انتقال جیان لوکا ویالی هنوز هم پر ارزش ترین انتقال جهان است حتی بالاتر از نیمار

*GIANLUCA VIALLI, JUVENTUS

سایت بدون -انتقال ۲۰۰ میلیون پوندی نیمار از بارسلونا به پاری‌سن‌ژرمن که دو سال پیش انجام شد، رکورد گران‌ترین انتقال تاریخ فوتبال را به نام این ستاره برزیلی ثبت کرد. با این حال، سایت «توتالی مانی» به بررسی تمامی نقل‌وانتقالات انجام‌شده از سال ۱۹۹۲ تا امروز پرداخته و با احتساب تورم، قیمت کنونی ستاره‌های فوتبال جهان در سال‌های قبل را محاسبه کرده است. جالب اینکه در این مدت گران‌ترین بازیکن نفراتی چون رونالدوی برزیلی، زیدان، کریس رونالدو و حتی نیمار نیستند و این جیانلوکا ویالی است که این عنوان را به دست آورده است. در بین بازیکنان ایرانی نیز انتقال جهانبخش که در ازای ۱۷ میلیون پوند انجام شد، در شرایط کنونی ۳/۱۹ میلیون پوند ارزش دارد و در رده بعدی دو انتقال علی دایی ۳/۲ میلیون پوندی از آرمنیا بیلفیلد به بایرن‌مونیخ و ۴۳/۲ میلیون پوندی او از بایرن به هرتابرلین قرار دارد که به ترتیب الان ۱۰ و ۳۷/۸ میلیون پوند ارزش دارند.

۱۰- ژان‌پیر پاین (۱۵۲ میلیون پوند)

مهاجم فرانسوی مارسی ۴ فصل پیاپی آقای گل لیگ فرانسه شد و درنهایت در سال ۱۹۹۲ در ازای ۸/۱۰ میلیون پوند به میلان رفت که در آن زمان رکوردی جدید در نقل‌وانتقالات محسوب می‌شد که در شرایط کنونی ۱۵۲ میلیون پوند می‌شود. او تنها یک فصل بعد راهی بایرن‌مونیخ شد.

۹- آلن بوکسیچ (۱۵۳ میلیون پوند)

مارسی در اوایل دهه ۹۰ بازیکنان بااستعداد زیادی در ترکیب خود داشت و یک سال پس از جدایی پاپن، بوکسیچ نیز راهی لیگ ایتالیا شد که در آن زمان ستاره‌های زیادی را به سمت خود جذب می‌کرد. انتقال او ۹/۹ میلیون پوند خرج روی دست لاتزیو گذاشت که اگر امروز قرار بود این جابه‌جایی انجام شود، ۱۵۳ میلیون پوند هزینه داشت. البته حضور او در این تیم چندان موفق نبود و در طول سه فصل تنها ۱۷ گل به ثمر رساند.

۸- رونالدو (۱۵۵ میلیون پوند)

سال ۲۰۰۲ و در ادامه پروژه کهکشانی فلورنتینو پرز، رئال‌مادرید سراغ رونالدو، ستاره برزیلی اینتر رفت و با ۵/۴۰ میلیون پوند او را به خدمت گرفت. این مبلغ درحال حاضر معادل ۱۵۵ میلیون پوند است. پسر مریخی در طول ۱۷۷ بازی برای رئالی‌ها ۱۰۴ گل به ثمر رساند و ۵ جام با این تیم کسب کرد.

۷- زین‌الدین زیدان (۱۵۸ میلیون پوند)

زیزو با انتقالی ۸/۶۹ میلیون پوندی عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ را تا سال ۲۰۰۱ به نام خود ثبت کرد. یووه اگر می‌خواست در این روزها او را به رئال بفروشد، ۱۵۸ میلیون پوند عایدش می‌شد. قطعا او ارزش چنین مبلغی را داشت و حتی در شرایط کنونی بسیار بیشتر از این مبلغ برای خرید او پرداخت می‌شد.

۶- ریو فردیناند (۱۵۹ میلیون پوند)

بسیاری تصور می‌کنند هری مگوایر که در تابستان راهی منچستریونایتد شد، قیمت بسیار بالایی داشت، اما اگر یونایتد به جای سال ۲۰۰۲ امروز برای خرید ریو فردیناند تلاش می‌کرد، باید دو برابر ۸۰ میلیون پوندی را که برای مگوایر داده‌اند، پرداخت می‌کرد. اما فرگوسن در آن زمان ۴/۴۱ میلیون پوند به لیدز داد تا گران‌ترین مدافع تاریخ تا آن زمان را به ترکیب تیمش اضافه کند. فردیناند دوران درخشانی را در اولدترافورد سپری کرد و ۱۹ جام را بالای سر برد.

۵- گرت بیل (۱۶۷ میلیون پوند)

سال ۲۰۱۳ پرداخت ۹/۹۰ میلیون پوند بسیار عجیب بود، اما رئال این مبلغ را برای خرید بیل از تاتنهام داد تا این ستاره ولزی در صدر گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ قرار گیرد. این مبلغ به پول امروز ۱۶۷ میلیون پوند می‌شود که به نظر می‌رسد برای بازیکنی مثل بیل منطقی است، اما او در دو فصل اخیر از شرایط خوبش فاصله داشته است.

۴- روماریو (۱۶۷ میلیون پوند)

گلزن برزیلی بارسا هم اندازه بیل برای این تیم هزینه داشت. او در سال ۱۹۹۳ و در ازای ۸/۱۰ میلیون پوند از آیندهوون به نوکمپ رفت و در همان فصل نخست آقای گل لالیگا شد. ستاره برزیلی در جام‌جهانی ۹۴ تنها یک سال و نیم در بارسا دوام آورد و پس از درگیری با یوهان کرویف، سرمربی فقید این تیم در ژانویه ۹۵ راهی باشگاه دیگری شد.

۳- کریس رونالدو (۱۹۵ میلیون پوند)

با بودجه هنگفتی که رئال در اختیار دارد، اصلا دور از انتظار نبود که یکی از ستاره‌ها تاریخ فوتبال را با پرداخت ۶/۸۴ میلیون پوند از منچستریونایتد بخرند. البته رئالی‌ها ۹ سال بعد ستاره پرتغالی خود را ۱۰۰ میلیون پوند فروختند، اما پولی که آنها در سال ۲۰۰۹ پرداختند امروز ۱۹۵ میلیون پوند ارزش دارد و البته رونالدو با زدن ۴۵۰ گل در ۴۳۸ بازی نشان داد که ارزش پرداخت این مبلغ را داشته است.

۲- نیمار (۲۰۲ میلیون پوند)

در دو سال اخیر تنها ۲ میلیون پوند ارزش انتقال ستاره برزیلی به پاری‌سن‌ژرمن بالاتر رفته و البته او هنوز نتوانسته به اندازه این مبلغ هنگفت برای تیمش موثر باشد.

۱- جیانلوکا ویالی (۲۰۹ میلیون پوند)

شگفت‌انگیز اینکه ویالی گران‌ترین انتقال تاریخ است. یوونتوس در سال ۱۹۹۲ برای خرید او ۹/۱۴ میلیون پوند به سمپدوریا پرداخت که با احتساب تورم، درحال حاضر ۲۰۹ میلیون پوند ارزش دارد. او به همراه روبرتو مانچینی در سال ۲۰۱۱ سمپدوریا را به نخستین قهرمانی تاریخ خود در سری A رسانده بود و در یووه نیز در طول ۴ سال ۱۰۰ بار به میدان رفت و ۵۳ گل به ثمر رساند.

منبع :پلنت فوتبال

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *