انسان‌ها ۶٠ درصد حیوانات را از بین برده‌اند/جهان و انقراض ششم(ویدئو)

سایت بدون – انسان‌ها از ‌سال ١٩٧٠ تاکنون، حدود ۶٠‌درصد از پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها و خزندگان را از بین برده‌اند. کارشناسان زبده جهانی در این‌باره هشدار داده‌اند که نابودی حیات وحش وضع خطرناکی را ایجاد کرده که ممکن است تمدن را تهدید کند.
به گزارش گاردین، برآورد جدید کشتار حیوانات وحشی در گزارش ۵٩ دانشمند جهانی و توسط WWF تولید شده است. این گزارش نشان می‌دهد که مصرف رو به رشد مواد غذایی و منابع توسط جمعیت در حال گسترش جهان، باعث از بین رفتن شبکه حیاتی شده که میلیاردها ‌سال برای ایجاد آنها زمان سپری شده است و زندگی انسان‌ها برای داشتن آب و هوای پاک و چیزهای دیگر به آنها وابسته است.
«مایک برت»، مدیر اجرایی WWF می‌گوید: «ما به‌آهستگی در حال قدم‌برداشتن به‌سوی پرتگاه هستیم. اگر ۶٠‌درصد جمعیت جهان کاهش پیدا می‌کرد، معادل بود با از بین رفتن جمعیت آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپا، چین و اقیانوسیه. این همان مقداری است که ما حیوانات را از بین برده‌ایم.»
او همچنین گفته است: «موضوع صرفا از بین‌بردن شگفتی‌های طبیعت نیست که البته بسیار غم‌انگیز است، اما مسأله در حال حاضر تهدید آینده مردم جهان است. سیستم زندگی ما اکنون بر این اصل استوار است که طبیعت چیز خوبی برای نگه داشتن نیست.»
پروفسور «یوهان راکاشتروم»، کارشناس پایداری جهانی در موسسه تحقیقات آلودگی آب و هوا در آلمان می‌گوید: «ما به‌سرعت در حال از دست‌دادن زمان هستیم و تنها با در نظر گرفتن اکوسیستم و آب‌وهواست که می‌توانیم از سیاره‌مان به‌صورت پایداری در آینده حفاظت کنیم.»
بسیاری از دانشمندان بر این باورند که جهان در حال تجربه انقراض ششم خود است؛ نخستین انقراضی که توسط موجودات هوشمند در حال رخ دادن است. تحلیل‌های دیگر نشان داده‌ است که از زمان آغاز تمدن بشر، ٨٣‌درصد پستانداران و نیمی از گیاهان از بین رفته‌اند و حتی اگر این ویرانی هم‌اکنون متوقف شود، حدود ۵ تا ٧ میلیون‌ سال طول می‌کشد تا جهانِ طبیعی خود را احیا کند.
شاخص مورد استفاده در WWF که توسط انجمن زیستگاهی لندن تهیه شده است، از داده‌های بیش از ١۶‌هزار جمعیت پستاندار، پرنده، ماهی‌ها، خزندگان و دوزیستان استفاده کرده است.
بین سال‌های ١٩٧٠ تا ٢٠١۴، داده‌های قابل دسترسی نشان می‌دهد که جمعیت حیوانات به‌طور میانگین تا ۶٠‌درصد کاهش یافته است. ۴‌سال پیش، این کاهش جمعیت حیوانات ۵٢‌درصد بوده است. برت می‌گوید: «حقیقت تکان‌دهنده این است که سقوط حیات وحش ادامه دارد.»
پروفسور باب واتسون، یکی از برجسته‌ترین دانشمندان علوم زیستی در جهان، که در حال حاضر رئیس هیأت بین دولتی در زمینه تنوع زیستی است، در ماه مارس گفت که تخریب طبیعت به اندازه تغییرات آب و هوایی خطرناک است: «حیات وحش و اکوسیستم برای حیات انسانی، ضروری است.»
او می‌گوید: «طبیعت برای سلامتی انسان‌ها از طریق تولید حیاتی مواد غذایی، آب پاک و انرژی و تنظیم آب و هوایی و آلودگی و سیل بسیار مفید است.»
پروفسور باب واتسون می‌گوید: «گزارش «سیاره زندگی» به وضوح نشان می‌دهد که فعالیت‌های انسانی طبیعت را از بین می‌برد و تا حد زیادی آن را تهدید می‌کند و سلامت نسل‌های فعلی و آینده را به خطر می‌اندازد.» بزرگترین علت از بین رفتن حیات‌وحش و تخریب زیستگاه‌های طبیعی ایجاد زمین‌های کشاورزی است. درحال حاضر، سه‌چهارم زمین‌های روی کره زمین به‌طور قابل توجهی تحت‌تأثیر فعالیت‌های انسانی قرار گرفته است.

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *