از کریستیانو رونالدو تا زلاتان ابراهیموویچ/ سری آ، بهشت پیرمردها

سایت بدون – لیگ ایتالیا در سال‌های نه‌چندان دور محلی مناسب برای درخشش ستاره‌های نامدار فوتبال جهان محسوب می‌شد و حضور بهترین‌های فوتبال دنیا در سری Aاتفاقی عادی محسوب می‌شد اما به‌تدریج این تورنمنت دچار حواشی‌ای ازجمله کالچوپولی و بحران تبانی شد. این اتفاقات باعث شد ایتالیایی‌ها تا سال‌ها از سطح اول فوتبال قاره دور بمانند اما در فصول اخیر آنها دوباره به‌تدریج مشغول بازسازی خود هستند و خرید بازیکنانی چون الکسیس سانچز، کریس اسمالینگ، روملو لوکاکو و گونسالو ایگواین نشان داد که باشگاه‌های این کشور دوباره در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند. قطعا مهم‌ترین انتقال سال‌های اخیر این لیگ خرید کریس رونالدو توسط یوونتوس بود که باعث شد توجهات زیادی به‌سوی سری Aجلب شود. اگرچه رونالدو در سال‌های آخر فوتبالش قرار دارد اما بی‌تردید تاثیر زیادی در این مسابقات داشته است. ازسوی دیگر میلان نیز دوباره به‌سراغ زلاتان ابراهیموویچ رفت تا با کمک این ستاره سوئدی بتواند شرایطش را بهتر کند و البته او هم به بهترین نحو این کار را انجام داد تا لیگ ایتالیا به‌نوعی بهشت بازیکنان پا به سن گذاشته محسوب شود.

بنجامین باتن

زلاتان و رونالدو در ایتالیا یکه‌تازی می‌کنند و روی نوار موفقیت گام برمی‌دارند. مهاجم سوئدی با زدن ۱۰گل در ۶بازی که در لیگ انجام داده عملکردی عالی داشته و در صدر جدول گلزنان قرار دارد. فصل پیش و زمانی که زلاتان دوباره به فوتبال اروپا برگشت بسیاری شگفت‌زده شدند و معتقد بودند او برای بازی در این قاره و به‌خصوص در یکی از لیگ‌های معتبر پیر شده است اما زلاتان درخشش خود را خیلی زود آغاز کرد و جواب منتقدانش را با گلزنی داد و در ۳۹سالگی هنوز هم دست‌بردار نیست. ابراهیموویچ نقش زیادی در ابقای استفانو پیولی روی نیمکت روسونری داشت و حالا به لطف گلزنی‌های او و عملکرد فوق‌العاده‌اش، تیم در فصل جدید صدرنشین لیگ است. او در یکی از مشهورترین اظهارنظرهایش گفته بود: «من بنجامین باتن هستم. پیر به دنیا آمدم و جوان خواهم مرد.» حالا کمتر کسی در توانایی او در این سن‌وسال تردید دارد و شاید باید پذیرفت که او همانند بنجامین باتن سال‌به‌سال جوان‌تر و آماده‌تر می‌شود. اگر زلاتان فصل قبل تیمش را به مسابقات اروپایی رساند و روندی عالی در انتهای فصل داشت، در این فصل بسیار بهتر نیز کار کرده و توقف‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. او هفته گذشته برابر ناپولی که یکی از بهترین مدافعان حال حاضر فوتبال اروپا را دراختیار دارد بازهم درخشید و دو گل زد.
کالیدو کولیبالی هم در این دیدار که در ناپل برگزار می‌شد قادر به مهار زلاتان نبود و این ستاره سوئدی دو گل زیبا وارد دروازه ناپولی کرد تا تیمش درنهایت ۳ بر یک برنده شود. البته او در دقایق پایانی این مسابقه از ناحیه همسترینگ پایش دچار مصدومیت شد و مدتی دور از میادین خواهد بود. روسونری در غیاب او برابر لیل در لیگ اروپا یک–یک کرد تا تاثیر غیبت او بیش از قبل مشخص شود. اگرچه میلان در لیگ اروپا شرایط نسبتا خوبی برای صعود دارد اما لغزش در دو دیدار پایانی مرحله گروهی می‌تواند منجر به حذف آنها شود.
میلان امروز در ادامه رقابت‌های لیگ در غیاب زلاتان به مصاف فیورنتینا خواهند رفت. این مهاجم سوئدی درباره مصدومیتش گفت: «آسیب‌دیدگی‌ام خیلی جدی نیست و بعد یک یا دو هفته به ترکیب میلان برمی‌گردم.» او همچنین درباره درگذشت مارادونا گفت: «مارادونا برای من فراتر از فوتبال بود و خوشحالم که فرصت این را داشتم که با او ملاقات کنم. او یک الگو برای همه بازیکنان است و به‌نظر بهتر است او را به‌خاطر کارهایی که برای فوتبال انجام داده به‌یاد بیاوریم. اصلا مهم نیست که او خارج از زمین فوتبال چه‌کار می‌کرد و فکر می‌کنم این موضوع اصلا اهمیتی ندارد. وقتی شما به شماره ۱۰فکر می‌کنید تنها یک نام به ذهن‌تان می‌رسد: مارادونا.»

انتقالی که به تاخیر افتاد

درخشش این مهاجم سوئدی باعث شده بحث بازگشت او به تیم‌ملی کشورش نیز چندین‌بار مطرح شود و حالا به‌نظر می‌رسد این اتفاق خیلی جدی‌تر درحال پیگیری است. خود او می‌گوید دلش برای تیم‌ملی تنگ شده است: «مسلما دوست دارم دوباره پیراهن تیم‌ملی را به تن کنم چراکه دلتنگ دیدارهای ملی هستم. شکی نیست که دوست دارم دوباره لباس زردرنگ تیم ملی را بپوشم و برای این تیم بازی کنم.» ظاهرا در روزهای اخیر ملاقاتی بین او و یان اندرسون، سرمربی تیم‌ملی سوئد نیز انجام‌شده که احتمالا حاصل آن بازگشت ایبرا به تیم‌ملی خواهد بود. اندرسون درباره این مهاجم پا به سن گذاشته می‌گوید: «او در ۳۹سالگی عالی کار کرده و حضور در صدر جدول گلزنان ایتالیا نشان می‌دهد بسیار آماده است. شاید چندماه پیش تصور چنین عملکردی از او بسیار سخت بود اما درهای تیم‌ملی روی همه باز است و پس از جلسه‌ای که با هم داشتیم نظرات‌مان به هم نزدیک‌تر شده است.»
زلاتان به‌تنهایی توانسته میلان را دوباره به روزهای خوبش برگرداند و حالا پائولو مالدینی، مدیرورزشی روسونری می‌گوید آنها در ژانویه ۲۰۱۹ نیز تلاش کردند ابراهیموویچ را به میلان برگردانند. اتفاقی که اگر در آن زمان رخ می‌داد تغییرات اخیر در تیم بسیار زودتر اتفاق می‌افتاد و حتی شاید سرنوشت قهرمان فصل پیش نیز تغییر می‌کرد.
مالدینی می‌گوید: «ما سال قبل از حضور زلاتان نیز با او مذاکراتی داشتیم. می‌خواستیم او به میلان برگردد و به همین دلیل به‌سراغ او و مدیربرنامه‌هایش رفتیم اما او گفت با لس‌آنجلس‌گلکسی قرارداد دارد و نمی‌تواند این تیم را در میانه راه رها کند. زلاتان به ما گفت یک‌سال بعد دوباره درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد و سر حرفش ماند. ما می‌دانستیم خرید او یک ریسک و قمار بزرگ است چراکه زلاتان سال‌ها در لیگ آمریکا بازی کرده بود و البته قصد بی‌احترامی به این مسابقات را ندارم اما سطح آنجا اصلا قابل قیاس با سری A نیست. پیشنهاد ما قراردادی ۱۸ماهه بود اما خودش گفت در ابتدا قرارداد را ۶ماهه ببندیم تا ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود و آیا می‌تواند به ما کمک کند یا نه.»
اسطوره میلانی‌ها با تمجید از ستاره تیمش ادامه داد: «ایبرا روحیه رقابت و جنگندگی بالایی دارد و همیشه به‌دنبال بهترشدن است. او به‌قدری در تمرینات خوب کار می‌کند که باعث می‌شود انگیزه سایر بازیکنان نیز افزایش یابد و آنها هم فشار بیشتری را روی خود احساس کنند.»
مالدینی همچنین درباره اتفاقاتی که فصل پیش در این باشگاه رخ داد و درنهایت باعث ابقای پیولی روی نیمکت تیم شد، گفت: «ما برنامه دیگری داشتیم اما عملکرد خوب تیم باعث شد نظرمان تغییر کند و به‌دنبال شرایط دیگری برویم. میلان تیمی بزرگ است و باید همه جوانب را برای ایجاد تغییرات در نظر بگیریم. خوشبختانه این تصمیم به سود تیم شد و حالا نتایج بهتری گرفته‌ایم. به‌نظرم پیولی گزینه‌ای مناسب برای این سمت است و خوشحالم که او را حفظ کردیم.»
میلانی‌ها اگرچه هم‌اکنون در صدر جدول قرار دارند اما در ادامه فصل رقبای سرسختی چون یووه و اینتر را پیش‌رو خواهند داشت و پیولی اگر در پایان مسابقات بتواند حتی در کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا نیز موفق عمل کند، مسلما کار بزرگی برای این باشگاه انجام داده است. البته با روندی که زلاتان در این تیم دارد حتی فتح اسکودتو نیز هدفی دور از دسترس نخواهد بود.

تاثیر رونالدو در یووه

دیگر بازیکن پا به سن گذاشته و موفق این روزهای فوتبال ایتالیا یکی دیگر از بازیکنان سابق منچستریونایتد است. کریس رونالدو پس از سپری‌کردن بهترین سال‌های فوتبالی‌اش در رئال‌مادرید و فتح تمامی عناوین ممکن با این باشگاه تصمیم گرفت چالشی جدید را تجربه کند و به همین دلیل راهی تورین شد. او هم در این فصل همانند زلاتان به کرونا مبتلا شد اما همان‌طور که از او انتظار می‌رفت توانست این بیماری را شکست داده و دوباره به زمین فوتبال برگردد.
رونالدو نیز مثل زلاتان دوران جوانی را پشت‌سر گذاشته اما همچنان در فرم خوبی قرار دارد. آخرین نمایش خوب او در لیگ به هفته قبل و مصاف با کالیاری برمی‌گردد که توانست هر دو گل تیمش در این دیدار را به ثمر برساند و سه‌امتیاز را به حساب یووه واریز کند. گل‌هایی که همچنان نشان از ستاره درخشان سال‌های دور داشت یکی با حرکتی عرضی از سمت چپ و ضربه فنی به گوشه دروازه که بارها از این طریق توانسته دروازه حریفان را باز کند. گل دومش نیز به زیبایی زده شد و به‌خوبی ردپای رونالدوی جوان در آن دیده می‌شد.
یووه در غیاب او در لیگ قهرمانان مغلوب بارسلونا شد تا بار دیگر اهمیت او برای راه‌راه‌پوشان تورینی مشخص شود. با این حال او هفته گذشته برابر فرانس‌واروش مجارستان به میدان رفت و یکی از دو گل تیمش در جریان برتری ۲ بر یک بیانکونری را به ثمر رساند. چنین درخششی در ایتالیا باعث شده در ۳۵سالگی حتی شایعه بازگشت او به رئال‌مادرید مطرح شود. اتفاقی که می‌تواند بهترین خبر برای هواداران این تیم اسپانیایی باشد که پس از جدایی او کمتر روزهای خوبی داشته‌اند و به‌خصوص مشکلات تیم در خط‌حمله همچنان ادامه دارد. رئال پس از رفتن رونالدو نتوانست جانشین مناسبی برای او پیدا کند و حتی ادن آزارد بلژیکی هم در این دو فصل قادر به برآورده کردن انتظارات نبوده است.
معمولا در فوتبال از اهمیت حضور بازیکنان جوان و مستعد در تیم‌ها سخن گفته می‌شود و بازیکنان با عبور از ۳۰سالگی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. معمولا در چنین سن‌وسالی دوران افول بازیکنان آغاز می‌شود اما برای این دو بازیکن پا به سن گذاشته که مجموعا ۷۴سال دارند، سن به‌معنای واقعی کلمه تنها یک عدد است و آنها بهتر از بسیاری از بازیکنان جوان در زمین توانایی‌های خود را به رخ می‌کشند.

جایی برای احیای پیرمردها

لیگ ایتالیا درکنار این واقعیت که توانسته ستاره‌های پا به سن گذاشته را احیا کند و بهترین مکان برای درخشش آنهاست می‌تواند محلی برای بازگشت ستاره‌های افول‌کرده به اوج هم لقب بگیرد. بهترین مثال برای این موضوع روملو لوکاکو است که در منچستریونایتد به مهاجمی معمولی تبدیل شده بود و کمتر توانست استعداد خود را نشان دهد اما حضورش در اینترمیلان باعث شد شرایط برای این ستاره بلژیکی تغییر کند. لوکاکو زیر نظر آنتونیو کونته در نرآتزوری احیا شد و این روزها دوباره به مهاجمی گلزن و تاثیرگذار هم در رده باشگاهی و هم در تیم‌ملی بدل شده است.
زوج او و مارتینز در خط‌حمله اینتر می‌تواند برای هر خط‌دفاعی آزاردهنده باشد و اگر کونته توازن لازم در خط‌میانی و دفاعی‌اش را هم ایجاد کند می‌تواند تیمش را به‌عنوان یکی از مدعیان جدی لیگ مطرح کند. اینتر با وجود خریدهای متعددی که داشته هنوز نتوانسته روند قابل‌قبولی داشته باشد و بسیار پرفراز و نشیب ظاهر شده است. دو شکست پیاپی برابر رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان آنها را در آستانه حذف از این رقابت‌ها قرار داده اما آنها هنوز برای صعود ناامید نیستند.
کونته علاوه‌بر لوکاکو، دو بازیکن سابق یونایتد یعنی سانچز و اشلی یانگ را نیز احیا کرده و توانسته آنها را دوباره به روزهای خوبشان برگرداند. در یوونتوس نیز آلوارو موراتا با بازگشت به این تیم شرایط بهتری نسبت به قبل پیدا کرده و توانسته به مهاجمی گلزن برای تیمش تبدیل شود.

مطلب پیشنهادی

میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است؟

آیا میزان تحصیلات یک زوج می تواند در روابط آن ها موثر باشد خیلی شنیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *