اهداف آدا هگربرگ ؛اولین زن برنده توپ طلا/مبارزه با تبعیض و مصدومیت


سایت بدون – توپ را کمی نوازش کرد. در حالی که حس خوبی را منتقل می‌کرد، لبخند زد. انتظارات از اولین زن برنده توپ طلا در سال ۲۰۱۸ امسال به وضوح کاهش یافته است. این در مورد هر قدم کوچک در مسیر ریکاوری است. آسیب‌دیدگی رباط ACL در زانوی سمت راستش فصل قبل را برای او خیلی زود به پایان رساند. او از ژانویه به این سمت بازی نکرد. سپس در همان حین شکستگی استخوان درشت‌نی او در پای چپ باعث شد او مجبور به دومین عمل جراحی در ماه سپتامبر شود. 
اینها اولین مصدومیت‌های جدی حرفه‌ای آدا هگربرگ است که در سال گذشته او را به مدت ۶ ماه خانه‌نشین کرد. «من اوایل دوران ریکاوری به خودم گفتم فقط بگذارید برگردم به زمین بازی» فوتبالیست نروژی آه می‌کشد و می‌گوید دوران سختی بوده. «وقتی قبلا در یک دوره توانبخشی به سر برده باشید و در حال نزدیک شدن به پایان آن و و رسیدن به فرم مناسب هستید در حالی که ماه‌ها منتظر این لحظه بوده‌اید، این یک سیلی به صورت شما خواهد بود که متوجه شوید باید مواظب چیزهای دیگری هم باشید و مصدومیت‌های دیگری از راه رسیده است.» 
یک نکته مثبت مصدومیت جدا از اینکه می‌تواند وقت خود را با شوهر و خانواده‌اش بگذراند، این است که شکستگی استخوان پای چپش باعث شده او زمان بیشتری را برای کار روی زانوی راست خود بخرد. این باعث شده او خیلی زود و بلافاصله بعد از بهبودی از رباط صلیبی مجبور نباشد برای لیون بازی کند. او فرصتی هم برای تجدید رابطه با شغلش که فوتبال است به دستش داده است، چرا که آدم هرقدر هم شغلش را دوست داشته باشد وقتی آن شغل صرفا تبدیل به یک فرآیند تجاری می‌شود احتیاج به یک بازنگری دارد. زمان می‌تواند کمک کند بازنگری اتفاق بیفتد.
جوان ۲۵ ساله می‌گوید: «فوتبال برای من دیگر یک چالش نبود، بلکه کار سال به سال بود. شما همیشه باید انگیزه‌های جدیدی پیدا کنید تا بتوانید یک فصل جدید را با انگیزه‌ای تازه آغاز کنید.» اکنون هگربرگ تمرینات منظمی را در سالن‌های ورزشی پیگیری می‌کند. او می‌خواهد با کمک یک متخصص تغذیه مراقبت از بدن خود را افزایش دهد تا با نیرویی حتی بیشتر از قبل بازگردد. همه اینها بخشی از برنامه تبدیل فصل از دست رفته به یک سود بلندمدت است. 
به عنوان پنج بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا و بهترین گلزن تاریخ این مسابقات، هگربرگ فعلا در حال نبرد با بدن خود خارج از زمین فوتبال است. آنچه او در دوران قبل مصدومیت انجام داده بود تا حدی فراموش شده است. با وجود اینکه در نیمه اول فصل گذشته در ۲۳ گل در ۱۸ بازی به ثمر رساند از لیست بازیکنان برتر و جوایز فردی کنار گذاشته شد. او با خنده گفت: «اوه! مطمئنا! وقتی از من سوال شد آیا مشتاق بازگشت به دنیای فوتبال هستید پاسخ دادم من فقط نمی‌خواهم برگردم که بازی کنم. من برای تسخیر موقعیت خود در فوتبال جهان بازمی‌گردم.»
این عزم برای بهترین بودن و بهترین ماندن است. همان تفکری که باعث شد او بعد از بردن توپ طلا بلافاصله روی بازی بعدی تیمش در لیگ داخلی تمرکز کند. او می‌گوید: «این دیوانه‌کننده است. اما در عین حال یک عامل کلیدی در کمک به من است که همیشه در راس بمانم. همیشه برای رسیدن به موفقیت بعدی تلاش می‌کنم.» یکی از راه‌ها یادآوری وجود هگربرگ به دنیا در حال حاضر مستندی به نام «نام من آدا هگربرگ است» است. برنامه‌ای که از پنجشنبه شب از ESPN پخش شد. این مستند نشان‌دهنده سفر او از ابتدا تا اوج موفقیت است. همچنین فهمیدن اینکه او شبیه بکهام است و آیا داشتن موی بلند برای فوتبالیست‌های زن «اوکی» است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. این همچنین شامل بحث درباره آینده بازی زنان و دختران است.
نکته اصلی در این مورد موضوعی است که هگربرگ ترجیح می‌دهد از آن دوری کند و حداکثر در حد یک پاورقی به آن بپردازد. یعنی تصمیم او برای جدایی از تیم ملی نروژ در سال ۲۰۱۷ که باعث شد او در جام جهانی ۲۰۱۹ غایب باشد. 
او می‌گوید: «این توازن سختی است زیرا من یک فوتبالیست هستم نه یک سیاستمدار. شما می‌خواهید تمام فوتبال و تمام ساعات حضور در زمین نشان داده شود. شما می‌خواهید تمام فداکاری‌ها و عشق به بازی و همه افراد بزرگی که در آن حضور دارند، نشان داده شود. من نمی‌خواهم کسی را تحریک به اقدامی کنم. اینها افکار صادقانه من است. در عین حال واقع‌بین هستم و در مورد وضعیتی که در آن قرار داریم منطقی فکر می‌کنم. کارهای زیادی هست که وجود دارد و باید انجام شود تا زنان و دختران بتوانند شرایطی که شایسته آن هستند را به دست آورند.»
هگربرگ همیشه در مورد تصمیم خود برای جدایی از تیم ملی صریح بوده است. او می‌خواهد تعهد بیشتری نسبت به فوتبال زنان و دختران در نروژ از فدراسیون ببیند. او می‌گوید: «تصمیم سریعی نبود. من فقط سعی کردم در مواردی تاثیر بهتری داشته باشم. در برخی از موارد این تلاش گزینه‌های سختی مقابل شما قرار می‌دهد.»
در مستند هگربرگ او به برخی از ریشه‌های تصمیم خود می‌پردازد. فرصت‌های نابرابر برای دختران و پسران در بازی فوتبال، دختران و زنانی که مجبورند منتظر بمانند تا نوبت استفاده آنها از زمین برسد، لباس و کفش‌هایی که دیر به مسابقات می‌رسند و سایز اشتباهی دارند، تمرین تیم پسران نوجوان در بهترین زمین و تمرین تیم صعودکرده به جام جهانی زنان در زمین ناهموار، آموزش و تمرین نامتوازن و چیزهایی از این دست دلایلی بوده که هگربرگ را به کناره‌گیری اعتراض‌آمیز از تیم ملی کشورش سوق داده است. 
با توجه به اهمیت موضوعی که مطرح می‌کند چرا از صحبت کردن در مورد آن متنفر است؟ هگربرگ پاسخ می‌دهد: «من هر روز بیشتر و بیشتر می‌فهمم که چرا مردم در انظار کمتر و کمتر در مورد افکار و عقاید خود حرف می‌زنند چون شما هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید آنچه بیان می‌کنید درست به همان شکلی که منظورتان است، درک شود.»
هگربرگ در شرایطی برزخی قرار گرفته است. او به دلیل اشاره نکردن به جزییات تصمیمش مورد انتقاد قرار گرفت و وقتی در گفت‌وگو با یک روزنامه نروژی بیشتر مبحث را باز کرد، انتقادات از او به خاطر تضعیف تیم ملی نروژ در آماده‌سازی جام جهانی ۲۰۱۹ شدت بیشتری پیدا کرد. این تنها کاری است که او انجام داده است. هگربرگ می‌خندد و می‌گوید: «بالاخره یک روزنامه‌نگار متوجه این شد.»
هگربرگ ۵ ماه قبل از جام جهانی برای یک موضوع مهم در مورد تاریخ فوتبال زنان در کشورش مصاحبه کرد اما نقل‌قول‌های او از کانسپت اصلی خارج شد و در آستانه مسابقات به شکل‌های مختلف انتشار یافت. «من در آن دوره خیلی آرام ماندم. من به مجله‌ای کمک کرده بودم که در مورد تاریخ زنان صحبت می‌کردند. اما تا مدت‌ها به این فکر کردم که کمکم چه حواشی بزرگی در مورد این مساله به وجود آورده است.»
سایر بازیکنان و بازیکنان بازنشسته تیم نروژ در این ماجرا دخیل بودند. هگربرگ می‌گوید احساس مسوولیت می‌کرده تا برخی از تجربیات خود را به اشتراک بگذارد. «آن زمان همه‌چیز به هم ریخته بود. اما به قول نروژی‌ها من در قایق خود ماندم. این عبارت یعنی شما اجازه می‌دهید مردم صحبت کنند. اما شما داستان واقعی را می‌دانید. من هرگز انگشتم را به سمت کسی یا تیم یا چیز دیگری معطوف نکردم. من فقط از تجربه خودم قبل از سال ۲۰۱۷ حرف زده بودم.»
دانیل سیلمن تهیه‌کننده اجرایی مستند و مدیر اجرایی Relevent Sports می‌گوید:« این مستند فرصتی بود برای هگربرگ تا بتواند آن را با زبان خودش بیان کند. این باعث شد آنها به ساخت فیلم تمایل پیدا کنند. ما بسیار کنجکاو بودیم که بدانیم موقعیت او چیست. چرا او در تیم ملی کشورش شرکت نمی‌کند و برای چه چیزی می‌جنگد. این داستانی نبود که در سراسر دنیا و به ویژه ایالات متحده گفته شده بود.»
هگربرگ مدت‌ها پیش از از این تصمیم عبور کرده و تمام تمرکزش را برای بازگشت به فوتبال باشگاهی یا قهرمانی اروپا متمرکز کرده است. اما موضوع هنوز در حال مطرح شدن است و قبل از هر تورنمنتی از جمله جام جهانی و جام ملت‌های اروپا پیش کشیده می‌شود. همان‌طورکه او هنوز در حال بازی کردن و گل زدن است.  آیا فرصتی برای کاهش حواشی و عبور از این مساله وجود دارد؟ او با خنده جواب می‌دهد: «قطعا نه» هگربرگ ادامه می‌دهد: «من می‌دانستم عواقب ناشی از چنین تصمیمی چیست. اولین چیزی که باید بدانید عواقب ناشی از هر انتخابی در زندگی است. باید با آنها روبه‌رو شوید. من می‌دانم که این موضوع تا زمانی که من برای تیم ملی کشورم بازی نکنم، ادامه خواهد یافت و این چیزی است که باید با آن کنار بیایم.»

سوزی وراک/منبع: گاردین

ترجمه: مرضیه حسین‌خانی


مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *