اسرارآمیزترین نقاط زمین/ایجن کاوا؛ اسیدی‌ترین دریاچه جهان

سایت بدون – آب فیروزه ای رنگ این دریاچه همه را وسوسه می کند که یکی از لذت آمیزترین شناهای خود را انجام دهند اما دست باید نگه داشت ، اینجا اسیدی ترین دریاچه جهان است ، سرشار از گاز متان. آب فیروزه ای رنگ این دریاچه ۲۰۰ سانتیگراد در پایین حرارت دارد. گاز متان مرگباری در آن وجود دارد که در هنگام شب با رنگ آبی مرموزی میدرخشد. با وجود همه اینها، مردم محلی حتی بدون پوشیدن ماسک محافظ، در امتداد ساحل گوگرد جمع آوری میکنند.

قبل از شناختن دریاچه باید آتشفشان منحصر به فرد آن را بشناسیم.آتش‌فشان کاوا آیجن در اندونزی با ارتفاعی برابر با ۲/۸ کیلومتر از سطح دریا و پوشش ۲۰ کیلومتر، یک کوه بسیار هیجان‌انگیز است. زمانی که شما یک کوه آتش‌فشانی فعال را تصور می‌کنید، به‌طورکلی به یک کوه بسیار بزرگ فکر می‌کنید که دود غلیظی را به سمت آسمان روانه می‌کند و گدازه‌ها و مواد مذاب قرمز رنگی از دهانه‌اش به اطراف می‌ریزد.

اما این ‌یک تصور کلی است که کاوا آیجن به دلیل منحصربه‌فرد بودنش آن را تغییر داده است. کوه آتش‌فشانی آیجن برخلاف بسیاری از آتش‌فشان‌ها از خود، گاز سولفوریک ساطع می‌کند که در زمان احتراق به رنگ آبی لاجوردی می‌سوزد. شعله‌های آیجن مانند تابلوهای نئون رنگ، پیچ‌وتاب خورده و می‌درخشند و در طول شب مواد مذاب آبی‌رنگ مانند آبشاری از اطراف این کوه به بیرون می‌ریزند که منظره بسیار زیبایی را تشکیل می‌دهند.

بزرگ‌ترین دریاچه هیدروکلریک اسید جهان نیز در کوه‌پایه آیجن قرار دارد و رنگ سبز روشن آن با زرق ‌و برق زیادی سوسو می‌زند و اطرافش با مواد مذاب کوه سنگفرش شده است.

این دریاچه منبعی برای آب رودخانه ای است در این نقطه در جریان است و در نتیجه آب رودخانه از نظر ترکیبات موجود بسیار غنی است که شامل ترکیبات اسیدی و فلز است و تاثیر قابل توجهی بر روی اکوسیستم این نقطه و پیرامون آن دارد.

در سال ۲۰۰۸ جورج کوورونز یکی از کاوشگران یک قایق پلاستیکی کوچک را بر روی دریاچه اسید قرار داد تا میزان اسیدیته آن را اندازه گیری کند. در آنالیز جورج کوورونز، در آب لبه های دریاچه اسید سولفوریک موجود در آب ۰٫۵ و در وسط دریاچه ۰٫۱۳ اندازه گیری و نشان داده شد. در لذت صعود به کوه آتشفشانی لین Ijen از ویژگی های این کوه می گوییم.

این دریاچه ۱ کیلومتری در دهانه کوه لین پر از اسید سولفوریک و بزرگترین دریاچه اسیدی روی زمین است که به رنگ درخشان فیروزه ای روشن است همه چیزهای لازم برای نشان دادن این کوه به عنوان یکی از زیبا ترین آتشفشان دنیا، در این نقطه وجود دارد و همین موضوع باعث شده از هر گوشه دنیا برای دیدن این کوه به اینجا سفر نمایند. دریاچه محل کار معدنکاری است که سبدهای حاوی گوگرد را بر دوش حمل می نمایند.

Image result for Kawah Ijen

آن ها بدون هیچ تجهیزاتی و با دست گوگردها را در سبد می گذارند و جابه جا می نمایند کاری که هم بسیار سنگین و پر خطر است. شرایط خطرناک و ناهمواری برای معدنچیانی که در این منطقه کار می نمایند وجود دارد، دود سمی و بخارها ناشی از گازهایی که از دریاچه متصاعد می گردد و در فضای این ناحیه وجود دارد و همچنین کمبود تجهیزات حفاظتی کارگران را با خطرات جدی روبرو نموده است. شعله های آتش ممکن است تا شعاع پنج متر بالا برود برخی از گازها به مایع متابولیزه می گردد و همچنان در حال سوختن است. این بزرگترین منطقه شعله آبی در دنیا است و مردم محلی آن را آتش آبی نام گذاری نموده اند.

دریچه فعال در لبه دریاچه منبع عنصر گوگرد است و برای عملیات استخراج معادن بکار می رود. برای حفاظت و دوری از گازهای آتشفشانی شبکه ای از لوله های سرامیکی در آنجا در نظر گرفته شده که این گازها بوسیله لوله ها راهنمایی می گردد و منجر به تراکم گوگرد مذاب می گردد. گوگرد در موقع رسیدن به رنگ قرمز سیر تبدیل می گردد و به آهستگی از انتهای این لوله ها و استخرها بر روی زمین فرو می ریزد و به آرامی سرد می گردد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *