اشتباهات بزرگ از کجا می آیند؟/۷ پرتگاه تصمیم گیری

سایت بدون – هیچ کارآفرینی وقتی صبح از خواب بیدار می‌شود با خودش نمی‌گوید امروز قرار است یک‌مشت تصمیم اشتباه و دردسرساز برای کسب‌وکارم بگیرم! برعکس همواره ما در تلاشیم تا مراقب باشیم اهمالی در کارمان صورت نگیرد و تصمیم اشتباهی را وارد مسیر کاری‌ خود نکنیم. مراقبیم تا نادانی، تنبلی و اعتمادبه‌نفس کاذب موجب شکل‌گیری تصمیمات اشتباه و انتخاب‌های نامناسب نشود. حتی اگر کمی زیرک‌تر باشیم و با تعصبات ذهنی که می‌تواند روی عملکرد مغز انسان اثرگذار باشد، آشنایی داشته باشیم به این موارد هم توجه می‌کنیم که تصمیمات‌مان تا جای ممکن دور از اشتباه و خطا باشد. بااین‌همه دقت پس چرا همچنان گاهی در مسیر کسب‌وکارمان دچار تصمیم‌گیری‌های نادرست می‌شویم؟ پاسخ این سؤال به گستردگی تعداد همه اشتباه‌های انسانی می‌تواند وسیع باشد. اما به عقیده کارشناسان کسب‌وکار در این میان برخی علت‌ها تکرار بیشتری در شکل‌گیری تصمیمات اشتباه در میان کارآفرینان دارد. در ادامه هفت علت اصلی که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده بعد از دو علت عمده تصمیم‌گیری‌های اشتباه یعنی «طمع» و «ترس از شکست» بیشترین تکرار را در بروز تصمیم‌های اشتباه در میان کارآفرینان داشته‌اند ، بررسی می‌کنیم. شاید شناختن این هفت علت، احتمال افتادن ما را در دام‌های بعدی کاهش دهد.  گرایش‌های شخصی
همان‌گونه که همیشه در تصمیم‌های اعضای احزاب سیاسی سایه تفکرات حزبی قابل‌ردیابی است، همه ما گاهی در تصمیم‌هایمان تحت تأثیر گرایش‌ها (و البته نه‌فقط گرایش‌های سیاسی) قرار می‌گیریم. این‌که اهل کدام شهر هستید، رشته تحصیلی‌تان چه بوده، در چه گروه‌های اجتماعی حضور دارید، در چه صنعتی فعالیت دارید، چه طرز فکر اقتصادی دارید و … ناخودآگاه بر جهت‌گیری‌هایتان هنگام تصمیم‌گیری‌های کاری اثرگذار خواهد بود.
ما از احساس تعلقاتی که به گروهی از افراد متصل‌مان می‌کند خوشمان می‌آید. اما باید بدانیم این قبیله‌گرایی‌ها در کنار همه حس تعلق و حمایتی که در درونمان ایجاد می‌کند، قوانین، باورها و ایده‌هایی را برایمان دیکته می‌کند که گاهی می‌تواند برای پیشرفت اهداف کسب‌وکاری ما نه‌تنها مناسب نباشد، بلکه به آن آسیب برساند. بنابراین هنگام تصمیم‌گیری‌ها سعی کنید نگاه جانبدارانه‌ای نداشته باشید.

 مشوق‌های نادرست
شاید فکر کنید اعتقادات و باورهای درونی همواره ما را از قدم گذاشتن در مسیر اشتباه و خطا بر حذر می‌دارد. اما واقعیت این است که همه ما ممکن است در برخی شرایط دچار لغزش‌هایی شویم. بنابراین ممکن است گاهی به دلیل برخی عواید، عواقب تصمیمات خود را فراموش کنیم یا حتی آنها را دست‌کم بگیریم و دست به اقدامات نادرستی بزنیم.  پیش‌ازاین که تحت تأثیر عوایدی که ممکن است برایتان به وجود بیاید تصمیم‌گیری کنید، بکوشید همه جوانب دیگر تصمیم‌تان را به‌درستی بسنجید تا از لغزش‌های احتمالی پیشگیری کنید.

 تجمع خطاهای کوچک
قطعا به‌عنوان یک کارآفرین توجه ویژه‌ای برای پیشگیری از بروز اشتباهات غیرقابل‌جبران و مهلک در نظر دارید. یادمان باشد که گاهی توجه زیاد به خطاهای بزرگ مانع دیدن خطاهای کوچک یا نادیده‌‌گرفتن‌شان خواهد شد. شاید حس کنید ارتکاب برخی اشتباه‌های کوچک در حین کار اجتناب‌ناپذیر هستند، اما همین اشتباه‌ها چنانچه ادامه یابد، می‌تواند به توده‌ای بزرگ از مشکلات تبدیل شود که حل‌وفصلشان به‌آسانی امکان‌پذیر نیست؛توده عظیمی که می‌تواند فضای کسب‌وکارتان را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد و مسموم کند. بنابراین گرچه نمی‌شود به مشکلات فراتر از اهمیت‌شان بها داد، نباید آنها را به‌صورت کامل نیز نادیده گرفت. هر یک از این خطاهای کوچک به‌تنهایی اثر چندانی بر کسب‌وکارتان نخواهد داشت، اما اگر تکرار شوند،می‌توانند زمینه‌ساز فروریختن شهرت و آوازه کسب‌وکارتان شوند.

دست‌کم گرفتن عادت‌ها
جمله‌ای به درست یا غلط از مارک تواین، نویسنده معروف آمریکایی نقل می‌شود که «تاریخ تکرار نمی‌شود، بلکه نوای آن ادامه می‌یابد». منظور از این عبارت این است که طبیعت ما انسان‌ها همواره ثابت است. به همین علت شرایط مشابه و مشکلات یکسانی را بارها در زندگی خود رقم می‌زنیم و تکرارشان می‌کنیم. علت موضوع این است که انسان به هر شرایطی عادت  و تلاش می‌کند شرایط را بدون تغییر بر اساس عادت‌هایش حفظ کند. کارشناسان معتقدند بیشتر کارآفرینان به این موضوع توجه کافی ندارند و ناخودآگاه در تلاش برای بقای فضای امن عادت‌هایشان هستند. درحالی‌که این موضوع در تضاد کامل با تغییرات سریع در دنیای کسب‌وکار امروزی است که هرروز شاهد تغییرات بزرگ است و اگر فردی نتواند با این جریان تغییرات هم مسیر شود، خیلی زود از مسیر مسابقه کنار خواهد رفت.  هیچ‌چیز بسیار خوبی برای همیشه ماندگار نیست. اگر امروز بهترین تولیدکننده هستید، خیلی زود رقبا رمز موفقیت‌تان را پیدا می‌کنند و اگر نخواهید تغییرات جدیدی را وارد مسیر کسب‌وکار کنید و به راه قدیم ادامه دهید، از آنها جا خواهید ماند. پس کمی جسورانه‌تر تصمیم بگیرید.

 تحت تأثیر افراد نامناسب بودن
گرفتن مشورت و راهکار از افرادی با اهداف، ایده‌ها، توانایی‎ها و خواسته‌های بسیار متفاوت از خطی مشی‌تان می‌تواند یکی از سریع‌ترین مسیرها برای از بین رفتن کسب‌وکارتان با تصمیمات اشتباه باشد. اما این موضوع در میان کارآفرینان بسیار شایع است. مردم به دنبال مشورت یا گرفتن کلید طلایی از افراد بسیار موفقی هستند که تحت تأثیرشان قرارگرفته‌اند. اما پیش از آن‌که در راهکارها و مشورت‌های فردی غرق شوید یا برعکس در برابرش جبهه بگیرید، ابتدا بررسی کنید که آیا آن فرد اصلا در همان زمین‌بازی که شما در حال رقابت هستید بازی می‌کند؟ موفق بودن فرد به‌تنهایی نمی‌تواند ملاک خوبی برای این باشد که او را به بتی برای اتخاذ تصمیم‌ها و مسیرهای پیشبرد کسب‌وکارتان تبدیل کنید.

نداشتن شناخت کافی از ناشناخته‌ها
بسیاری از مشکلات به دنبال ناشناخته باقی گذاشتن ناشناخته‌ها ایجاد می‌شوند. اگر به‌جای تحقیق و افزایش اطلاعات در خصوص ناشناخته‌ها، فقط آنها را نادیده بگیرید، عاقبت خوش‌تری از لشکر ناپلئون در رویارویی با سرمای استخوان‌سوز روسیه در انتظار کسب‌وکارتان نخواهد بود. اطلاعات ناکافی می‌تواند به اتخاذ تصمیم‌های غیر واقع‌بینانه و نادرست در بزنگاه‌های مهم و حیاتی منجر شود.
همواره پیش از هر تصمیمی به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و سنجیدن جنبه‌های گوناگون هر اقدام باشید تا تصمیم‌تان بر مبنای آگاهی باشد، نه خرده اطلاعات موجود.

کپی‌برداری چشم‌بسته
«تیم کوک، مدیرعامل کنونی شرکت اپل هرروز ساعت ۴  صبح از خواب بیدار می‌شود. بنابراین اگر بخواهید کارآفرین موفقی در سطح جهانی شوید شما نیز باید هرروز آفتاب‌نزده بیدارباشید.» این عبارت درست است؟ نه واقعا! گرچه شما این سحرخیز بودن را به‌عنوان کلید اصلی موفقیت تیم کوک در نظر می‌گیرید، ولی شاید این ویژگی کمترین دخالت را در موفقیت او در دنیای کسب‌وکار داشته باشد.
خیلی وقت‌ها وقتی شما از فردی آدرس می‌پرسید، ممکن است نشانی متفاوتی نسبت به آدرسی که خودش برای رسیدن به آن مقصد استفاده می‌کند در اختیارتان قرار دهد. از سوی دیگر مردم همیشه به دنبال شنیدن داستان‌های ساده و مشخص با علت و معلول‌های شفاف و سرراست از اسطوره‌ها و چهره‌های شناخته‌شده هستند. بنابراین خیلی طبیعی است که داستان واقعی و شرایط پیچیده‌ای که این افراد در مسیر موفقیت‌شان با آن روبه‌رو شده‌اند و نحوه برخوردشان با این شرایط پیچیده که علت اصلی موفقیت آنها در سطح جهانی شده است، هیچ‌وقت به گوش ما نرسد.از طرفی ازآنجاکه توانمندی‌ها، ویژگی‌ها و روحیات هر فرد منحصر به خود اوست، هیچ‌وقت نسخه فرد دیگر نمی‌تواند منجر به کسب نتیجه‌ای مشابه برای فرد دیگری شود. به همین سبب کپی‌برداری چشم و گوش بسته از زندگی افراد موفق نه‌تنها نمی‌تواند منجر به موفقیت چشمگیرتان در مسیر کارآفرینی شود، بلکه حتی می‌تواند شمارا به مسیر کاملا اشتباهی هدایت کند. اما به این معنا نیست که از آموختن دست بکشید؛ همواره به دنبال آموختن باشید و سعی کنید گلچینی از نکات خوب و آموزه‌های مفید را که با شرایط شما همخوانی دارد به سبک‌کاری وزندگی‌تان اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *