اسرارآمیزترین نقاط زمین/ تئوتیئواکان؛شهر خدایان معماری و هنر در مکزیک

سایت بدون – همه چیز سرشار از راز است، این شهر برای چه ساخته شده است ، توسط چه کسانی ساخته شده است؟این همه دانش مهندسی را از کجا آورده اند؟ ریشه این همه زیبایی شناسی چیست؟

شهر باستانی تئوتیئواکان (Teotihuacan) در آمریکای مرکزی و در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهر امروزی مکزیکو سیتی قرار دارد. از مجموعه اهرام تئوتیئواکان به‌عنوان متمایزترین اهرام آمریکای مرکزی در دوران پیش از کشف آمریکا یاد می‌شود. علاوه بر معماری برجسته اهرام، ساختار پیچیده شهر، خیابانی به‌ نام مرگ، ساختمان‌های چند طبقه و نقاشی دیواری‌های شگفت‌انگیز، بر اهمیت و ارزش این شهر افزوده‌ا‌ند. با ۸۳ کیلومتر مربع مساحت، شهر باستانی تئوتیئواکان در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

تئوتیئواکان در واقع شهری بوده که در حدود سال ۲۰۰ پیش از میلاد بنا شده و تا زمان زوال آن یعنی در قرون ۶ و ۷ میلادی از رونق فراوانی برخورد بوده است.اوج رونق و شکوفایی شهر در ابتدای هزاره نخست میلادی بوده که «عصر کلاسیک تئوتیئواکان» نام گذاری شده‌است. در آن دوران با بیش از ۲۰۰ هزار سکنه، شهر تئوتیئواکان یکی از بزرگترین شهرهای دنیا بود.

تاریخچۀ ساخت این شهر کمی رازآلود است و در مورد سازندگان آن مناقشاتی وجود دارد. در طی سال‌های متمادی، باستان‌شناسان تصور می‌کردند که این شهر را قوم تولتک بنا نهاده است. این باور براساس متونی که در دوران استعمار کشف شده به دست آمد.دیگر پژوهشگران اظهار کرده‌اند که چهار تن از مردم توتوناک جزء پایه گذاران شهر تئوتیئواکان بوده‌اند. پایه‌گذاران شهر تئوتی وکان از امتیاز جغرافیایی این شهر دریاچه‌ای مکزیک بهره برده‌اند. از زمین باتلاقی که آن‌ها در آن بسترهایی را بنام چینا مپس در آن ایجاد کردند گرفته تا مکان‌های دیگر، که این مورد، فرم دهی کانال‌ها را سبب شد و اساساً کار قایقهای حمل و نقل مواد غذایی از مزارع اطراف شهر به داخل شهر را آسان و از ایجاد ترافیک جلوگیری کرد. اولین ساختمان بنا شده در شهر تئوتی وکان به قدمتی حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. بزرگترین هرم بنا شده بنام هرم خورشید ۱۰۰ سال پس از میلاد کامل شد.

خیابان بزرگ اصلی شهر با نام «جادۀ مرگ» با سبک معماری تأثیر گذار و فوق‌العاده‌ای همچون هرم بسیار بزرگ خورشید ساخته شد.

در امتداد جادۀ مرگ تعداد زیادی سکوی کوچکتر طالود یبلرو وجود دارد. آزتک‌ها بر این باور بودند که آنها مقبره‌هایی الهام بخش برای شکل گیری نام خیابان مذکور بوده‌اند.

در حال حاضر پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که «اینها سکوهای تشریفاتی به منظور اجرای مراسم مذهبی بوده‌اند، که در بالای معابد نصب می‌شدند.» کمی پائین‌تر از خیابان مرگ منطقه‌ای است معروف به سیتادل که معبد ویران شدۀ ابلیس پرپوش در آنجا قرار دارد. این منطقه دارای میدان بزرگی است که بوسیله معابدی که به نیات مذهبی و سیاسی در مرکز شهر قرار گرفته‌اند، دربر گرفته شده‌است.

نام «سیتادل» توسط اسپانیایی‌ها به آن داده شد، یعنی همان کسانی که معتقد بودند که یک دژ است.

Image result for Teotihuacán

اکثر مردم عادی ساکن آن شهر در آپارتمان‌های بزرگی که در اطراف شهر ساخته شد، زندگی می‌کردند. برخی از این آپارتمان ها دارای مغازه‌هایی بودند که در آنها صنعتگران به تولید ظروف سفالین و دیگر کالاها می‌پرداختند.

هرم های ماه و خورشید تصویری از شکل کوه های اطراف دره را منعکس می کنند و در مرکز شهر تئوتیئواکان (Teotihuacan) قرار گرفته اند. در زیر این هرم ها ساختمان های قدیمی قرار دارد و شاید مقبره رهبران این شهر هم در میان دیوارهای سنگی آن ها باشد. هرم خورشید یکی از بزرگ ترین هرم های جهان است و برای ساختش از سه میلیون تن سنگ، آجر و  پاره آجر استفاده شده است و جالبه که در درست کردن این هرم از هیچ چرخ، ابزارهای فلزی و حیوانات بارکش استفاده نشده است. هرم خورشید در سال ۲۰۰ بعد از میلاد با ۶۳ متر ارتفاع و ۲۱۵ متر مربع مساحت ساخته شد.

هرم خورشید حدود سال ۱۰۰ بعد از میلاد در ارتفاع ۷۵ متری ساخته شد که تبدیل به بزرگ‌ترین ساختمان تئوتیئواکان و بزرگ‌ترین سازۀ آمریکای میانه شد، ساخت هرم ماه که از هرم خورشیدکوچکتر بود یک قرن بعد آغاز شد و درسال ۴۵۰ بعد از میلاد به پایان رسید.

۷ قرن بعد از مرگ امپراتور تئوتیئواکان این هرم توسط آزتک ها مورد استفاده قرار گرفت و به محلی برای زیارت تبدیل شد

Image result for Teotihuacán

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *