انیمیشن هایی برای اسکار امسال می جنگند/داستان اسباب بازی جانشین شیرشاه

سایت بدون – فیلم‌های پویانمایی حدود دو دهه است که به صورت مستقل در مراسم اسکار مورد داوری قرار می‌گیرند و یک جایزه مخصوص تحت عنوان بهترین فیلم پویانمایی دارند. اگر در سال‌های اول حضور این رشته در مراسم اسکار تعداد فیلم‌های شرکت‌کننده و رقیب اندک بود، اما کم‌کم بر تعداد آنها افزوده شد. استقبال خوب تماشاگران از این محصولات هم، شرکت‌های بزرگ و کوچک فیلمسازی را ترغیب کرد تولید فیلم‌های این‌چنینی را افزایش دهند. اگر روزگاری حرف اول را در صنعت پویانمایی کمپانی والت‌دیزنی می‌زد، حالا کمپانی‌های رقیب هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. آکادمی اسکار امسال برای نود و دومین دوره برگزاری خود، تعداد ۳۲ اثر پویانمایی را واجدشرکت در رقابت‌های بهترین فیلم انیمیشن سال کرده است. در کنار محصولات پر سروصدا و پرفروش، البته آثار مستقل و کمتر مطرح شده‌ای هم هستند که می‌خواهند مجسمه طلایی اسکار را در شب نهم فوریه (۲۰بهمن) همراه خود به خانه ببرند. اما شانس قرار است در خانه کدام‌یک از این فیلم‌ها را بزند؟ به گزارش نشریه ورایتی، نکته جالب توجه در رقابت‌های امسال عدم حضور «شیرشاه» والت‌دیزنی در بین فیلم‌های نامزد شده است. اما چرا این فیلم پرسروصدا و بسیار پرفروش غایب، رقابت‌هاست؟ با این که این اکشن ماجراجویانه خانوادگی به کمک رایانه و تکنیک سی‌جی خلق شده است، اما می‌توانست به عنوان محصولی پویانمایی در رقابت‌ها شرکت کند. به گفته آکادمی اسکار، شیرشاه با عنوان کردن این نکته که یک «انیمیشن کامپیوتری» است، می‌توانست به دور رقابت‌ها بپیوندد. اما نزدیکان به کمپانی والت‌دیزنی از قبل گفته بودند مدیران آن تمایلی به شرکت دادن این فیلم در رشته بهترین اثر پویانمایی را ندارند. البته دلیلی هم برای این کار عنوان نشد. منتقدان نیز همزمان با اکران عمومی شیرشاه، اعلام کردند بعید می‌دانند تهیه‌کنندگانش آن را وارد گود
رقابت‌های این رشته کنند.
 نگرانی وجود ندارد
با وجود این، مدیران والت‌دیزنی چندان هم نگران به نظر نمی‌رسند. آنها چهارمین قسمت اکشن خانوادگی و بسیار موفق «داستان اسباب‌بازی» را برای اسکار امسال دارند. فیلم که با همکاری شرکت کامپیوتری پیکسار تهیه شده، غوغایی در بین تماشاگران و منتقدان به راه انداخته و یکی از گزینه‌های اصلی دریافت جایزه بهترین اثر پویانمایی سال است. به‌جز این، دومین قسمت «یخ‌زده» هم با یک اکران محدود در دوره نمایش فیلم‌های اسکاری توانست وارد فهرست نامزدها شود. به این ترتیب، والت‌دیزنی بدون شیرشاه هم حضوری قدرتمند در اسکار امسال دارد.
کمپانی فوکس هم مثل والت‌دیزنی، اقدام به نمایش محدود «جاسوسانی با لباس مبدل» کرد تا بتواند در دور رقابت‌ها شرکت داشته باشد. فوکس این کمدی اکشن جاسوسی را با همکاری شرکت فیلمسازی بلواسکای تهیه کرده و امید زیادی به موفقیت اسکاری آن دارد. شبکه جنجالی اینترنتی نتفلیکس هم امسال وارد کارزار رقابت‌های اسکار بهترین فیلم انیمیشن شده است. اولین فیلمی که این شبکه در این رابطه ارائه داده، «کلاوز» نام دارد و داستانش در ارتباط با تعطیلات سال نو میلادی و بابانوئل است. سرجیو پابلو خالق مجموعه پربیننده «من نفرت‌انگیز»، فیلمنامه کلاوز را نوشته است. نتفلیکس همچنین توزیع‌کننده انیمیشن «من بدنم را از دست دادم» هم هست. این فیلم بعد از موفقیت انتقادی در جشنواره کن امسال و دریافت چند جایزه، مورد توجه قرار گرفت.
 مطرح‌های دیگر
از دیگر فیلم‌های مطرح می‌توان به قسمت تازه «چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید»، «راز زندگی حیوانات خانگی۲» و ««منفور» اشاره کرد. «خانواده آدامز» (که اعلام شد قسمت دوم آن در دستور کار تولید قرار گرفته) و «فیلم پرنده‌های خشمگین۲» از دیگر نام‌های مطرح در فهرست منتشرشده آکادمی اسکار هستند.
در کنار فیلم‌های مطرح و با نام و نشان، آثار پویانمایی هم هستند که یا محصول کشورهایی غیر از آمریکا هستند و یا حال و هوایی مستقل دارند و جزو کارهای تجاری هالیوودی قرار نمی‌گیرند. یکی از آنها «اوپین و ایپین» محصول کشور مالزی است. این فیلم که فروش بسیار بالایی در سرزمین مادری داشته و لقب پرفروش‌ترین محصول پویانمایی کشورش را گرفته، داستان دو برادر دوقلو و مسلمان کوچولویی را تعریف می‌کند که با ماجراجویی‌هایی جالب و هیجان‌انگیز روبه‌رو می‌شوند.
حضور نداشتن «یک فیلم شاون گوسفندی: فارماگدن» در رقابت‌های پیش رو، تعجب و شگفتی همگان را برانگیخته است. این محصول جدید شرکت فیلمسازی انگلیسی آردمن، برای ۱۳ دسامبر در آمریکای شمالی روی پرده سینماها می‌رود. اما با وجود این، می‌توانست در دور رقابت‌ها شرکت داشته باشد. دلیلی برای شرکت نکردن فیلم در رقابت‌ها اعلام نشده است. این در حالی است که تولیدات پویانمایی تماشایی و محبوب شرکت آردمن تا به حال حضور فعالی در رشته بهترین انیمیشن داشته‌اند و حتی موفق به دریافت جایزه هم شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *