اورلین شوامنی به چه کار رئال مادرید می‌آید/ستــــاره‌ای برای یک دهــــه

سایت بدون- رئال مادرید از اورلین شوامنی به‌عنوان خرید جدید خود رونمایی می‌کند. هافبک سابق موناکو با قراردادی شش ساله با مبلغ ۸۰ میلیون یورو به رئال آمده تا یک استعداد فرانسوی دیگر به این تیم اضافه شود. این بازیکن ۲۲ ساله را لیورپول و خیلی تیم‌های بزرگ دیگر می‌خواستند اما او همیشه دلش در سانتیاگو برنابئو بود. بعد از تصمیم کیلیان امباپه برای ماندن در پاری‌سن‌ژرمن، قهرمان اروپا برای کسی که می‌تواند یکی از بهترین هافبک‌های نسلش باشد، سرمایه‌گذاری سنگینی کرد. اما رئال چه انتظاری باید از این هافبک جوان داشته باشد؟ و او تا کجا می‌تواند پیشرفت کند؟

 سابقه شوامنی

شوامنی که نام خود را به‌عنوان هافبک هجومی تیم جوانان بوردو مطرح کرد، اولین بازی رسمی خود را در سن ۱۸ سالگی در نقش هافبک وسط در مراحل ابتدایی لیگ اروپا در تابستان ۲۰۱۸ انجام داد. او همان موقع در رده‌های سنی مختلف برای فرانسه بازی کرده بود-اگرچه می‌توانست به خاطر والدینش برای کامرون هم بازی کند- و در جریان رقابت‌های قهرمانی زیر ۱۷ سال اروپا و جام جهانی زیر ۱۷ سال در سال ۲۰۱۷ چشم چند استعدادیاب طراز اول اروپا را گرفته بود. گفته می‌شود در یک مقطع قرار بود به آکادمی میلان برود اما در فرانسه ماند و پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشت.

او در فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به نرمی وارد تیم اول شد و جایش بین پست شماره ۶ و شماره ۸ تغییر می‌کرد اما از فصل بعد بازیکن ثابت تیم در نقش هافبک دفاعی شد که به همه جای زمین سرک می‌کشید. اوج کارش در برد ۲ بر یک بوردو مقابل موناکو در نوامبر ۲۰۱۹ بود که بهترین بازیکن زمین شد و دو ماه بعد موناکو با ۱۸ میلیون یورو او را خرید هر چند شروع آسانی در این تیم نداشت. او نتوانست اعتماد مربی تیم، روبرتو مورنو را جلب کند چون این مربی به‌دنبال فوتبال مالکانه و اجرای سبکی الهام گرفته از بارسلونا بود؛ تنها سه بازی به‌عنوان یار تعویضی در لیگ بازی کرد. با آمدن نیکو کوواچ که فوتبالی فیزیکی‌تر را دنبال می‌کرد، این بازیکن ۲۰ ساله جایگاه ثابتی در تیم به دست آورد و دیگر از دست نداد.

پست

 با وجود آنکه ۲۲ سال بیشتر ندارد اما تنوع تاکتیکی زیادی را تجربه کرده اما یک چیز ثابت بوده و آن اینکه در مرکز تیم بازی می‌کند هر چند نشان داده اگر لازم باشد، در دفاع میانی هم می‌درخشد. توانایی او در پوشش فضا و پس گرفتن توپ به علاوه قابلیت رو به پیشرفت بازیخوانی باعث شده در نقش هافبک دفاعی عالی باشد و گاهی هم نقش هجومی پیدا می‌کند، این ایده مورد استقبال هم دیدیه دشان مربی فرانسه و هم مربی فعلی موناکو، فیلیپ کلمان قرار گرفته است.

نقاط قوت

 قدرت در نبردهای تک به تک(در دفاع و حمله)، آرامش و اثرگذاری در هنگام حرکت در زمین(با و بدون توپ)، تسلط هوایی(در جریان بازی یا ضربات شروع مجدد) و قدرت بدنی ویژگی‌های چشمگیر شوامنی در ابتدا بود. حالا در پس گرفتن توپ هم فوق‌العاده شده، در فصل اخیر به طور متوسط هر بازی هفت بازپس‌گیری توپ داشته و در فصل قبلش هم در هر بازی به طور میانگین پنج و نیم بار توپ را از حریفان پس گرفته.

در پخش توپ هم پیشرفت کرده و اعتماد به نفسش در دادن پاس و انتقال از دفاع به حمله بالا رفته. قدرت شوتزنی پیدا کرده که در مواردی از پنج گلش در فصل قبل پیدا بود. با آنکه ۱۸۸ سانتیمتر قد دارد اما از ظرافت بی‌بهره نیست و از شلوغی‌ها خودش را نجات می‌دهد بدون اینکه توپ را لو بدهد. او بازیکن باهوشی است که با بازیخوانی‌اش بهترین تصمیم را برای تیم می‌گیرد. بدون خطا توپ را از دست نمی‌دهد و به طور متوسط یک و نیم خطا رویش انجام می‌شود.

نقاط قابل پیشرفت

نقص‌های کوچکی در بازی‌اش دیده می‌شود. اگر در رئال مادرید در پست شماره ۸ به کار گرفته شود، باید در گلزنی بهتر شود و آمار گلش را دو رقمی کند. اگر عقب‌تر بازی کند، باید در برابر حرکات خلاقانه محکم‌تر و هوشمندانه‌تر تصمیم بگیرد. جنبه دفاعی او آنقدر خوب است که می‌تواند بدون آنکه به کار هجومی تیم خللی وارد شود، کار خودش را انجام دهد.

برای کجا مناسب است

 کارلو آنچلوتی با معمای خوشایندی مواجه است که می‌تواند در طول تعطیلات تابستانی مشغولش کند. شوامنی یک جانشین کامل برای تونی کروس، لوکا مودریچ، فدریکو والورده یا کاسمیرو نیست اما به این آخری شباهت بیشتری دارد. ویژگی شوامنی که آن چهار نفر خیلی زیاد ندارند، توانایی به‌عنوان یک هافبک وسط است که می‌تواند خطوط را با دویدن مؤثر و حتی قدرت بدنی بیشتر بشکند. آنچلوتی هر ساختار خط میانی که در نظر بگیرد، این بازیکن ۲۲ ساله باید خودش را منطبق کند. او در کنار ادواردو کاماوینگای ۱۹ ساله می‌تواند تا یک دهه خط میانی فرانسه و رئال مادرید را شکل بدهد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *