استفاده از VAR در لیگ ایران ؛ از شعار تا واقعیت

https://e0.365dm.com/18/09/768x432/skysports-var-trials-premier-league_4411911.jpg?20180905110055

سایت بدون –اشتباهات داوری پرتعداد و فاحش در نیم‌فصل اول لیگ هجدهم باعث شده تا همه مربیان و حتی مسئولان فدراسیون روی ورود VAR به نظر مشترکی برسند. با این حال هزینه بالا و نداشتن زیرساخت مناسب در ایران موانع بزرگی در راه آوردن سیستم کمک‌داور ویدیویی به ایران است.
از جام‌جهانی تا لیگ‌های معتبر
جام‌جهانی ٢٠١٧ جوانان نخستین آزمون VAR یا همان کمک‌داور ویدیویی در فوتبال بود. برخی از تصمیمات داوران در همین مسابقات با VAR تغییر کرد تا فیفا و به‌ویژه شخص اینفانتینو روی استفاده از این سیستم در جام‌جهانی ٢٠١٨ تأکید کنند. در جام‌جهانی هم که دیگر تقریبا تمام علاقه‌مندان به فوتبال جهان با این تکنولوژی آشنا شدند و به جز برخی موارد که اختلافاتی روی آنها وجود داشت، تقریبا VAR در روسیه نمره قبولی گرفت. در فصل جاری هم که تقریبا تمام لیگ‌های معتبر اروپایی و رقابت‌های سطح بالای فوتبال جهان با استفاده از این سیستم برگزار شده تا در صدد اشتباهات تاثیرگذار داوران در هر بازی به صفر نزدیک شود.
VAR، ابزاری برای آرام‌کردن معترضان
در هفته‌های اخیر اعتراض به داوران به اوج خود رسیده است. از دیدار سپاهان و پرسپولیس تا استقلال و پدیده که به گفته کارشناسان، اشتباهات داوران باعث تغییر نتیجه شده، صدای خیلی از تماشاگران فوتبال را درآورده است. از سویی بازیکنان و مربیان تیم‌ها به خاطر همین اشتباهات نه‌تنها علیه داوران شده‌اند، بلکه مقابل هم ایستادند و تنش در هفته‌های آخر نیم‌فصل به اوج رسید. در این میان مهدی تاج با ارایه طرح استفاده از VAR در فوتبال ایران سعی در آرام‌کردن معترضان داشت. او موافقت شفاهی خود را با این موضوع اعلام و به کمیته داوران دستور داد موضوع را جدی‌تر از قبل پیگیری کند.
ابهام در هزینه نصب؛ از ۵٠ تا ٣٠٠‌هزار دلار!
فریدون اصفهانیان که به‌عنوان رئیس کمیته داوران، باید مجری اصلی واردات VAR به فوتبال ایران باشد، روز گذشته در مصاحبه‌ای هزینه نصب سیستم کمک‌داور ویدیویی در هر استادیوم را مبلغ هنگفتی تخمین زد: «تاج معتقد بود که باید دولت هم برای ورود این سیستم به ایران کمک کند. ما جلسات مختلفی برگزار کردیم و حتی با فغانی در این زمینه صحبت کردیم. در جلسه آخر هم گفته شد که هر ورزشگاه باید حداقل ١٠ دوربین و اتاق جداگانه داشته باشند، ضمن آن‌که هر استادیوم ٣٠٠‌هزار دلار برای نصب این سیستم هزینه می‌خواهد. البته من قیمت‌ها را دقیق نمی‌دانم ولی این رقم مطرح شده است.» البته مازیار ناظمی مثل همیشه با یک توییت خبرساز شد و ادعایی خلاف اصفهانیان داشت: «امروز از دوستان مهندس و همکاران صاحب‌نظر در صداوسیما سوال کردم. برآورد آنها برای فناوری کمک‌داور ویدیویی در هر استادیوم نهایتا ۵٠ تا ۶٠‌هزار دلار بود. الان فناوری ویدیوچک در والیبال با ١۶ دوربین انجام می‌شود، فدراسیون فوتبال هم می‌تواند.»
طرحی که فعلا در حد شعار است
اگر ادعای اصفهانیان درست باشد، با دلار ١٠‌هزار تومانی هزینه نصب VAR در هر ورزشگاه ٣‌میلیارد تومان خواهد شد که قطعا به این زودی‌ها اجرایی نمی‌شود. این یعنی فدراسیون باید حدود ٣٠‌میلیارد برای VAR کنار بگذارد؛ ضمن این‌که هزینه‌های کمیته داوران هم به خاطر استفاده از تعداد بیشتری از داوران افزایش پیدا می‌کند. البته مازیار ناظمی ادعایی داشته که هزینه را حداقل به یک‌پنجم می‌رساند. به نظر می‌رسد این طرح فعلا در حد شعار است که هنوز فدراسیون از هزینه آن هم اطلاع دقیقی ندارد. از سویی اصفهانیان در صحبت‌های خود عنوان کرده، باشگاه‌ها هم باید در این زمینه پا پیش بگذارند؛ اگرچه بعید است باشگاه‌هایی که در پرداخت دستمزد بازیکنان و مربیان خود عاجز هستند، بتوانند برای ورود VAR هزینه میلیاردی داشته باشند. فدراسیون در طول سال‌های اخیر هنوز فناوری خط دروازه را وارد لیگ نکرده و بعید است VAR هم به این زودی‌ها به ایران برسد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *