اسرار آمیزترین نقاط زمین/ دریاچه آبراهام؛ حباب های یخ زده شگفت انگیز اما خطرناک

سایت بدون – مثل یک تابلوی نقاشی سورئال می ماند ، دریاچه ای که وقتی یخ می زند ، هزاران حباب را از بالای آن می توان دید که یخ زده اند. دریاچه ی آبراهام در کانادا به گونه ای یخ می بندد که هنگام راه رفتن بر روی آن و یا حتی کمتر از آن یعنی نظاره کردنش فکر می کنید که این دریاچه کف پوشی شیشه ای با طرح ۳ بعدی حباب های رنگی است! این دریاچه ی بسیار زیبا که در فصل زمستان و غلبه ی سوز و سردی هوا به آن یکی از بی نظیرترین صحنه های طبیعت در فصل زمستان را به وجود می آورد،

این دریاچه مصنوعی در زمستان شبیه عروسی می ماند که در یخ مانده است.دریاچه‌ی آبراهام مصنوعی است، به این معنا که انسان‌ها آن را ساخته‌اند و به صورت طبیعی تشکیل نشده است. در سال ۱۹۷۲ میلادی شرکتی به نام ترنس‌آلتا آن را ساخت و هدف از این کار تشکیل سدی برای جمع کردن آب رود ساسکاچوان بود و کسی تصور نمی‌کرد که روزی این دریاچه به یکی از فوق‌العاده‌ترین دریاچه‌های دنیا تبدیل شود.

دلیل تشکیل شدن حباب در داخل یخ‌های این دریاچه نیز وجود گاز متان است آن ها
از کف رودخانه می آیند و در نتیجه ی مصرف شدن برگ ها، گیاهان و جسد #حیوانات مرده توسط باکتری ها تولید شده اند.
در فصول گرم سال، هنگامی که آب دریاچه جریان دارد، این حباب ها از اعماق دریاچه به سطح آمده و وارد هوا می شوند.
اما در فصل زمستان و در سرمای منفی ۳۰ درجه سانتی گراد، با اینکه دمای آب در کف دریاچه پایین تر است، اما سطح #دریاچه یخ زده میزند. در واقع زمانی که گازها نمی‌توانند از سطح دریاچه به دلیل وجود یخ خارج شوند، حباب‌ها را شکل می‌دهند. وجود گاز متان در این دریاچه خطرساز نیز شده است؛ حتما می‌دانید که این گاز اشتعال‌زا می‌باشد به همین خاطر ممکن است یک سهل انگاری ساده مانند انداختن سیگار روی سطح دریاچه باعث وقوع آتش‌سوزی و فجایع بزرگی شود. از آن جایی که متان یکی از گازهای گلخانه ای است، ورود آن به اتمسفر، جای نگرانی دارد. سالانه با ورود این گازها به درجه حرارت زمین افزوده می شود. از آن جایی که آبراهام یک دریاچه دست ساز است، مقدار آزادسازی و تولید متان آن، بیشتر از سایر دریاچه ها است که این موضوع جای نگرانی برای آینده زمین دارد.

با گرم شدن دمای هوا، یخ دریاچه هم کم کم آب می شود و حباب های متان نیز به هوا آزاد می شوند. حال سوالی که ایجاد می شود این است که چرا با وجود سرما، سطح این دریاچه شفاف و براق است؟ باید درباره ی علت شفافیت یخ دریاچه این را بگوییم که، به علت بارش کم برف در منطقه این دریاچه براق و شفاف است. اما این بدان معنا نیست که در این منطقه برف و باران نمی آید بلکه با بارش مقدار کمی برف که طبیعتا با سردی هوا همراه است، کافی است تا سطح دریاچه مانند یک آینه صاف و براق شود.

Related image

دریاچه ی آبراهام در کانادا در روزهای گرم سال، رنگ آبی دیدنی و زیبایی پیدا می کند که به علت به جا ماندن بلورهای یخچالی است که از فصل های سرد سال به جا مانده است و بخش قرمز طیف نور را به خوبی جذب می کند

شاید بپرسید چرا نام این دریاچه آبراهام است؟ باید در این زمینه به شما بگوییم که نام دریاچه نیز داستان جالب و منحصر به فردی دارد. پس از اتمام پروژه ی ساخت این دریاچه، دولت کانادا در استان آلبرتا مسابقه ای برای انتخاب مناسب ترین نام برای دریاچه ی مصنوعی تازه ساز خود در میان مدارس و دانشگاه ها بر پا نمود. برای نام گذاری این دریاچه نام های بسیار زیادی پیشنهاد شد اما چون در خصوصیات نام مناسب برای این دریاچه، مرتبط بودن آن با ارزش های مرتبط با مسائل جغرافیایی، تاریخی و ارزشی ذکر شده بود، نام آبراهام در نهایت برای نام گذاری این دریاچه انتخاب شد. جالب است بدانید که در واقع نام آبراهام از روی راهنمای گردشگری به نام سیلاس آبراهام که به همراه خانواده اش در اطراف همین منطقه زندگی می کردند، در نظر گرفته شده بود.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *