از شیخ دیاباته تا بشار رسن / خارجی های ناآماده هدیه کرونا به پرسپولیس و استقلال

سایت بدون – بعد از شیوع ویروس کرونا، تمامی مسابقات ورزشی در دنیا به حالت تعلیق درآمد. فوتبال اما اولین رشته‌ای بود که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشورهای مختلف به مرور در حال آغازشدن است. لیگ برتر ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و بعد از گذشت حدود چهار ماه مقرر شد از اوایل تیرماه بدون حضور تماشاگر از سر گرفته شود. شیوع کرونا اما باعث شد تا بازیکنان خارجی تیم‌های مختلف به کشورشان برگردند تا در تعطیلات اجباری فوتبال کنار خانواده خود باشند. باوجوداین با آغازشدن تمرینات تیم‌ها، بازیکنان خارجی و البته سرشناس تیم‌های مدعی عنوان قهرمانی یا خیلی دیر به تمرینات گروهی تیمشان اضافه شدند یا اصلا به ایران برنگشتند تا اولین مشکل مدعیان در ایام کرونایی غیبت این بازیکنان باشد. پرسپولیس، سپاهان، استقلال و تراکتور با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در یکی، دو هفته ابتدایی قطعا نمی‌توانند از حضور بازیکنان باکیفیت خود بهره ببرند.
پرسپولیس؛ بشار و نگرانی تمام‌نشدنی هوادار
قهرمان سه‌ دوره اخیر لیگ برتر؛ یعنی پرسپولیس، در چند فصل اخیر هافبک خلاق و تکنیکی تیم ملی عراق را در ترکیب خود داشت. بشار رسن به واسطه بازی‌های قابل‌قبولی که از خود به نمایش گذاشت و صدالبته که رفتار متفاوتی نسبت به سایر خارجی‌های فوتبال ایران داشت، محبوب هواداران شد. این‌بار اما با توجه به اینکه بشار از فصل گذشته نیز طلب زیادی دارد، همین دیروز به ایران برگشته و کمتر از ۱۵ روز دیگر مسابقات لیگ برتر شروع می‌شود، بعید است با آمادگی بتواند هفته‌های باقی‌مانده را برای تیمش به میدان برود. ضرر بزرگ یحیی گل‌محمدی جایی است که در صورت غیبت و ناآماده‌بودن بشار رسن، او تنها هافبک بازی‌ساز خود را برای ادامه لیگ در اختیار نخواهد داشت و باید از احمد نوراللهی که ذاتا هافبک دفاعی است در بخش جلو استفاده کند.
سپاهان و بازگشت دقیقه‌نودی کی‌روش استنلی
امیر قلعه‌نویی ثابت کرده که نیاز مبرمی به مهاجم تنومند و گلزن خود در لیگ برتر دارد. کی‌روش استنلی اما به تازگی؛ یعنی روز دوشنبه به ایران بازگشت. کی‌روش در دو فصل اخیر درمجموع ۱۸ گل در ۳۱ مسابقه برای زردپوشان اصفهانی وارد دروازه حریفان کرده و در بسیاری از مسابقات در ثانیه‌های پایانی عصای دست ژنرال شده است و با استفاده از قدرت سرزنی بالا و البته اهمیت این موضوع در تاکتیک قلعه‌نویی، او تبدیل به مهره ارزشمندی برای زردها شده؛ باوجوداین کی‌روش نیز بیش از ۱۰ روز از تمرینات گروهی سپاهان را از دست داد و با منفی‌شدن آزمایش کرونایش از امروز می‌تواند به تیمش اضافه شود. کی‌روش حالا باید عقب‌بودن ۱۰ روزه تمرینات نسبت به سایر بازیکنان را جبران کند و با علم به اینکه بیش از چهار ماه تمرینات سنگین بدنی نداشته، به احتمال بسیار زیاد یکی، دو هفته اول مسابقات؛ یعنی هفته ۲۲ و ۲۳ را از دست خواهد داد و قلعه‌نویی باید از حالا به فکر گلزنی تیمش باشد.
استقلال و معضلی به اسم شیخ دیاباته
هواداران استقلال در این فصل بعد از رفتن استراماچونی تصور می‌کردند که تیمشان روند گلزنی و پیروزی‌های آن دوران را از دست می‌دهد، اما شم بالای گلزنی شیخ دیاباته که از هفته‌ ششم و هفتم شروع شد، تا پایان نیم‌فصل ادامه داشت. شیخ بعد از شیوع ویروس کرونا به کشورش بازگشت و حالا چندروزی است به ایران برگشته. بازگشت شیخ اما شوکی به هواداران وارد کرد، چراکه عکس‌های منتشرشده از شیخ در تمرینات ثابت می‌کرد که او اضافه‌وزن زیادی دارد و باید تا پیش از شروع مسابقات بار دیگر به وزن ایدئال سابق برگردد. او به دلیل ناآماده‌بودن به نظر می‌رسد به‌طورقطع دیدار معوقه با فولاد خوزستان را از دست بدهد؛ دیداری که ارزشش برای هر دو تیم شش امتیاز است و همچنین مهدی قائدی نیز در خط حمله تنها خواهد بود و مجیدی باید زوج قائدی را در تمرینات باقی‌مانده تا شروع دیدارها پیدا کند.
تراکتور و بی‌محلی کاپیتان تیم ملی!
یکی از تیم‌های پرهزینه و متمول لیگ برتر، نماینده آذربایجان؛ یعنی تراکتور است که در این فصل نیز از مدعیان قهرمانی است؛ هرچند فاصله‌اش با صدر زیاد است. مالک تراکتور که از حامیان تعطیلی مسابقات بود، حالا با بخش‌نامه سازمان لیگ تمرینات تیمش شروع شده است. ساکت الهامی، سرمربی این تیم هم با مشکل سایر تیم‌های مدعی عنوان قهرمانی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ غیبت اشکان دژاگه و عدم بازگشت او به ایران همچنان ادامه دارد. بهانه «کرونا» یا عدم پرداخت حق و حقوق او؟ مشخص نیست! آنچه مشخص است اینکه سرمربی تراکتور نمی‌تواند روی کاپیتان تیم ملی ایران برای مدت زیادی حساب باز کند و تیمش را باید بدون هافبک بازی‌ساز و باتجربه روانه مسابقات کند و شاید به‌خاطر همین موضوع، سهمیه آسیایی را نیز از دست بدهد. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *