از نیویورک تا لندن در ٩٠دقیقه/ هواپیمای جتی با ۵ برابر سرعت صوت

سایت بدون -یک شرکت استارتاپ آمریکایی طرحی را از یک هواپیمای جت منتشر کرده که می‌تواند تا ۵ برابر سرعت صوت، سرعت داشته باشد. سرعت صوت حدود ١٣٠٠ کیلومتر بر ساعت است. به این ترتیب این هواپیما می‌تواند فاصله میان نیویورک تا لندن را که درحال حاضر با هواپیما بیش از ٧ ساعت طول می‌کشد، در ٩٠دقیقه یا کمتر پرواز کند. به گزارش سی.ان.ان، شرکت هواپیمایی «هرمویس» که در آتلانتا واقع است، اعلام کرده سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با فراهم‌کردن سرمایه اولیه برای ساخت این هواپیما که با سرعت ۵ماخ حرکت می‌کند، می‌توانند ساخت آن را آغاز کنند. اگر این پروژه موفقیت‌آمیز باشد، سفر به آن سوی اقیانوس اطلس، بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود. طراحان این هواپیما امیدوارند که این جت سریع، بتواند در محدوده‌ای به طول ۴۶٠٠ مایل (حدود ٧۴٠٠ کیلومتر) با سرعتی بسیار بالا و در حدود ٣٠٠ مایل بر ساعت (۵٣٠٠ کیلومتر بر ساعت) پرواز کند.
ای.جی. پیپلیکا، موسس شرکت و استارتاپ هرمویس در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت این شرکت قرار گرفت، گفته است: «ما درحال تحقق بخشیدن به زیرساخت‌های سفرهای هوایی هستیم که در صورت وقوع این اتفاق، شبیه توسعه اینترنت از دایل‌آپ به اینترنت پرسرعت است و به این ترتیب ما را قادر می‌سازد که سفرهای طولانی را در زمان بسیار کوتاه‌تر طی کنیم.»
بنیانگذاران شرکت هرمویس، شامل اعضای پیشین شرکت اسپیس‌ایکس، استارتاپ موشکی الون ماسک، پروژه بلو اوریجین و سرمایه‌گذاری‌های مخفی فضایی جف بزوس است. همه این چهار بنیانگذار، با یکدیگر فعالیت و همکاری می‌کنند، تا این پروژه هواپیمای موشکی و همچنین هواپیمای ایکس پلین که متعلق به نیروی هوایی آمریکاست را توسعه دهند. پاول بروس، استاد ارشد بخش هوافضای کالج امپریال لندن اما یادداشتی نوشته که شبیه اخطار است. او می‌گوید: «بزرگترین چالش کنونی برای این هواپیما، موضوع نیروی محرکه است. ما هواپیماهای کوچک بدون سرنشینی را با کمک نیروی محرکه و شتاب بالا آزمایش کرده‌ایم، اما هنوز نمی‌دانیم که این شتاب و سرعت چه تاثیری روی مسافران خواهد داشت.» او در ادامه گفته است: «مشکلات زیادی ممکن است برای مسافران در سرعت بالا ایجاد شود، بنابراین راه زیادی برای حل آنها در پیش داریم.» به گفته پاول بروس، مشکل بزرگتر مربوط به موضوعات اقتصادی و احتمالا محیط‌زیستی می‌شود: «پرواز با آن سرعت، مقادیر زیادی از سوخت را می‌سوزاند و احتمالا بسیار بیشتر از میزان سوختی است که در سرعت‌های پایین می‌سوزد. اما اگر مخالفتی از سوی نهادهای محیط زیستی نباشد و مردم هم خواهان ساخت این نوع هواپیماها باشند، من هم مشکلی نخواهم داشت.» ای.جی. پیپلیکا، موسس شرکت هرمویس به سی.ان.ان گفته است که ساخت و توسعه این هواپیما حدود یک دهه زمان می‌برد: «ما باید پروازهای آزمایشی بسیار زیادی را تا آن زمان انجام دهیم، همچنین باید دست‌کم دو مدل کوچکتر از این هواپیماها را بسازیم و آزمایش کنیم، تا از آن آزمایش‌ها بر اطلاعاتمان بیفزاییم.»
 به گفته موسس شرکت هرمویس، مهمترین چالش تلفیق تکنولوژی‌ها در کنار یکدیگر و آزمایش آنها خواهد بود: «رسیدن به سرعت ۵ ماخ بر روی زمین کار بسیار دشواری و نیازمند تفکر مداوم و زیاد است؛ حالا اگر قرار باشد به این سرعت بر روی آسمان برسیم، کار سخت‌تر هم خواهد شد.» آقای پیپلیکا گفته است که قیمت بلیت این هواپیما برای یک مسیر از نیویورک تا لندن، احتمالا چیزی حدود ٣‌هزار دلار خواهد بود. شرکت هرمویس نخستین شرکت هوایی نیست که طرح چنین هواپیماهایی را منتشر می‌کند.
پیشتر در ماه ژوئن‌ سال ٢٠١٨، شرکت بویینگ نیز از طرح هواپیمای مسافربری مافوق صوت خود رونمایی کرده بود. شرکت‌های دیگری هم بوده‌اند که از طرح‌های مشابهی سخن گفته‌اند. اگر این هواپیما ساخته شود، می‌تواند دو برابر هواپیمای کنکورد، که یک هواپیمای مافوق صوت است، سرعت داشته باشد. هواپیمای کنکورد، آخرین پرواز خود را بر فراز اقیانوس اطلس در اکتبر ٢٠٠٣ انجام داد و از نیویورک تا لندن را در زمانی کمتر از ۴ ساعت پرواز کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *