اسرارآمیزترین نقاط زمین/ استون هنج؛ این سنگ ها را چه کسی اینجا آورده است؟

سایت بدون – همه چیز شبیه یک معمای است ، معمایی بزرگ که پیش روی همه گذاشته شده که تعجب کنند . کافیست کمی به این بنا نگاه کنید تا فورا از خودتان بپرسید این سنگ های چطور و توسط چه نیرویی و به چه دلیل اینگونه در کنار هم قرار گرفته اند؟ هدف از گذاشتن آنها چه بوده است؟ بله درست است، سنگ های استون هنج خیلی بیشتر از چیزی که میبینید حرف برای گفتن دارند و هرچه در آنها عمیق تر شوید، بیشتر سوال های گوناگون در ذهنتان ایجاد می شوید و بیشتر گیج می شوید.

بر اساس مطالعات متخصصان قدمت آغاز بنای استون هنج حدود ۳۱۰۰ پیش از میلاد تخمین زده شده است، این مسئله ثابت می‌کند که استون هنج از اهرام مصر هم قدیمی‌تر است. استون‌هنج در جنوب انگلستان، یکی از بناهای بزرگ سنگی است که توسط مردم باستان در اروپا ساخته شده‌ است. سازندگان استون هنج، از سال ۳۱۰۰ پیش از میلاد، سنگهای این بنا را به شکل چند دایره تو در تو، در مکان فعلی آن کار گذاشتند. چه کسی می‌داند که استون هنج دقیقا چگونه ساخته شده‌است. سنگ هایی بزرگی، که تا ۵۰ تن وزن داشتند روی غلطکها به وسیله گروهی از مردان، کشیده شده وبه محل آورده می‌شدند. وقتی سنگها به محل می‌رسیدند، با استفاده از طناب و در صورت لزوم با ایجاد سراشیبی خاکی، آنها را در حالت ایستاده قرار می‌دادند . یک مطالعه نشان می‎دهد که یک هزار نفر در مدت ۳ هفته می‎توانستند فقط یک قطعه سنگی را به «استون هنج» حمل کنند که حتی با استفاده از چنین نیروی کار عظیمی، ساخت قسمت مرکزی بنا بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد. دایره بیرونی “استون‌هنج “که قطر آن به ۱۱۵ متر می‌رسید، از سنگ‌های نسبتاً کوچکتری ساخته شده است و دو شکاف که به عنوان ورودی عمل می‌کرده‌اند، در شمال شرقی و جنوب آن قرار دارد. دو نوع سنگ در استون هنج پیدا می‌شود، سنگ‌هایی در ابعاد بزرگ و سنگ‌هایی در ابعاد کوچک‌تر، در کل میانگین وزن این سنگ‌ها حدود ۸۳ تن است.

ساخت “استون‌هنج” در زمان خود یک شاهکار مهندسی و مستلزم انگیزه، وقت و نیروی انسانی بالایی بوده است.

با این حال تا امروز دلیل ساخت “استون‌هنج” روشن نشده است، هر چند تئوری‌های زیادی در مورد کاربرد و دلیل ساخت این دوایر سنگی وجود دارد که هنوز هیچ یک از آن‌ها به یقین ثابت نشده‌اند.   استون هنج زمانی بخشی از یک شبکه ساختمانی پیچیده به مساحت ۱۲ کیلومترمربع شامل گورتپه‌های پیش از تاریخ، سکونتگاه‌های ناشناخته، مسیرهای برگزاری مراسم آیینی و حتی گورهای مزین طلا بوده است.

Image result for Stonehenge

در رابطه با نحوه پیدایش استون هنج افسانه‌های زیادی وجود دارد، یکی از این افسانه‌ها در رابطه با قصه‌ای در این باره است: قصه‌گوها می‌گفتند که مرلین جادوگر سنگ‌ها در زمان شاه آرتور افسانه‌ای از قرن ۵ میلادی ایرلند به استون هنج آورده است. دانشجویان دانشگاه نیوکاسل ممکن است این معما را حل کرده باشند ،آن ها در سال ۲۰۱۹ فهمیدند که انسان ها (نه بیگانگان) ممکن است سنگ ها را با استفاده از سورتمه هایی که با چربی خوک ها روغن کاری شده اند ، در جای خود کشیده و به این منظقه آورده باشند

رازی که پس از سال‌ها بررسی، افسانه شناسی، کندوکاو منابع و… هنوز هم فاش نشده این است که واقعیت استون هنج برای چه کاربردی بنا شده است. در این‌که دشت سالزبری مکانی برای برگزاری مراسمات آئینی بوده بسیاری از منابع شکی ندارند اما همچنان نمی‌توان به صراحت بنا کرد که این بنای عجیب صرفا برای انجام مراسمات مذهبی و امور رصدخانه‌ای بنا شده یا به همان افسانه‌های محلی باز می‌گردد. بعضی براین باورند که این خرسنگ‌ها خاصیت شفادهندگی نیز دارند، مثلا کودکان بیمار را از میان سوراخ‌های واقع در خرسنگ‌های دایره‌ای شکل واقع در کورن وال عبور میدهند و گفته می‌شود عده‌ای از این سنگ‌ها نشان دهندهٔ کانالهای نیرو در زمین نیز هستند.

Image result for Stonehenge

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *