استادیوم‌های بی‌امکانات، گنج مخفی برای استارت‌آپ‌ها/لذت فوتبال با یک تغذیه دلچسب!

نوید صراف


زمانی که «علاءالدین» در بین جواهرات بسیار گرانقیمت و فریبنده موجود در «غار عجایب» چشمش به «چراغ جادو» در صعب‌العبورترین نقطه ممکن افتاد، فکرش را هم نمی‌کرد که این چراغ چه جادویی درون خود مخفی کرده و می‌تواند صاحبش را به دریای بی‌کرانی از ثروت برساند. این درست شبیه ماجرای ورزشگاه‌های فوتبال و جادوی موجود در آنهاست.
اگر یک بار پای به استادیوم‌های فوتبال گذاشته باشید به خوبی می‌دانید که بازار اغذیه‌فروشی در جریان یک بازی به شدت داغ است. بازاری که البته در ایران باشگاه‌های فوتبال از آن سهمی نمی‌برند چرا که اکثر تیم‌های بزرگ کشورمان از داشتن ورزشگاه‌های اختصاصی بی‌بهره‌اند اما بد نیست شما را با شیوه جدید درآمدزایی باشگاه‌های اروپایی آشنا کنیم: «دیجی‌فود»
یکی از منابع باشگاه‌های دنیا، فروش خوراکی، نوشیدنی و تنقلات به هواداران فوتبال حاضر در بازی‌هاست. به عنوان مثال شما برای نوشیدن یک لیوان چای در ورزشگاه آنفیلد، باید ۵٫ ۲ پوند (معادل ۳۵۰ هزار ریال) و برای خوردن یک اسلایس کیک ۴٫ ۳ پوند (معادل ۴۷۰ هزار ریال) پرداخت کنید. با توجه به اینکه خرید اغذیه به صورت حضوری انجام می‌شود، هواداران معمولاً در زمان‌های مخصوص از جمله پیش از شروع مسابقه، فاصله ۱۵ دقیقه بین دو نیمه و در انتهای بازی به اغذیه‌فروشی‌ها مراجعه می‌کنند و کمتر کسی حاضر است در حین مسابقه برای خرید خوراکی، صندلی‌اش را ترک کند.
 
استارت‌آپی انقلابی
همین فقدان باعث شد که مهندسان IT و نرم‌افزار شرکت فرانسوی «DigiFood» دست به‌کار شوند و استارت‌آپی را راهی بازار کنند که میزان فروش نوشیدنی و خوراکی در هر دیدار را ۲ الی ۳ برابر افزایش داده است. به کمک برنامه «دیجی‌فود»، هواداران فوتبال حتی در حین تماشای مسابقه، با توجه به شماره و ردیف صندلی‌شان، خوراکی مورد نظر خود را از منوهای بسیار متنوع انتخاب می‌کنند.
«رونالد گاتوچ» مدیرعامل این شرکت، استادیوم‌های فوتبال را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مکان‌های هدف‌شان نام برد و اعلام کرد که شرکت تحت مدیریتش برنامه دارد تا به زودی فعالیت‌های خود را در استادیوم‌های بسکتبال، راگبی، بیسبال و والیبال نیز گسترش دهد. در حال حاضر دیجی‌فود با باشگاه‌هایی همچون ‌لیون، نیس و موناکو در فرانسه، باشگاه‌های اسپانیول، ختافه و والنسیا در اسپانیا و البته شالکه، لایپزیش در آلمان قرارداد همکاری امضا کرده و در اولین سال فعالیت رسمی خود میزان فروش اغذیه در استادیوم‌های این باشگاه‌ها بیش از ۲ برابر رشد داشته است.
 
خرید آنلاین بدون ترک صندلی
با توجه به اینکه صندلی‌های ورزشگاه‌های اروپا همگی دارای شماره هستند، افراد حاضر در استادیوم می‌توانند به صورت آنلاین در هر مقطع از بازی، خوراکی و یا نوشیدنی مورد نظر خود را از بین ۵ مدل منو انتخاب کنند و سپس منتظر بنشینند تا سفارش خود را دم صندلی‌شان تحویل بگیرند. این امر یک مزیت دیگر نیز دارد و آن جلوگیری از اتلاف وقت هواداران در صف‌های طولانی خرید در باجه بوفه و اغذیه‌فروشی استادیوم‌هاست.
از اثرات روانی این امر نیز به هیچ عنوان غافل نشوید؛ فرض کنید در استادیوم روی صندلی خود نشسته‌اید و صندلی کناری شما یک خوراکی یا نوشیدنی دلچسب را تحویل می‌گیرد! بدون شک شما نیز برای میل کردن یک خوراکی ترغیب می‌شوید و به جمع استفاده‌کنندگان از این برنامه خواهید پیوست. به این ترتیب در بازه‌ای بسیار کوتاه، تعداد مشترکان استفاده از این سرویس جذاب، با ضریب قابل توجهی رشد خواهند کرد. به عبارتی دیگر؛ مشتری بیشتر، کسب درآمد چشمگیرتر.
دیجی‌فود ضمن توانایی بارگذاری منوی تمامی اغذیه فروشی‌های موجود در استادیوم، این قابلیت را نیز دارد که چندین رستوران متنوع را نیز به صورت سیار در ورزشگاه‌های طرف قرارداد مستقر کند تا هواداران از منوهای متنوع‌تری بهره‌مند شوند. امکان حضور رستوران‌های سیار بدین معناست که حتی استادیوم‌هایی که فاقد کترینگ و یا بوفه هستند نیز می‌توانند با امضای قرارداد همکاری با این استارت‌آپ، از طریق فروش اغذیه کسب درآمد کنند.
با توجه به برنامه‌های بلندمدت «دیجی‌فود» و شخص گاتوچ، باید به زودی شاهد حضور این اپلیکیشن در استادیوم‌های ایتالیا و انگلیس نیز باشیم. در واقع اصلاً بعید نیست که خیلی زود در سیاستگذاری‌های سالیانه باشگاه‌های اروپایی، بخش ویژه‌ای برای افزایش درآمد از طریق «دیجی‌فود» نیز در نظر گرفته شود و باشگاه‌ها به صورت کلان با این استارت‌آپ وارد همکاری شوند.
 
ایده‌ای پولساز در فوتبال داخلی
با آغاز کار دولت یازدهم بود که حمایت خاصی از استارت‌آپ‌ها انجام شد و خیلی زود شاهد حضور استارت‌آپ‌های موفقی همچون «اسنپ»، «تپسی»، «اسنپ‌فود»، «ریحون» و ده‌ها استارت‌آپ دیگر بودیم؛ شرکت‌هایی نوپا که به دلیل خدمات نوین‌شان با استقبال زیاد مردم نیز مواجه شد. در این بین استارت‌آپ‌هایی مثل «اسنپ‌فود» و «ریحون» که در زمینه مواد غذایی فعالیت می‌کردند، با رستوران‌های زیادی در تمام شهرهای ایران قرارداد امضا کرده‌اند و در حال حاضر میزان رستوران‌ها و حتی کافی‌شاپ‌های طرف قرارداد با این دو شرکت، مشتریان را با لیستی بلند بالا مواجه کرده است.
زمانی که اوضاع سرویس‌دهی در استادیوم‌های کشورمان را مدنظر قرار می‌دهیم به خوبی متوجه می‌شویم که چه بازار بکری در ورزشگاه‌های ما وجود دارد و با توجه به ایده شرکت «دیجی‌فود»، استارت‌آپ‌های مشابه در ایران می‌توانند با اخذ مجوزهای لازم و همکاری‌های چندجانبه، به سرعت از پتانسیل موجود استفاده و به سود سرشاری برسند. به عنوان مثال ورزشگاه آزادی تهران با گنجایش بیش از ۸۰ هزار نفر، یکی از بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های جهان محسوب می‌شود اما تا امروز از نظر سرویس‌دهی غذایی به فوتبال‌دوستان هیچ اقدام مثبتی در آن صورت نگرفته و هواداران حاضر در ورزشگاه تنها از طریق دستفروشان قادر به خرید خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مورد نیازشان هستند که آن‌هم تنها به ساندویچ کالباس و یک لیوان چای و در موارد کمی لاکچری‌تر به یک نوشابه محدود می‌شود.
با توجه به میزان سرمایه‌گذاری بالای این استارت‌آپ‌ها و همچنین بازار بکر موجود در استادیوم‌های ایران که هر هفته در تهران و شهرستان‌ها پذیرای هزاران تماشاچی هستند، تأسیس استندهای سیار کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. به این ترتیب ضمن جبران فقدان سرویس‌های موجود در ورزشگاه‌های کشور، تیم‌های میزبان نیز می‌توانند درآمد مازادی را نیز به درآمدهای سابق خود بیفزایند.
چنین طرحی گرچه در ابتدا با موانعی مواجه خواهد شد اما زنجیره‌ای از موفقیت‌های چشمگیر را رقم خواهد زد؛ از ساماندهی بهتر بلیت‌فروشی‌های الکترونیکی گرفته تا رضایتمندی بیشتر هواداران و البته کسب درآمد بیشتر به نفع فوتبال.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *