انواع جراحی لاغری چه عوارضی دارند/ تیغ چاقو

همه به فکر لاغر شدن و همواره بساط رژیم و کلاس‎های ورزشی داغ است، اما عمل‎های زیبایی لاغری هم همیشه طرفدار داشته است. همین عمل‌های جراحی اما عوارض زیادی دارد، عوارضی که گاهی به لاغر شدن دو، سه ساله‏اش نمی‏ارزد. جراحی کاهش وزن نمی‌تواند رفتار شما را تغییر دهد، یعنی اگر شما عادات خود را عوض نکنید و همچنان زیاد بخورید، مطمئنا وزن از دست داده را دوباره باز خواهید یافت.

نویسنده : لیلا شوقی / روزنامه نگار

بای‌پس معده به روش Roux-en-Y 
این روش شایع‌ترین عمل بای‌پس معده است. این نوع جراحی معمولا بازگشت‌پذیر نیست و در آن قسمت بالای معده را می‌برند و باقی مانده معده را می‌بندند که باعث می‌شود در یک وعده، غذای زیادی نخورید و حتی مقدار جذب غذا نیز کاهش می‌یابد. قسمت باقی مانده اندازه یک گردو است و تنها ۲۸ گرم غذا را در خود نگه می‌دارد.
عوارض
  فقر مواد غذایی یا سوء‌تغذیه 
   عدم جذب ویتامین‌ها که باعث کمبود ویتامین‌های B12 و  Dمی‌شود
   ابتلا به سندرم دامپینگ که باعث جراحی مجدد می‌شود
   ابتلا به فتق 
   ابتلا به سنگ صفراوی

لاپاراسکوپی باندینگ شکمی 
جراح باندی قابل باد کردن را دور بالاترین بخش معده‌تان قرار می‌دهد. وقتی این باند، باد می‎شود، معده را فشرده می‌کند؛ درست مانند کمربندی که شلوار را جمع می‌کند. این کار باعث تقسیم معده به دو قسمت می‌شود. یک قسمت به صورت پاکتی کوچک است و توسط کانالی که توسط باند ایجاد شده با دیگر بخش‌های معده در ارتباط است. قسمت کوچک باعث می‌شود مقدار غذای دریافتی‌تان محدود شود.
عوارض 
   بازگشت چاقی در صورت مصرف شیرینی فراوان
   تهوع و استفراغ در صورت پرخوری
   عفونت حلقه که در صورت بروز، باید حلقه از طریق لاپاروسکوپی خارج شود.
   مشکلات محل تنظیم باند در زیرپوست

 جراحی بای‌پس روده (جابه جایی دوازدهه)
 در این روش بعد از انجام عمل اسلیو معده، دوازدهه (روده اثنی عشر) و آخرین بخش روده کوچک تقسیم و حدود سه چهارم روده کوچکتان بریده می‌شود. حالا بخش بالایی روده کوچک که آنزیم‌های پانکراس و صفرا را حمل می‌کنند به آخرین بخش متصل می‌شوند. در این حالت شما غذای کمتری مصرف می‌کنید؛ چون حفره معده نمی‌تواند غذای بیشتری در خود نگه دارد. از آنجا که آنزیم‌های پانکراس و صفرا در انتهای روده کوچک با هم ترکیب می‌شوند، کالری کمتری جذب بدنتان می‌شود. عوارض آن کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

عمل لاغری گاسترکتومی یا اسلیو
 تحقیقات جدید نشان داده جراحی‌های کاهش وزن، به مرور تاثیر خود را از دست می‌دهند و وزن شما که قبلا کاهش پیدا کرده، دوباره اضافه می‌شود. در پی این بازگشت وزن دیابت نیز دوباره سر جای خود باز می‌گردد.  در واقع، اولین سال بعد از عمل گاسترکتومی آستینی، ۷۷ درصد از اضافه وزن بدنتان کم می‌شود، اما در طول پنج سال وزن کاهش یافته دوباره، باز می‌گردد.   در طول عمل گاسترکتومی آستینی، جراحان بیشتر قسمت‌های معده را برمی‌دارند و از قسمت‌های باقیمانده معده‌تان، یک لوله درست می‎کنند. این کاهش سایز معده مقدار غذایی را که شما می‌توانید بخورید محدود می‌کند. حذف بیشتر قسمت‌های معده‌تان باعث تغییر در هورمون‌های روده، کاهش اشتها و کاهش قند خون می‌شود.

بای‌پس معده به روش انحراف بلیو پانکراتیک توسط duodenal switch 
در این روش پیچیده و چند بخشی حدود ۸۰ درصد معده‌تان حذف می‌شود و فقط لوله‌ای که غذا را در روده کوچک آزاد می‌کند به همراه بخش محدودی از روده کوچک که معمولا به معده وصل است باقی می‌ماند.
عوارض
 سوءتغذیه و کمبود ویتامین 
   خونریزی بیش از حد
    عفونت و استفراغ
    مشکلات ریوی یا تنفسی 
 واکنش غیرطبیعی به بیهوشی
    افت قند خون
    ابتلا به فتق 

جراحی لاغری پلیکاسیون معده 
در این عمل به روش لاپروسکوپی طول معده‌تان را به صورت دامن روی هم پلیسه می‌زنند تا فضای معده را تنگ کنند؛ بنابراین معده شما کوچک می‌شود و شما نمی‌توانید غذای زیادی میل کنید.
عوارض 
    با توجه به این‌که هیچ بخشی از معده‌تان بریده نمی‌شود، در نتیجه امکان نشت داخل شکمی و خونریزی بسیار کم است و اگر مشکلی پیش بیاید با بازکردن پلیسه مشکل ایجاد شده برطرف می‌شود.
    در ۱۵-۱۰ درصد موارد پس از ۵ سال و به دنبال پرخوری زیاد، معده‌تان تا حدودی بزرگ و پلیسه‌ها هم از یکدیگر فاصله می‌گیرند و احتمال افزایش وزن دوباره هم به وجود می‎آید.

عمل لیپوساکشن (لیپوپلاستی)
 لیپوساکشن یک روش جراحی زیبایی است که با از بین بردن چربی‌های اضافه‌تان، باعث تغییر شکل مناطق خاصی از بدنتان می‌شود. لیپوساکشن با استفاده از لوله کوچک (کانول) و از جنس استیل انجام می‌شود.
عوارض 
    کبودی و عفونت
    آسیب رساندن به اعصاب، رگ‌های خونی، عضلات و ریه‌ها
    عوارض قلبی و ریوی
    تجمع مایع در زیر پوست
    نیاز به عمل جراحی مجدد و ترمیمی
    ناهمواری یا شلی پوست

عمل لیپوماتیک (پیکر تراشی)
 عمل لیپوماتیک، روشی پیچیده برای تخلیه چربی‌های موضعی بدن است. این چربی‌ها بدون درد و خونریزی از بدنتان حذف می‌شوند. هدف، کاهش سایز است. همچنین دقیق‌تر از روش لیپوساکشن عمل می‌کند. 
عوارض
   سوراخ شدن اعضای داخلی بدن
   عفونت و التهاب
   آمبولی ریه و ورم ریوی
   واکنش آلرژیک
   سوختگی پوست
   کبودی پوست

​​​​​​​عمل ابدومینوپلاستی (جراحی زیبایی شکم)
در این عمل چربی و پوست‌های اضافه از شکمتان حذف می‌شود و عضلات قسمت شکم را تنگ و صاف می‎کنند. 
عوارض 
   باقی ماندن اثر زخم
   شل شدن پوست
   بی‌حسی در پوست
   آمبولی ریه
   مرگ

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *