استفانی فراپار، اولین داور زن یک فینال اروپایی/زنده باد زنان در فوتبال

معمولاً کسی برای داوران دست نمی‌زند، چه برسد به اینکه برایشان پلاکارد هم به ورزشگاه ببرند، اما طرفداران امی‌ین تصمیم گرفتند در بازی مقابل استراسبورگ در بهار این کار را انجام بدهند.
 این اتفاقی تاریخی بود چراکه اولین باری بود که یک بازی در دسته برتر فرانسه را یک زن سوت می‌زد. استفانی فراپار داور این بازی بود و در پلاکاردی که طرفداران به ورزشگاه آورده بودند نوشته شده بود: «به ورزشگاه دلالیکورن خوش آمدی، مادام فراپار». روی پلاکارد دیگری نوشته شده بود: «زنده باد زنان در فوتبال!»
شاید طرفداران لیورپول و چلسی هم بخواهند کار مشابهی را انجام دهند. فراپار قرار است داور سوپرجام اروپا بین این دو تیم در استانبول باشد. این اولین باری است که یک فینال مهم اروپایی را یک داور زن سوت می‌زند. مانوئلا نیکولوسی از فرانسه و میشله اونیل از ایرلند هم دستیاران او خواهند بود.
این سه نفر در مسابقات بزرگ‌تری هم قضاوت کرده‌اند، از جمله در فینال جام‌جهانی زنان، اما تردیدی نیست که آنها روز چهارشنبه در ودافون‌پارک زیر ذره‌بین خواهند بود.
فراپار می‌گوید: «این فشار متفاوتی است. من کاملاً می‌دانم مردم منتظرند ببینند من چطور قضاوت خواهم کرد.» این داور ۳۵ساله اهل وال‌دواز در حومه پاریس می‌گوید به این فشار روانی عادت کرده است.
زمانی که او برای قضاوت دیدار امی‌ین با استراسبورگ در آوریل انتخاب شد، ناگهان همه توجه‌ها معطوف این بازی شد، در حالی که این دیدار بین دو تیم میانه جدولی بود. تا آن زمان در پنج لیگ بزرگ اروپا تنها یک لیگ به داوران زن اعتماد کرده بود؛ بوندس‌لیگا. بیبیانا اشتاین‌هاوس در سال ۲۰۱۷ در این مسابقات قضاوت کرده بود.
سیان ماسی-الیس هم در لیگ برتر به‌عنوان کمک‌داور فعالیت می‌کند اما تاکنون هیچ زنی داور وسط نبوده است. برای مقامات فرانسوی هم مدت زیادی طول کشید تا دست به این کار بزنند.
۲۳ سال پیش از فراپار، نلی وینو اولین کمک‌داور زن فوتبال فرانسه شده بود. بازی امی‌ین و استراسبورگ هیچ ماجرای خاصی نداشت و البته با تساوی بدون گل هم به پایان رسید. یوهان هوتبوا در گزارش بازی در اکیپ نوشت: «راستش را بگویم، ما همه حرکات او را مطالعه کردیم. ما هر چیزی که ارزش نوشتن داشت را نوشتیم، حتی اینکه او چطور اوضاع زمین را بررسی کرد، اینکه چطور با کمک‌هایش به گرم کردن پرداخت، دویدن‌های اریبش، مراسم معمول بازی، اولین تصمیم او (که خطایی روی سهرو گیراسی در دقیقه ۴ بود…) تا اینکه کلاً فراموشش کردیم. ما دیگر او را نمی‌دیدیم. ما اصلاً متوجه حضور او هم نبودیم.»
مثلی قدیمی هست که می‌گوید بهترین داوران آنهایی هستند که خیلی کم متوجه حضورشان در زمین می‌شوید. هوتبوا نوشت: «از ۲۳ بازیگر داخل میدان، آن داور ۳۵ساله احتمالاً کسی بود که تصمیماتش از همه درست‌تر بود.» فراپار هم گفت: «من نشان دادم مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای قضاوت را دارم.»
 او در این فصل لیگ فرانسه به‌صورت مرتب سوت خواهد زد و در لیست ۲۳نفره داوران نخبه فرانسه قرار گرفته است. او باید همان آزمون‌های آمادگی جسمانی را پشت سر بگذارد که داوران مرد در آن شرکت می‌کنند. او می‌گوید این کار را می‌کند، چون باید با سرعت بازی‌ها هماهنگ باشد: «وقتی داور زن باشد، بازیکنان با سرعت کمتری نمی‌دوند.»
رسیدن او به لیگ یک فرانسه برای افرادی که او را از دسته دو دنبال می‌کردند تعجب‌آور نبود. او از سال ۲۰۱۴ در دسته دو فرانسه قضاوت می‌کند.
 پیر بوبی، هافبک تیم اورلئان می‌گوید: «او بهترین داور لیگ ۲ است. او بلند حرف نمی‌زند اما کاریزما و شخصیت لازم را دارد. او از کلمات صحیح استفاده می‌کند و شرایط را خوب توضیح می‌دهد. او فردی دیپلماتیک است و می‌توانید با او صحبت کنید. او تلاش نمی‌کند مرکز توجه باشد. او همه ویژگی‌های لازم برای بهترین بودن را دارد.»
کریستوف گالتیه، مربی لیل هم نظر مشابهی دارد: «او بسیار سیاستمدار است. وقتی مربی هستید و تحت فشارید، گاهی عصبانی می‌شوید، اما او به شما نگاه می‌کند و با رفتار و لبخندش می‌گوید خود را کنترل کنید.» اما کار او آسان نیست. نیکول پتینیا، داور سوییسی که در مسابقات مقدماتی جام یوفا در سال ۲۰۰۴ قضاوت کرد و اولین داور زن مسابقات اروپایی مردان شد، از روش متفاوتی استفاده می‌کرد: «در زمین همیشه با بازیکنان فاصله داشتم. من هرگز لبخند نمی‌زدم.» فراپار می‌گوید از زمانی که داور مسابقات مردان شده، تنها چندبار شده که به‌دلیل زن بودنش به او توهین کرده باشند.
یکی از این اتفاقات در اکتبر ۲۰۱۵ روی داد؛ زمانی که داوید لوفراپه، مربی والنسین به اینکه او برای تیمش مقابل لاوال پنالتی نگرفت اعتراض کرد. لوفراپه پس از بازی گفت: «پنالتی آشکار بود اما داور آن را ندید. شاید داشت پاتیناژ بازی می‌کرد! زمانی که زن هستید و داور بازی مردان می‌شوید، اوضاع پیچیده می‌شود.»
لوفراپه البته چند دقیقه بعد عذرخواهی کرد و متوجه شد که حرف‌هایش به سودش نیست.
فراپار هم به شغلش ادامه داد. جدیدترین دستاورد او این است که داور سوپرجام شده است: «واقعاً لذت‌بخش است که نشان دهید چنین کاری شدنی است. دختران جوان من را در تلویزیون می‌بینند و می‌دانند که امکان این کار وجود دارد. امیدوارم این باعث شود آنها به حرفه خود ادامه دهند.»
منبع: گاردین


 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *