اهمیت آشنایی با ویژگی‌های دوران بلوغ در خانواده ها


سایت بدون -یکی از مسائلی که باعث ایجاد تنش و دعوا بین والدین و فرزندانشان می‌شود «دوران نوجوانی و بلوغ» است.
 برای خانواده‌ها نوسان‌هایی که در رفتار فرزندان‌شان مشاهده می‌شود قابل درک نیست و خیلی از مواقع اعلام می‌کنند  پس تا کی قرار است بلوغ ادامه پیدا کند و فرزند من رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد؟
سن رسیدن به بلوغ متفاوت است و می‌تواند در هر زمانی بین ده تا ۱۹ سالگی اتفاق افتد، ولی متوسط سن بلوغ در دختران ۱۱سالگی است و پسران یک یا دو سال بعد از آن به سن بلوغ می‌رسند‌. این تفاوت‌ها در سن بلوغ به همان اندازه که مربوط به خود فرد است به مسائل اجتماعی هم در هر دو جنس مربوط می‌شود .
باید بدانید   بلوغ دوره تقریبا کوتاهی است و از دو تا چهار سال طول می‌کشد و معمولا به سه مرحله تقسیم می‌شود:
 مرحله اول (قبل از بلوغ)
در این مرحله صفات ثانویه جنسی پدیدار می‌شود (پیدایش مو در صورت پسران و در ناحیه اندام‌های تناسلی هر دو جنس و تغییرآهنگ صدا در پسران)، ولی اعضای تناسلی و تولید‌مثل هنوز به طور کامل رشد نکرده‌اند. تغییرات ناگهانی فرزندان برای خانواده‌ها جالب است، ولی ممکن است پسرها از این‌که صدای آنها تغییر می‌کند احساس خوبی نداشته باشند و از این‌که دیگران نسبت به تغییرات آنها به صورت آشکار و واضح واکنش نشان می‌دهند، احساس نارضایتی می‌کنند.
مرحله دوم (بلوغ جنسی)
در این مرحله ضمن ادامه بروز صفات ثانویه جنسی، سلول‌های جنسی هم سر و کله‌شان در بدن پیدا می‌شوند و اسپرم‌های ‌زنده در ادرار پسران یافت می‌گردد. این دوره که سنین ۱۴ -۱۳سالگی را در بر می‌گیرد، اواسط نوجوانی است.
مرحله سوم (بعد از بلوغ)
در این مرحله صفات ثانویه جنسی به‌صورت کامل ظاهر شده‌اند. این دوره که سنین ۱۹ – ۱۵ سالگی را شامل می‌شود، اواخر نوجوانی است.
چنانچه روند بلوغ به صورت طبیعی اتفاق بیفتد جای نگرانی نیست و والدین می‌توانند پیش‌بینی‌های بهتری را در مورد زمان و عملکرد فرزند خود داشته باشند، اما مشکلات رفتاری از آنجا آغاز می‌شود که فرزند آنها درگیر «بلوغ زودرس» یا «بلوغ دیررس» می‌شود.
لازم است   مشخص کنید   آیا روند بلوغ به درستی صورت می‌گیرد یا خیر و سپس سایر مداخلات رفتاری در مورد این دوران به‌کار گرفته شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *