اسرارآمیزترین نقاط جهان/پل شیطان ؛یک اثر هنری کار مشترکی از انسان و طبیعت

سایت بدون -این فقط یک پل نیست ، یعنی دیگر فقط یک پل نیست. بعضی از پل های ساخته شده در جهان علاوه بر هدف اصلی شان که اتصال دو نقطه به یکدیگر است ، با این هدف ساخته می شوند که به عنوان یک اثر هنری ثبت شوند. پل راکوتز آلمان نیز یکی از این پل هاست. این پل یک شاهکار محسوب می شود.

قبل از هرچیز باید بدانیم که پل شیطان نامی گروهی یک مدل از پل هاست.

عبارتی است برای اشاره به گونه‌ای از پُل‌های قدیمی که در باور عامه به وسیلهٔ شیطان ساخته شده‌اند یا شیطان در ساختن آن‌ها نقش داشته‌است یا در برخی موارد محلی هستند برای مقابله با خواسته‌های شیطان.

پُل‌های شیطان که تعدادشان بیش از ۳۰ عدد است اغلب در کشورهای اروپایی واقع شده‌اند. بیشتر این پُل‌ها از سنگ ساخته شده‌اند یا از آرک در معماری آن‌ها استفاده شده‌است-به‌همراه عمارت یا اتاقک‌هایی در میان یا بر فرازشان- و معمولاً نکات فنی قابل توجهی در ساختار آن‌ها وجود دارد. در برخی روایات محلی زمان ساخت این سازه‌ها را به اشتباه به دوران روم باستان نسبت می‌دهند، اما در واقع آن‌ها متعلق به سده‌های میانه هستند و مابین سال‌های ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی بنا شده‌اند.

در مورد ساخت این پُل‌ها روایات مختلفی وجود دارد که عمدتاً ریشه در افسانه‌های فولکلور مردمان هر منطقه دارد و در آن‌ها به مضامینی مانند فریفتن شیطان یا پیمان بستن با او اشاره شده‌است.

اما در این مطلب در مورد یک پل خاص صحبت می شود .پلی در آلمان… پل شیطان آلمان که با نام پل راکوتز نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۸۶۰ در پارک کروملائور آلمان ساخته شد. طراحی، محل قرارگیری و انعکاس تصویر پل در آب طرحی از دایره کامل را ایجاد می‌کند. این پل از سنگ‌های مختلف محلی ساخته شده است. به دلیل رمزآلود و خطرناک بودن، تصور می‌شد که راکوتز توسط شیطان ساخته شده است و به همین خاطر آن را پل شیطان نامگذاری کردند. به نظر می‌رسد سازندگان پل، به زیبایی پل بیشتر از کاربری آن اهمیت می‌دادند.‌

ساختمان بسیار ویژه و دقیق این پل باعث می‌شود پل و بازتاب آن در آب، صرف‌نظر از اینکه از چه موقعیتی به آن نگاه می‌کنید، دایره‌ای کامل تشکیل دهند. منظره بسیار خارق‌العاده این پل، آنجا را به مکان مورد علاقه عکاسان حرفه‌ای تبدیل کرده است. بهترین زمان برای بازدید از این پل تابستان، هنگام شکوفایی گل‌ها می‌باشد . امروزه، این پل برای استفاده‌ی عمومی کاربرد ندارد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « پرسان پرسان برو هندوستان»

سایت بدون – هندوستان یکی از دورترین مقاصد تجاری ایرانی ها در دوران قدیم بود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *