا زیاد کرد. تنظیم میزان خروجی حجم آب از شیر آب نیز با دستورهای صوتی امکانپذیر است و به این ترتیب پس از شست و شوی دست در سرویس های بهداشتی اماکن عمومی، خانه و…احتمال آلودگی مجدد دست شما به دلیل لمس شیر آب برای بستن آن به صفر می رسد. هرچند با این شیر آب هوشمند نمی توانید هیچ ویروسی را بکشید اما می توانید میزان تماس با آن را بویژه در نقاط پرتردد و پرجمعیت به حداقل برسانید که خود موضوع مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا محسوب می شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *