از دربی تا ال کلاسیکوی ایران روی موج حساسیت /ملاقات‌های ویژه لیگ نوزدهم را بشناسید


سایت بدون – بالاخره چند روز بعد از قرعه کشی لیگ نوزدهم تاریخ شروع آن هم توسط رئیس سازمان لیگ اعلام شد تا هواداران فوتبال در ایران با اشتیاق منتظر دیدن تیم‌های‌شان در لیگ پیش‌رو باشند. لیگ نوزدهم از روز پنج شنبه با بازی پرسپولیس و پارس جنوبی جم شروع می‌شود و این بازی، نقطه شروع لیگی است که تحت الشعاع سخت‌گیری‌های فدراسیون و سازمان لیگ برای بالا رفتن استانداردهای برگزاری مسابقه قرار گرفت. این اقدام فدراسیون اگرچه خیلی دیر صورت گرفت اما باید آن را به فال نیک گرفت چرا که فضای هواداری در فوتبال ایران در سال‌های اخیر بسیار مستعد درگیری و حاشیه سازی شده است. اگر نگاهی به برنامه بازی‌های پیش رو در لیگ بیندازیم می بینیم که لیگ نوزدهم پر است از بازی‌های حساس و نفس‌گیر که ممکن است با درگیری هواداران دو تیم به آشوب کشیده شوند. هر چند با سخت‌گیری فدراسیون به نظر می‌رسد فضای کمتری برای درگیری‌ها وجود داشته باشد. بد نیست نگاهی بیندازیم به بازی‌ها و ملاقات‌های ویژه لیگ نوزدهم. لیگی که در شروع آن خبری از چهره‌هایی مثل علی دایی و علی کریمی نیست. برانکو و شفر هم نیستند اما به جای آن‌ها مربیانی مثل کالدرون، استراماچونی و دنیزلی را داریم که قطعا جذابیت لیگ را بالا خواهند برد. نکته مهم این است که ستاره‌های نقل و انتقالات در این فصل مربیان بودند و بازیکنان سهم زیادی در بالا رفتن هیجان بازار نقل و انتقالات نداشتند. خودتان حساب کنید دیگر. بمب‌های این فصل نقل و انتقالات بازیکنانی مثل سید مهدی رحمتی، سروش رفیعی و شایان مصلح بودند.

دربی تهران؛ استرا – کالدرون

بعد از چند سال، برانکو پرسپولیس را ترک کرد تا چهره دربی‌ها از این به بعد متفاوت باشد. وینرد شفر هم بعد از تجربه ۴ دربی از مربیگری استقلال برکنار شد و حالا دربی پیش رو که در هفته چهارم لیگ نوزدهم برگزار خواهد شد شاهد حضور دو مربی جدید روی نیمکت دو تیم است. گابریل کالدرون روی نیمکت پرسپولیس نشسته و آندره‌آ استراماچونی روی نیمکت استقلال. پرسپولیس به جز آمدن کالدرون تغییر بزرگ دیگری نداشته اما همین یک تغییر، قطعا باعث ایجاد تفاوت‌های بزرگی در این تیم خواهد شد. در طرف مقابل استقلال نه تنها مربی اش را عوض کرد بلکه تعداد زیادی بازیکن از دست داد و تعداد زیادی بازیکن خرید تا چهره کاملا متفاوتی نسبت به لیگ هجدهم داشته باشد. حالا وضعیت طوری است که نمی‌شود درباره نتیجه دربی هفته چهارم حدس خاصی زد. چرا که زمان زیادی تا آن روز باقی نمانده و بعید است تیم‌ها به سر و شکل مناسبی دست پیدا کنند. با این همه دربی تهران همیشه جذاب بوده و بدون شک دیدن این دو مربی روی نیمکت دو تیم در روز دربی جذابیت اصلی این مسابقه است.

ال‌کلاسیکو؛ پرسپولیس – مصلح

هر چقدر که دربی تهران در سال‌های اخیر بدون تنش و درگیری برگزار شده اما انگار هرچه تنش و حساسیت در عالم فوتبال وجود داشته به بازی پرسپولیس و سپاهان منتقل شده است. تقریبا همه بازی‌های اخیر دو تیم درگیری‌های شدیدی داشته و به تبع آن محرومیت و جریمه هم برای مربیان و بازیکنان دو تیم در نظر گرفته شده. اصلا یکی از دلایل سخت گیری فدراسیون برای بالا رفتن امنیت ورزشگاه‌ها، همین بازی‌های رودرروی پرسپولیس و سپاهان بوده. رقابت دو تیم در فصل گذشته به اوج رسید که البته پرسپولیس فاتح هر دو جام شد و دست سپاهان خالی ماند. به همه حساسیت‌های این بازی، انتقال شایان مصلح از پرسپولیس به سپاهان را هم اضافه کنید. امیر قلعه‌نویی که در اغلب مصاف‌هایش با برانکو ناکام ماند، حالا باید با یک مربی خارجی دیگر در پرسپولیس مقابله کند و کیست که نداند قلعه‌نویی چه عشقی به شکست دادن مربیان خارجی دارد. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در باره این بازی، احتمال رویارویی هواداران دو تیم است. در هر دو بازی رفت و برگشت فصل گذشته درگیری‌هایی به وجود امد که تلفات جبران ناپذیری هم داشت.

استقلال – پدیده؛ داستان رحمتی

سید مهدی رحمتی بعد از چند فصل حضور در استقلال از این تیم رفت و حالا دیگر تصور بازگشت او به استقلال حتی برای خداحافظی از فوتبال هم سخت است. مشخص بود که جنگ زیر پوستی او و سید حسین حسینی نمی‌تواند تا ابد همینطور بماند و یکی از این دو نفر باید می‌رفت. قرعه به نام رحمتی افتاد و این دروازه‌بان باتجربه راهی پدیده مشهد شد. حالا همه منتظر هفته سیزدهم لیگ برتر هستند. جایی که استقلال و پدیده روبروی هم قرار می‌گیرند. هنوز برای پیش بینی اتفاقات آن بازی زود است اما رحمتی نشان داده در چنین بازی‌هایی انگیزه بالاتری دارد و حتی مستعد تنش و درگیری‌های شدید هم هست. باید منتظر ماند و دید وقتی او و حسینی در ورزشگاه آزادی با هم روبرو می‌شوند چه می‌کنند. گذشته از رحمتی دو استقلالی دیگر هم به پدیده رفته‌اند. اتفاقا هر دو هم معتقدند رفتن‌شان از استقلال به دلایل فنی نبوده. روح الله باقری و فرشاد محمدی مهر هر دو برای بازی در مقابل استقلال لحظه شماری می‌کنند. از طرفی مسعود ریگی بازیکن فصل گذشته پدیده هم به استقلال پیوسته و در هفته سیزدهم در مقابل تیم سابق خودش قرار می‌گیرد.

استقلال – سپاهان؛ باز هم قلعه‌نویی

همین دو سه روز پیش بود که امیر قلعه نویی گفت استقلال را دوست دارد اما در سپاهان راحت است. در حرف‌های قلعه‌نویی می‌شد به وضوح گلایه‌مندی را حس کرد. همین گلایه مندی باعث می‌شود او انگیزه بالایی برای شکست دادن تیم محبوبش داشته باشد. سپاهان در اواخر لیگ هجدهم در زمین خودش در آخرین دقایق مغلوب استقلال شد. شادی استقلالی‌ها از این پیروزی اصلا به مذاق قلعه نویی خوش نیامد. او بارها به طعنه از این نوع شادی کردن حرف زد. اما مشخص است که قلعه نویی برای جبران آن شکست لحظه شماری می‌کند. گذشته از انگیزه همیشگی او مقابل استقلال، دوئل با یک مربی «چشم رنگی» که قلعه نویی همیشه از آن برای طعنه به مربیان خارجی استفاده می‌کند هم به حساسیت های این مسابقه اضافه خواهد کرد. هنوز چیزی مشخص نیست اما اگر امید ابراهیمی و امید نورافکن هم به سپاهان بروند حساسیت‌های این بازی به اوج می‌رسد. ژنرال اصلا تمایلش به جذب این دو بازیکن را تکذیب نکرده است. فکرش را بکنید؛ قلعه نویی و ابراهیمی و نورافکن در مقابل استقلال! چه شود!

پرسپولیس – پدیده؛ یحیی و سروش

هواداران پرسپولیس بعد از این که مطمئن شدند برانکو دیگر به تیم‌شان برنمی‌گردد فقط به یک گزینه فکر می‌کردند: «یحیی گل محمدی». یحیی از پدیده تیم قدرتمند و خوبی ساخته بود که شباهت‌های انکار ناپذیری به پرسپولیس برانکو داشت. برای همین هم او بهترین گزینه برای جانشینی برانکو بود. انصافا خود یحیی هم برای آمدن به پرسپولیس تلاش کرد. اما مالک و مدیران باشگاه تحت هیچ شرایطی از مربی‌شان نگذشتند  و پرسپولیس ناچار شد به سمت مربی خارجی برود. مالک پدیده خیلی زود قرارداد یحیی را برای دو سال دیگر هم تمدید کرد. همین مساله تقابل پرسپولیس و پدیده در لیگ نوزدهم را جذاب‌تر کرده است. اما فقط این نیست. سید مهدی رحمتی که همیشه در دربی مقابل پرسپولیس قرار می‌گرفت این بار باید با پیراهن پدیده در مقابل این تیم بازی کند. عامل بعدی افزایش حساسیت این بازی هم سروش رفیعی است که در لیست مازاد کالدرون قرار گرفت و به پدیده پیوست. او که این ماجرا را ناشی از ضعف مدیریت پرسپولیس می دانست برای اثبات ادعایش کلی انگیزه دارد و منتظر است در مقابل پرسپولیسِ کالدرون قرار بگیرد.

تراکتور؛ گربه سیاه سرخابی‌ها

تراکتور در سال‌های اخیر رقابت نزدیکی با تیم های بزرگ پایتخت داشته. هواداران این تیم، تراکتور را قدرتمندتر،  محبوب‌تر و شایسته‌تر از استقلال و پرسپولیس می‌دانند و معتقدند تنها حمایت‌های دولتی از این دو تیم باعث شده آن‌ها بیشتر از تراکتور افتخار کسب کنند. تراکتور سال گذشته مدعی قهرمانی بود اما در اواخر گرفتار حاشیه شد. آن‌ها امسال یک چهره کاریزماتیک و نوستالژیک را روی نیمکت‌شان دارند. مصطفی دنیزلی ترک تبار آمده تا تراکتور را برای اولین بار قهرمان لیگ برتر کند. تراکتور تقریبا همه ستاره های اصلی‌اش به جز آنتونی استوکس را حفظ کرد. چند بازیکن خوب داخلی و خارجی را هم به کادر بازیکنانش اضافه کرد تا دنیزلی هیچ کم و کسری برای قهرمانی نداشته باشد. طرفداران این تیم به شدت منتظر تقابل تیم‌شان با پرسپولیس و استقلال هستند. تقابل مصطفی دنیزلی با پرسپولیس نقطه اوج این مسابقه است. دنیزلی نزد هواداران پرسپولیس به شدت محبوب است و اصلا بعید نیست پرسپولیسی‌ها در بازی رودررو برای اولین بار مربی تراکتور را هم تشویق کنند. مصاف این مربی با استقلال هم دیدنی است. او با پرسپولیس ۳ بار مقابل استقلال ایستاد که دو بار پیروز شد و یک بار هم مساوی کرد.

سازندگی 

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *