امسال سال کسب و کار شماست اگر…/ رازهای موفقیت استارت آپ

سایت بدون – آغاز سال جدید فرصت نابی برای هدف‌گذاری‌ها، ایجاد رویه‌های جدید کاری و سوق دادن فضای کسب‌وکار به سمت‌وسوی دلخواه است. اگر صاحب کسب‌وکار و مجموعه‌ای کاری هستید بهتر است امسال کمی بیشتر این رویکردتان را به سمت ارتقای همدلی سوق دهید تا فضای کاری چابک‌تر و فعال‌تری برای عبور از چالش‌ها و موفقیت بیشتر در سالی بسازید که هنوز هم کووید ــ ۱۹ با ما باقی‌مانده و شرایط اقتصادی با تلاطم‌هایی همراه است. با توجه به فشارهای اقتصادی و دغدغه‌هایی که در سال گذشته به زندگی افراد وارد شد، برای بهبود و رشد کسب‌وکار باید بیش از پیش به فکر ارتقا و تقویت ذهنی و توانمندی نیروهای انسانی خود باشید و رویکردهای اصلی کسب ‌وکارتان در سال جدید با نگاهی به بهبود شرایط کارمندانتان برنامه‌ریزی کنید. در ادامه ۱۰ نکته راهگشا برای ارتقای توان مدیریت و راهبری کسب‌وکار در سال جدید را بررسی می‌کنیم.

برگرفته از: Entrepreneur.com و Business Insider

مهارت‌های راهبری خود را تقویت کنید
واقعیت این است اگر می‌خواهید در سالی که در پیش دارید کسب‌وکارتان با کمترین مشکل از بحران‌ها و چالش‌های احتمالی عبور کند، باید پیش از هر کاری توانایی‌هایتان در هدایت مؤثر کسب‌وکار را مورد ارزیابی قرار دهید. خودارزیابی‌های سریع راهبری که در فضای مجازی قابل جست‌وجو است تا حدی می‌تواند مشخص کند در چه مهارت‌هایی باید بیشتر روی خودتان کار و برای بهبودشان تلاش کنید.
به عنوان بخشی از اقداماتی که برای این کار می‌توانید انجام دهید، دوره‌های آموزشی کارآفرینی می‌تواند این توانمندی را در شما تقویت کند در مواردی که مهارت‌های محدودی دارید باز هم بتوانید عملکرد متناسب و خوبی داشته باشید. آموزش‌های این دوره‌ها باید موجب شکل‌گیری ذهنیتی شود که همواره به دنبال تجربیاتی باشید که شما را به خارج از محیط آشنا سوق می‌دهد تا ظرفیت رویارویی با چالش‌های آینده در شما تقویت شود.

هوش هیجانی را مهار کنید
مدیرانی که با همدلی هدایت مجموعه را پیش می‌برند، به احتمال زیاد سطوح بالایی از اعتماد را با کارمندان‌شان پایه‌گذاری می‌کنند، فرهنگ شفافیت را تقویت می‌کنند و فرصتی فراهم می‌کنند که کارمندان فعالانه سوال بپرسند تا شرایط کار را بهتر
درک کنند.
برای تبدیل شدن به چنین مدیر و کارآفرینی، خودآگاهی یک نیاز ضروری است. خودآگاهی به افراد کمک می‌کند نقاط‌قوت و زمینه‌هایی را که امکان توسعه در آن دارند را شناسایی کنند. با تقویت و کنترل هوش هیجانی، می‌توانید دیدگاه‌تان را بازتاب دهید و تأثیر خود بر دیگران را به‌خوبی درک کنید و از آن برای هدایت کسب‌وکار با فروتنی و صداقت بهره ببرید. به همان میزان که خودآگاهی برای تبدیل‌شدن به کارآفرینی مؤثر بسیار مهم است، فراهم‌کردن شرایط برای به‌اشتراک‌گذاری آزادانه اطلاعات و ایده‌ها و گوش‌دادن فعال می‌تواند موجب تأثیرگذاری، اثربخشی و الهام‌بخشی‌تان در میان کارمندان‌تان شود.

نسخه اسرارآمیزی برای موفقیت وجود ندارد
از ذهنیت‌های نادرستی که اغلب در میان کارآفرینان دیده می‌شود این است که به دنبال به‌دست‌آوردن راز و رمزی محرمانه برای قرارگرفتن در مسیر موفقیت و پیشرفت هستند. واقعیت تلخ این است که متأسفانه چنین اکسیر محرمانه‌ای برای موفقیت وجود خارجی ندارد. راهکار واقعی برای موفقیت همان کارها و اقداماتی است که هر تاجر و صاحب کسب‌وکار موفقی برای نسل‌ها انجام داده است. هیچ‌کدام از اینها مخفی نیست و همه ما بارها در موردشان خوانده‌ایم. چنین افرادی سرمایه‌گذاری برنده را از بازنده به‌خوبی می‌توانند تمایز دهند: کار سخت متمرکز، آزمودن، تعهد برای بهبود تجربه مشتری، ایجاد محصولی که ارزش واقعی ارائه می‌کند و تجلی تلاش‌های شماست ازجمله مواردی است که در روند کاری چنین کارآفرینانی همواره حضور دارد. بنابراین الگوگرفتن از رویکردها و عادت‌های کارآفرینان موفق که شاید بارها در موردشان شنیده باشید می‌تواند به انتخاب مسیر درست‌تر و رسیدن به موفقیت در سالی که پیش رو دارید مؤثر باشد.

کانال‌های ارتباطی شفاف را اجرا کنید
هدایت و مدیریت متمرکز تنها در صورتی موفق خواهد بود که ارتباط بین تیم‌ها، همه کارکنان و مشتریان تا حد امکان شفاف و مشخص باشد. برای این کار باید به فکر ایجاد کانال‌های کاربردی ارتباطی بین بخش‌های مختلف مجموعه و با مشتریان باشید. یا اگر تا حدی این شبکه‌سازی را پیش از این ایجاد کرده‌اید آن را بهینه و تقویت کنید.
درواقع این موضوع را همیشه در خاطر داشته باشید که در هر کسب‌وکاری داشتن ارتباطات قوی حتی از ایده خوب هم در موفقیت کسب‌وکار مؤثرتر خواهد بود. به عنوان راهبر و هدایت‌کننده شرکت، شما مسؤول اجرای این کانال‌ها هستید؛ بخشی از فرهنگ آن که هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند به طور مؤثر
از عهده آن برآید.

 راهبران فردا را امروز رشد دهید
ارتقای توانمندی‌های راهبری و مدیریتی، همراه تمرکز بیشتر بر پیشرفت و رشد کارکنان، محیطی ایجاد می‌کند که در آن مهارت‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها نقاط کانونی خواهند بود. چنین محیطی هم رهبران آینده را شناسایی  و هم شرایط پرورش‌شان را مهیا می‌کند. راهکارهایی مانند برگزاری جلسه‌هایی برای شکل‌دهی ایده‌های اولیه، برگزاری جلسات گروهی یا به کارگیری مربیان هدایت‌کننده و ایجاد فرصت‌هایی برای این که افراد بیاموزند روی توانمندی‌های‌شان سرمایه‌گذاری کنند، همگی در نهایت به پرورش نیروهای توانمند و در کنار آن رشد کسب‌وکارتان می‌انجامد. به عنوان مثال در مورد مدیران میانی، اتصال آنها به یک مدیر ارشد برای راهنمایی (ارائه الگو در نحوه برقراری ارتباط و تسهیل مدیریت) فرصت‌هایی را برای یادگیری و تمرین آنچه آموخته‌اند فراهم می‌کند.

خودتان هم آستین بالا بزنید
کار تیمی یک الزام تجاری و سنگ بنای عملکرد بالاست. چه در یک فضا کار کنید و چه از راه دور، رشد کسب و کار بازتابی از کار گروهی به معنای واقعی است. بنابراین یکی از اهدافی که باید در شروع سال برای خود به الزام تبدیل کنید، بهبود همکاری در فضای کاری است. این روحیه را در مجموعه به وجود بیاورید که برای رسیدن قایق به مقصد باید همگی با هم و به طور هماهنگ پارو بزنید و برای این موضوع نیز خودتان قبل از همه پیشقدم‌ شوید و در اموری که تخصصتان می‌تواند کمک‌کننده و راهگشا باشد با تیم همکاری مستقیم کنید. باید همه افراد بدانند تخصص و دانش‌شان را باید در فضای کار به اشتراک بگذارند. باید آگاه شوند هر قدر خودشان به تنهایی توانمند و با استعداد باشند تا زمانی که تک تک اعضا همگام نباشند کار خودشان هم دیده نخواهد شد.

حرفه‌ای بازخورد بدهید
به عنوان راهبر و هدایتگر کسب‌وکار با ارائه بازخورد منسجم و شخصی‌شده به کارمندان‌تان می‌توانید عملکردشان را بهبود ببخشید. در چارت‌بندی‌های سازمانی قدیمی‌تر، همیشه ارائه بازخورد عملکرد کارکنان به بررسی‌های پایان سال و امتیازدهی‌های مشخص موکول می‌شد اما اگر ارائه بازخوردهای مؤثر خود را به روندی جاری در فضای کسب‌وکارتان تبدیل کنید، علاوه‌براین‌که درک عمیق‌تری از رفتار و روحیات کارکنان‌تان به دست می‌آورید، کیفیت و تأثیر ارتباطات خود را نیز بهبود خواهید بخشید. به‌عنوان بخشی از این فرآیند، باید برای اطمینان از این‌که این فرآیند محترمانه و تأثیرگذار پیش برود، پیش از ارائه بازخوردها از خود سؤالاتی بپرسید، مانند:
«در حال بررسی چه موضوعی هستم؟»
«تأثیر آنچه می‌بینم و می‌شنوم چیست؟»
«اگر من بازخوردی بدهم، آیا این رفتار را اصلاح می‌کند یا بهبود می‌بخشد و عملکرد را تغییر می‌دهد؟ آیا اکنون بهترین زمان برای ارائه این بازخورد است؟»
«چطور بازخوردم را ارائه دهم که تأثیرگذار باشد؟»

روی ظرفیت‌ها سرمایه‌گذاری کنید
نشریه آی‌ان‌سی در گزارش مربیگری راهبری سال۲۰۲۱، تخمین زده که سرمایه‌گذاری جهانی در توسعه مدیریت بیش از ۵/۳ میلیارد دلار بوده است. در واقع به دنبال همه‌گیری کرونا و مشکلاتی که در کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف به وجود آمد و استعفاهای گسترده‌ای که به دلیل شرایط کار در این دوران شکل گرفت، بسیاری از مجموعه‌ها با خلأ مدیران و حتی سرپرست تیم‌های کاری مواجه شده بودند و به همین علت هزینه‌های زیادی صرف جایگزینی نیروهای کلیدی در این دوران شده است. بنابراین سعی کنید در هر شرایطی همیشه با توجه به ظرفیت و توان افراد برنامه‌هایی را برای آماده سازی نیروها برای شرایط پیش‌بینی نشده و مسؤولیت‌پذیری در شرایط بحرانی در ذهن داشته باشید تا در چنین مواقعی دست‌تان خالی نماند.
آموزش‌های راهبری کسب‌وکار می‌تواند به کارمندان‌تان کمک کند که از چارچوب‌های همیشگی خود خارج شوند و از تمام ظرفیت‌شان بهره بگیرند. موفقیت در عصر کنونی مستلزم چابکی و سازگاری است و به عنوان مدیر کسب‌وکار باید قادر باشید خود را
با هر جزر و مدی تطبیق دهید.

فرآیند جذب را تسهیل کنید
یکی از نکاتی که شاید در بیشتر مجموعه‌ها به آن توجه نمی‌شود و امسال وقت آن رسیده که به آن توجه ویژه‌تری داشته باشید، فرآیند جذب نیروهای جدید و جدا شدن از عضو کسب‌وکارتان است. در بسیاری از شرکت‌ها، مدیران فرآیند جذب را محدود به مصاحبه شغلی و فرآیند استخدام می‌دانند اما واقعیت این است که شما عضو جدیدی را به خانواده وارد می‌کنید. باید ساز و کاری داشته باشید که این فرآیند را هم برای فرد تازه‌وارد دلپذیرتر کنید و هم اعضای شرکت را برای پذیرش عضو جدید آماده کنید. مشخص کردن یکی از کارمندان در هر بخش به‌عنوان نیروی میزبان که هنگام استخدام فرد جدید به خوبی و با روی گشاده تمام شرایط کار و شرح مسؤولیت‌ها را توضیح بدهد و راهنمایی‌های لازم را تا جا افتادن فرد جدید در فضای کار جدید پیش ببرد، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این موضوع در سر دیگرش هنگام خداحافظی یک عضو از مجموعه نیز مهم است. هنگام بدرقه کارمندتان از او بخواهید از تجربیاتش بگوید و حتی اگر پیشنهاد و انتقادی برای بهبود فضای کسب‌وکار دارد ارائه کند و با حال بهتری از مجموعه جدا شود.

رفاه کارکنان را فراموش نکنید
در شرایطی که معیشت کارکنان با دشواری‌هایی همراه است، توجه به وضعیت رفاهی و حال و احوال آنها می‌تواند در ایجاد وفاداری بیشتر به محیط کار و انگیزه مضاعف در پیشبرد اهداف کاملا مؤثر باشد. زمانی که شما نتوانید به تأمین معیشت کارمندتان بها دهید ناچار به فکر تأمین درآمد از کارهای دیگر و در موارد شدید
دست زدن به اقداماتی غیراخلاقی در فضای کاری برای درآمدزایی بیشترخواهد بود.
زمانی که دغدغه فشار مالی و تأمین زندگی را از دوش کارمندتان بردارید، با خیال و ذهن آسوده‌تری می‌تواند در جهت انجام وظایف خود و رشد و توسعه شرکت گام بردارد. اگر به دنبال ایجاد تیم کاری خلاق، وفادار و شکوفا در مجموعه کسب‌وکاری خود هستید باید وضعیت رفاهی کارمندانتان را در اولویت قرار دهید. در این صورت استعدادها را بهتر می‌توانید در مجموعه خود حفظ کنید. این موضوع در سطح جهانی نیز در یک سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از مجموعه‌های بزرگ در کنار مزایای معمول کارمندانشان، مزایای بیشتری را نیز برای ایجاد انگیزه مضاعف در آنها در نظر گرفته‌اند. برای مثال، لینکدین یک هفته مرخصی با حقوق را به کارمندان به عنوان فرصتی برای جدا شدن از کار و شارژ مجدد می‌دهد. گروه واندرلاست حتی گامی فراتر گذاشته و هفته کاری را به چهار روز تقلیل داده است تا میزان فرسودگی کاری را کاهش دهد. در کنار چنین مواردی به عنوانمدیر مجموعه باید اتمسفر سالم و برابری را برای کارمندان خود فراهم کنید که با خیال آسوده‌تری بتوانند تمام انرژی و تلاش‌شان را صرف کار کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *