اسرار آمیزترین نقاط زمین /حلقه های نامیب؛ جایی که پریان رقصیده اند

سایت بدون – دایره های عجیبی هستند ، در جایی که به یکباره پوشش گیاهی از بین رفته و هیچ چیز به چشم نمی خورد. صحرای نامیب در سواحل اقیانوس اطلس در جنوبی غربی قاره آفریقا یکی از خشک‌ترین نقاط روی زمین است. نامیب در زبان محلی به معنی جایی است که هیچ‌چیز در آن وجود ندارد. چشم‌اندازی مریخ‌گونه همراه با تپه‌های شنی بلند، کوه‌های ناهموار و دشت‌های شن که حدود ۸۱۰۰۰ کیلومترمربع مساحت دارد و در سه کشور نامیبیا، آنگولا و آفریقای جنوبی قرارگرفته است. دایره هایی در این صحرا وجود دارند که علت پیدایش آنها معلوم نیست. از جذاب ترین شگفتی های نامیب «حلقه های پری» هستند که نوعی پدیده ژئومورفیک (geomorphic) محسوب می شوند. این تکه های شن و ماسه که توسط گونه ای گیاهی محاصره شده اند، جز رموز کویر نامیب هستند.

حلقه‌های اسرارآمیز یا حلقه‌های نامیبیا  به الگوهای دایره‌ای شکل فاقد پوشش گیاهی اطلاق می‌شود که در دریا و خشکی شامل نواحی پوشیده از گیاه مناطق غربیجنوب آفریقا و در دریای مدیترانه و بالتیک دیده می‌شوند.این حلقه‌های اسرارآمیز که علت پیدایش آنها به رغم ۲۵ سال تحقیق همچنان نامشخص مانده بود، قطری بین ۲ تا ۱۵ متر دارند. نکته عجیب این است بعد از خشک‌سالی طولانی، علف‌های دایره‌ای پَری خشک‌شده و از بین می‌روند؛ اما به‌صورت تعجب‌آوری بعد از بارش باران دوباره به صورتی جادویی ظاهر می‌شوند. دانشمندان اعتقاد دارند باید برای درکِ حقیقتِ این پدیده در هر دو منطقهِ تپه‌های شنی و دشت‌ها، مطالعه‌های هم‌زمان صورت پذیرد. قبل از این، تحقیقات فقط در یک نقطه خاص و به‌صورت متمرکز انجام می‌شده است؛ بنابراین تا به امروز مسئله حلقه‌های پَری به‌صورت یک راز باقی‌ مانده است.

برخی اعتقاد دارند آثار عجیب و غریب موجود در صحرای نامیب رد پای الهه ها است و عده ای دیگر آن ها را ناشی از رقص جِن و پَری ها یا عبور بشقاب پرنده ها می دانند؛ اما کسی به واقع توانایی توضیح میلیون ها حلقه ی مرموز این بیابان را ندارد، و راز سربه مهر شکل های دایره ای خاصِ این بیابان تا به امروز ناشناخته باقی مانده است.

پژوهشگران علت تشکیل این حلقه ها را هنوز کشف نکرده اند. مردم محلی معتقدند این حلقه ها توسط ارواح ایجاد شده اند و ردپایی هستند که خدایشان بر جای گذاشته است. برای درک چگونگی تشکیل این حلقه حتی ریاضیدان ها سعی کردند مدل هایی بسازند که در صورت وجود الگویی قابل تشخصی این الگو را نمایان سازد. عده ای نیز معتقد هستند علت تشکیل این حلقه ها رقص پری ها و یا حرکت بشقاب پرنده ها است.

با توجه به اینکه علت اصلی بروز این عوارض مشخص نبود، فرضیه‌های مختلفی توسط دانشمندان برای توضیح علت وجود آنها ارائه شده بود. از جمله اینکه گونه‌ای از موریانه‌ها خالق این دایره های مرموز هستند. هر چند در تحقیقاتی که قبل‌تر انجام شده، مدرکی دال بر اینکه موریانه‌ها سبب بروز این پدیده شده‌اند، پیدا نشد.

نظریه دیگر راجع به علت بروز این پدیده را وجود نوعی سم می‌دانستند که از طریق گیاهان سمی وارد خاک شده و مانع رشد گیاه در این نواحی می‌شود، که البته مدرکی برای اثبات درستی این فرضیه هم ارائه نشد. اما دانشمندان بالاخره دلیل ایجاد این پدیده را دریافتند.

Image result for Fairy Circles

کچلی‌هایی که در آبهای سطحی دیده می‌شود در واقع همان عدم وجود پوشش گیاهی است که یک گونه خارجی موجب آن شده است و ممکن است تمام اکوسیستم‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

“دنیل رویز رینز” در مقاله‌ای که تحت عنوان “حلقه‌های اسرارآمیز زیر دریا” در مجله “Science Advances” منتشر شده، نوشت: گونه‌های مهاجم توسط آب‌های آلوده و تغییرات آب و هوایی به مناطق وارد می‌شوند.

وی افزود: سازمان محیطی مناظر گیاهی یکی از عوامل کلیدی در ارزیابی سلامت و عملکرد اکوسیستم‌ها است. پیکره بندی‌های فضایی مناظر گیاهی به عنوان شاخص‌های بالقوه‌ای از اعمال اقلیمی و یا انسان که بر اکوسیستم تاثیر می‌گذارد، عمل می‌کنند.

نام علمی پوشش گیاهی دریاها “Posidonia oceanic” است و کاهش ناگهانی آن نشان می‌دهد که منطقه‌ای که در آن قرار دارد در خطر است.

محققان نتیجه گرفتند اگر جمعیت بزرگی از پوشش گیاهی ناپدید شود، اکوسیستم بزرگ‌تر سیاره تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *