اسرارآمیزترین نقاط زمین/دروازه ای برای جهنم

سایت بدون -مثل یک کابوس می ماند ، شکافی که از درون آن آتش و شراره هولناکی فضا را بیشتر می کند. در استان آخال کشور ترکمنستان، دروازه ای وجود دارد که مردم محلی این نقطه به آن Jähennem derwezesi و یا دروازه جهنم می گویند. دروازه جهنم در واقع گودالی بسیار عمیق و بزرگ است که به طور دائمی در آتش می سوزد

دروازه جهنم یکی از مکان‌های عجیب در ترکمنستان است که پس از ۴۰ سال شعله‌ور بودن هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است.

در سال ۱۹۷۱ میلادی هنگامی که زمین شناسان روسی در جستجوی گاز مشغول حفاری بودند، بطور اتفاقی به حفره‌ای زیرزمینی بر می خورند. در پی نصب تجهیزات برای حفاری چاه‌های اکتشافی و شناسایی میزان ذخایر گازی میدان، توسط گروه‌های اکتشافی یاد شده، و پس از شروع عملیات حفاری، زمین مجاور دکل حفاری و تأسیسات جانبی در حفره‌ای عظیم ریزش کرد و ناپدید شد. زمین در محل حفاری ریزش کرده و حفره ای به شعاع ۷۰ متر ایجاد می شود. گرچه در این حادثه به کسی آسیب نرسید اما در پی ریزش و پدید آمدن گودال بزرگ، مقادیر بسیار زیادی گاز و خصوصاً گاز متان در فضا پخش گردید که باعث بروز خطرات محیط زیستی در منطقه و تهدیدی برای سلامتی ساکنین روستا گردید.

به علت سمی بودن گازها متخصصین به جای کنترل مخزن با هزینه‌های سنگین تصمیم به سوزاندن آن‌ها گرفتند چرا که در چنین حالاتی که کنترل منابع نشت گاز غیرممکن یا پرهزینه می‌باشد راه‌حل بعدی سوزاندن گازهای سمی است. با این تصور که گازهای محدوده سوخته و آتش خاموش می‌شود اقدام به آتش زدن گودال نمودند ولی برخلاف تصور آن‌ها آتش تاکنون (سال ۲۰۱۹ میلادی) ادامه دارد و با توجه به وجود منابع گاز و نفت در آن منطقه کماکان ادامه دارد.

دروازه جهنم ترکمنستان دارای عمق چند ده متری است و حدود ۵۳۰۰ متر وسعت دارد، این دروازه دهانه ی بزرگی به قطر ۷۰ متر دارد. هر ساله توریست های زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این جاذبه به کشور ترکمنستان سفر می کنند. گرمایی که از این گودال متصاعد می شود به اندازه ای است که از فاصله ی ۵۰ متری لبه ی گودال هم می توان این گرما را احساس کرد و گفته می شود که در این فاصله، دمای گرمایی که به اطراف می رسد، حدود ۵۵ درجه ی سانتیگراد است!

یک جهانگرد کانادایی نخستین کسی است که به عمق ۳۰ متری گودال شعله‌‏ور «دوازه جهنم» در ترکمنستان که بیش از ۴۰ سال در حال سوختن است، رفته و از نزدیک از این گودال منحصر به فرد بازدید کرده است.

پایگاه رسمی اینترنتی مؤسسه «نشنال جئوگرافی» در گزارش خود از گودال شعله‌‏ور «دوازه جهنم» در ترکمنستان اعلام کرد که «جورج کورونیس» محقق و جهانگرد کانادایی نخستین انسانی است که به عمق ۳۰ متری این گودال که بیش از ۴۰ سال در حال سوختن است، رفته است.

وی از نزدیک از این گودال منحصر به فرد بازدید و نمونه‌‏هایی از آن محل را نیز برداشت و مورد تحقیق قرار داده که تحقیقات وی نشان از وجود یک نوع باکتری دارد که در عمق ۳۰ متری این گودال به حیات خود ادامه داده است.

Image result for Door to Hell

این ماجراجوی کانادایی ضمن تشریح احساسات خود در زمان پایین رفتن به عمق گودال مذکور نوشته است هر قدر که در عمق این گودال فرو می‌رفتم صدای سوزش گاز نیز وحشتناک‌تر به نظر می‌رسید.

پایگاه نشنال جئوگرافی همچنین درباره باکتری که همراه با خاک در عمق گودال مذکور در ترکمنستان بدست آمده، نوشت: این باکتری در هیچ جای دیگر دنیا دیده و کشف نشده‌ و در آن فضای گرم و غیر عادی برای خود یک اکوسیستم  درست کرده است.

دروازه جهنم ترکمنستان آسیب زیادی به ذخیره های گازی این کشور می زند. در سال ۲۰۱۰، رییس جمهور ترکمنستان دستور بسته شدن این گودال را داد اما هیچگاه عملی نشد.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *