استارت آپ های ایرانی بازی تا چه حد تقاضای کاربران را پاسخ داده اند؟/ تجربه بازی در فضای استارت آپی

امروزه علاوه بر رواج بازی و سرگرمی در میان جوانان و نوجوانان، فضای بازی بچه ها هم با چند سال پیش بسیار فرق کرده و اگر آن زمان ها بازی های پر جنب و جوشی مثل گرگم به هوا، هفت سنگ، لی لی و از این دست بازی ها در میان نوجوانان طرفدار زیادی داشت، امروزه بازی های اینترنتی پرطرفدارترین فعالیتی است که آن ها انجام می دهند و تقریبا جزو فعالیت های روزانه آن ها به حساب می آید. بر خلاف آن زمان که این بازی ها در زمین های خاکی و کوچه پس کوچه های شهر صورت می گرفت امروزه بازی های آنلاین در یک زمینه مجازی و بستر فناوری اطلاعات صورت می گیرد. در نمونه های معروف خارجی، استارت آپ هایی که با موضوع بازی طرفداران زیادی دارند، سود زیادی را نصیب خودشان کرده اند و این تجربه نشان داده زمینه لازم برای رشد این نوع کسب و کار در کشور ما هم وجود دارد به شرط آن که قابل رقابت با نمونه خارجی باشد که علاوه بر بحث سودهای کلانی که در این میان به دست می آید، به نوعی معرفی آداب و رسوم و فرهنگ ایران و ایرانی را هم به همراه دارد که در مرحله معرفی جهانی حاصل می شود. در این مقاله به معدود استارت آپ هایی می پردازیم که گامی در جهت رقابت با حریفان جهانی خود برداشته اند.

کوئیز آف کینگز

http://specials.khorasannews.com/content/newspaper/Version20278/0/Page5/Block10680/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20278_10680_637130908564136299.jpg


 این استارت آپ امکان انواع بازی های فکری و معمایی را به صورت رایگان در اختیار کاربرانش قرار می دهد و علاوه بر استفاده از طریق وب سایت، در اپلیکیشن تحت اندروید و آی او اس هم فعالیت می کند.در این بازی شما می توانید بعد از عضویت در سایت، گروه مد نظر خود را بسازید و برای آن مدیر یا معاون تعیین کنید و به رقابت گروهی یا فردی با دیگران بپردازید و حتی امکان چت و کل کل با حریفان در حین بازی هم وجود دارد.بیش از یک میلیون سوال متنوع متنی و تصویری با موضوعاتی مثل اطلاعات عمومی، فوتبال، لگو و سرگرمی، مذهبی، سینما، موسیقی، ریاضی و هوش و … هم در این سرویس وجود دارد و طبق اعلام سایت، بیش از ۱۰ میلیون کاربر در این بازی فعالیت می کنند.کوئیز آف کینگز به عنوان برترین بازی سال ۹۶ ( کلمات و دانستنی ) در جشنواره وب و موبایل ایران از دید داوران و از دید مردمی شناخته شده است. در قسمت وبلاگ این برنامه شما می توانید به آخرین اخبار بازی، انواع ترفندها، چالش ها و بالاترین رتبه بندی های بازی دسترسی داشته باشید.
 www.landing.quizofkings.com
 

 اسم فامیل

http://specials.khorasannews.com/content/newspaper/Version20278/0/Page5/Block10680/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20278_10680_637130908564824712.jpg


 اغلب متولدان دهه ۶۰ به این بازی علاقه زیادی داشتند و از پر طرفدارترین بازی ها در جمع های دوستانه و خانوادگی بود. حالا این بازی پا به بستر فناوری این روزها هم گذاشته و طراحان این بازی آنلاین، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ تا کنون ادامه می دهند.با ورود به سایت و برنامه این بازی نوستالژیک، با یک دیوار خاطره روبه رو می شوید که می توانید خاطراتی را که از این بازی در دوران کودکی تان دارید روی آن بنویسید و با دوستان دوران کودکی تان همین بازی را حتی اگر کیلومترها از هم فاصله دارید، انجام بدهید.فهرست مدال آوران و امتیاز آورترین ها هم در قسمت پایین سایت وجود دارد.فروشگاه، بخش جدیدی است که به اسم فامیل افزوده شده و شما می توانید امتیاز را با عنوان سکه یا الماس خریداری کنید . البته این بازی با آن چه ما در گذشته انجام می دادیم تفاوت های زیادی دارد و در سایت به انواع اسم فامیل ساده، دوئل اسم فامیل، اسم فامیل نقطه ای، اسم فامیل خفن ها، اسم فامیل زنجیری و اسم فامیل حرف آخر دسته بندی شده است که به طور کامل درباره آن ها توضیح داده شده است و پس از انتخاب رقیب، وارد اتاق بازی می شوید.
www.esmfamil.com
 
بازیتک

http://specials.khorasannews.com/content/newspaper/Version20278/0/Page5/Block10680/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20278_10680_637130908565454766.jpg


 اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاوه بر بازی های فردی و دسته جمعی دوست دارید، مراحل بیشتری را طی کنید، بازیتک برای شما لیگ های جذابی را هم طراحی کرده است.این سرویس که در بستر وب و موبایل در دسترس است، در سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرده است. انواع بازی های فکری و معمایی تک نفره، دو نفره و چند نفره در بازیتک وجود دارد و شما می توانید با سازنده بازی ها هم آشنا شوید و اگر سازنده بازی هستید به شما در ساخت بازی تک یا چند نفره مد نظرتان کمک می کند.
در واقع بازیتک جایی برای علاقه مندان بازی و سازندگان آن است و توانسته بستری را فراهم کند تا بازی نویس ها، سناریست ها و گرافیست ها تعامل بیشتر و بهتری را با هم داشته باشند و راحت تر طرح ها و ایده هایشان را اجرایی کنند.
www.bazitech.ir
 
فوتبال فانتزی

http://specials.khorasannews.com/content/newspaper/Version20278/0/Page5/Block10680/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20278_10680_637130908566134778.jpg


 این بازی تنها برای کاربران در بستر گوشی های هوشمند اندروید طراحی شده است و با ورود به سایت، امکان دانلود اپلیکیشن آن برای شما به راحتی فراهم شده و فضای موجود در بازی را در قالب یک ویدئو به نمایش گذاشته است. در این بازی هر فردی می تواند در لیگ های مختلف مثلا لیگ انگلیس یا جام خلیج فارس ثبت نام کند و بعد از این که ثبت نام کرد یک تیم برای خودش بسازد.
پس از این  مرحله هر کاربری برای تیمش بازیکن می خرد که بازیکن ها هم بازیکن های واقعی هستند و در لیگ های واقعی بازی و امتیاز کسب می کنند و امتیاز  آن ها به امتیاز تیم اضافه می شود در این میان تیمی که کاربران فعال تر و قوی تری دارد، بیشترین امتیاز را از آن خود می کند. شیوه بازی، نفرات برتر و فیلم های آموزشی بازی هم در سایت و اپلیکیشن بازی موجود است.این بازی برای علاقه مندان به فوتبال به ویژه مربیگری گزینه مناسبی است.
www.ffclub.ir
 
بازیاتو

http://specials.khorasannews.com/content/newspaper/Version20278/0/Page5/Block10680/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20278_10680_637130908566644822.jpg


بازیاتو یک مرجع کاملا تخصصی برای علاقه مندان به بازی های موبایلی است. در واقع این سرویس علاوه بر معرفی بازی های آنلاین خارجی  و داخلی به نقد و بررسی تخصصی آن ها هم می پردازد. قسمت آموزش این سایت با ارائه مقاله های خاص و مفید، به افرادی کمک می کند که می خواهند پا به عرصه طراحی بازی های آنلاین بگذارند و درباره فراز و نشیب فعالیت در این حیطه اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.
در قسمت بررسی بازی، شما با بررسی آخرین بازی های ایرانی روبه رو هستید یا می توانید بازی مد نظرتان را جست وجو کنید و مورد نقد و بررسی قرار دهید. اگر دنبال نوع خاصی از بازی یا تم های جدیدتری هستید، باید به بخش معرفی بازی بروید و با نگاهی به فهرست بازی ها و توضیحات آن ها، از میان تعداد زیاد بازی یکی را انتخاب کنید. بازی های ایرانی، بخش مجزایی است که در آن به معرفی تازه های بازار بازی و نقد آن ها می پردازد. در آخر شما همچنین می توانید با انتخاب گزینه اندروید یا آی او اس انتخابتان را برای نوع بازی که انجام می دهید محدود تر کنید. جذاب ترین بخش بازیاتو درخواست بررسی بازی است. شما در این قسمت با وارد کردن نام بازی مد نظرتان و لینک آن در اپ استورها و پرداخت هزینه نوع بررسی (پلن اقتصادی، پلن استاندارد و پلن ویژه) به اطلاعات کاملی در این زمینه دسترسی داشته باشید یا اگر طراح آن بازی هستید از طریق این سایت به کاربران زیادی معرفی شوید و محبوبیت بیشتری پیدا کنید.

وحیده امینی/ کارشناس حوزه آی تی
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *