استیون جرارد بعد از چهار سال کوتینیو را احیا می‌کند؟/یک «اگر» بزرگ


سایت بدون – باید گفت این بازگشتی نبود که فیلیپ کوتینیو انتظارش را داشت. وقتی در ژانویه ۲۰۱۸ از لیگ برتر رفت، به‌دنبال این بود که بهترین بازیکن جهان شود. چهار سال بعد برای این برگشته که دوران فوتبالش را احیا کند و کابوس انتقال رؤیایی‌ش را پشت سر بگذارد. تعداد کسانی که از بارسلونا به استون ویلا بروند و این اقدام را گامی به جلو توصیف کنند، زیاد نیست اما این انتقال برای کوتینیو لازم بود. این بازیکن ۲۹ ساله تا آخر فصل به‌صورت قرضی برای ویلا بازی می‌کند و می‌تواند در تابستان انتقالش را دائمی کند.
مربی‌اش، استیون جرارد، دو فصل و نیم در لیورپول با او بازی کرد و اثرگذاری او در این انتقال آشکار است. ویلا، تیم سیزدهم جدول، آوردن کوتینیو را یک کار بزرگ می‌داند هر چند دیگران با احتیاط بیشتری در این باره اظهارنظر کنند.
فراموش نکنیم کوتینیو با انتقال ۱۴۲ میلیون پوندی به بارسلونا، سومین بازیکن گرانقیمت تاریخ بعد از نیمار و کیلیان امباپه است. او قرار بود جانشین آندرس اینیستا شود، هواداران را به وجد آورد و تیم را برای رسیدن به جام‌های مختلف کمک کند. به نوعی دومی را انتخاب کرد. همان‌طور که جرارد گفته صفحه ویکی‌پدیای کوتینیو نشان می‌دهد دو قهرمانی لالیگا و کوپا دل‌ری در کارنامه‌اش است به همراه یک سوپرجام. او همچنین در سال ۲۰۲۰ قهرمان اروپا شده است.

بازیکن پاره وقت
اما این همه داستان نیست. مثلاً قهرمانی اروپا با بایرن بود. بارسلونا بعد از یک فصل کامل در نوکمپ با دادن کوتینیو به مونیخی‌ها از شر دستمزدش خلاص شد. بزرگترین خرید تاریخ بارسا در پیروزی ۸ بر ۲ بایرن در نیمه‌نهایی دو گل به کاتالان‌ها زد. به تیم اصلی‌اش برگشت اما هرگز استعدادش شکوفا نشد. او در مجموع ۳۰ بازی در لیگ برای بارسلونا انجام داده است.
بارسلونا به جوانانی مثل نیکو، گاوی، عبدالصمد الزلزولی و یوسف دمیر رو آورده و کوتینیو، بازیکن پاره وقتی شده بود که حضور گهگاه و بی‌اثری در ترکیب داشت.
او جایگاهش در تیم ملی برزیل را هم از دست داده. آخرین بار ۱۵ ماه قبل برای بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی مقابل کلمبیا و آرژانتین دعوت شد اما لوکاس پاکتا، رافینیا، آنتونی، وینیسیوس جونیور و ماتئوس کانیا، همه جلوتر از او هستند و این یعنی برای رسیدن به تیم تیته در قطر کار خیلی سختی دارد.

امید به جادو
ویلا البته امیدوار است کوتینیو که زمانی لقب جادوگر را برایش در نظر گرفتند (و اتفاقاً بابت درخشش او در لیگ برتر با لیورپول این لقب را گرفت) دوباره جادویش را پیدا کند، جادویی که در پنج سال بازی در مرسی ساید به لیورپول کمک زیادی کرد. بارسلونا بی‌جهت آن همه پول برای او نداد.
کوتینیو استعداد زیادی دارد، در حمل توپ، در ارسال پاس‌های اثرگذار و زدن شوت‌های عالی که می‌تواند به تیم جرارد کمک کند. ویلا بعد از فروختن جک گریلیش به منچسترسیتی هنوز به ثبات لازم نرسیده است.
قبل از این انتقال، تیم‌های دیگر لیگ برتر هم کوتینیو را می‌خواستند و لیورپول در هر پنجره نقل و انتقالات مطرح می‌شد اما امکان نداشت. او بیش از ۲۰۰ بازی برای لیورپول کرد و ۵۴ گل زد اما هواداران بخوبی یادشان هست چطور برای رفتن به بارسلونا زمینه‌سازی کرد و وقتی لیورپول اجازه نداد کمردرد عجیبی گرفت. او در بازی یکی مانده به آخرش برای لیورپول کاپیتان تیم بود اما بعد از رفتن او تیم به‌شدت پیشرفت کرد چون پول فروشش صرف خریدن ویرجیل فان‌دایک و آلیسون بکر شد و اینها بازیکنان کلیدی برای قهرمانی لیورپول در اروپا، جهان و بالاخره لیگ برتر بودند. لیورپول از رفتنش ناراحت شد اما جایش خالی نبود.
حالا همه منتظرند ببینند، این چهار سال با او چه کرده و اینکه آیا جرارد می‌تواند یک بار دیگر قفل استعداد فوق‌العاده او را باز کند. اگر بتواند شاید ویلا یکی از بهترین خریدهای زمستانی را انجام داده است اما این یک «اگر» بزرگ است.
منبع: گل

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *