اولین بانوی جهانی وزنه برداری ایران به آینده خوش بین است / رویاهای پوپک

سایت بدون -اولین بانوی وزنه‌برداری است که با حضور روی تخته جهانی، نامش را در کتاب تاریخ ورزش این رشته المپیکی ماندگار کرد. پوپک بسامی ملی‌پوش دسته ۵۵ کیلوگرم بانوان کشورمان نخستین نماینده بانوان وزنه‌برداری ایران است که با حضور روی تخته مسابقه حس وزنه زدن در یکی از بزرگترین رویدادهای بین‌المللی وزنه‌برداری را تجربه کرد. به همین بهانه در حاشیه تمرین تیم ملی در سالن تمرینی مسابقات جهانی با او هم‌کلام می‌شویم و حرف‌های جالبی از او می‌شنویم.

چطور شد تصمیم گرفتی وزنه‌بردار شوی؟
 من در یک خانواده ورزشی بزرگ شدم، اولش با همین قد و قامت کوچکم بسکتبالیست بودم. خیلی هم خوب بازی می‌کردم اما وقتی شنیدم وزنه‌برداری بانوان هم راه افتاده تصمیم گرفتم رشته ورزشی‌ام را تغییر دهم. خدا را شکر شانسم هم خوب بود و در دوره‌ای آمدم که مربیان دلسوز و کادر فنی خوبی به عملکرد بچه‌های ملی‌پوش نظارت دارند.
فکرش را می‌کردی اولین بانوی وزنه‌بردار می‌شوی که در تاریخ این رشته شانس حضور در رقابت‌های جهانی را پیدا می‌کند؟
 اول که از بسکتبال به وزنه‌برداری آمدم، فکر نمی‌کردم اینقدر زود بتوانم هم ملی‌پوش شوم و هم اولین زن «وزنه‌بردار» باشم که در تاریخ این رشته پایش به تخته جهانی رسیده است. به نظرم این خودش افتخار بزرگی است که نامم به‌عنوان اولین دختر وزنه‌بردار حاضر در مسابقات جهانی در تاریخ ورزش ایران ثبت شد. معتقدم این نتیجه عنایت خداوند به من و حمایت مسئولان فدراسیون و کادر فنی بود که به صورت ویژه همیشه حامی ما بوده و هستند، این اتفاق، یعنی حضور ما در این رویداد، نتیجه زحمت مسئولان فدراسیون، خانم بهرامی و امرالله نایب رئیس و سرمربی تیم ملی بانوان بوده است و باید قدر این فرصت را بدانیم.
از عملکرد فنی‌ات در مسابقات جهانی بگو، وضعیت رکوردی‌ات را در مقایسه با رقبا چطور دیدی؟
 اولین بار بود که در رقابتی به بزرگی و اعتبار مسابقات جهانی روی تخته حاضر می‌شدم اما به گواه کادر فنی بدون استرس و خیلی راحت پشت وزنه‌ها می‌رفتم و با آرامشی کامل برای مهار وزنه‌ها تلاش می‌کردم. البته در دو‌ضرب به نسبت یکضرب خیلی از عملکرد فنی خودم راضی نبودم.
چرا آنطوری که دلت می‌خواست در مهار وزنه‌های انتخابی کادر فنی موفق نبودی؟
 من در یکضرب ۷۲ کیلو را ثبت کردم و در دو ضرب ۸۶ کیلوگرم که به نظرم در دوضرب اصلاً خوب نبودم. من در تمرینات وزنه‌های بهتری ثبت کردم اما اینجا یک مقدار از نظر انرژی تحلیل رفتم و چون وزن کم کرده بودم نتوانستم خیلی خوب روی تخته ظاهر شوم. به هرحال خدا را شاکرم که توانستم رکوردهای ملی و داخلی ایران را در وزن خودم ارتقا بدهم. فکر می‌کنم این موضوع برای من که اولین تجربه جهانی‌ام در سطح بزرگسالان را تجربه می‌کردم خوب بود.
دو موضوع مهم که اینجا نظر خارجی‌ها و مسئولین فدراسیون جهانی وزنه‌برداری را به تیم بانوان ایران جلب کرده است، بحث محجبه بودن و تکنیک عالی شما و سایر هم‌تیمی‌های‌تان است. بازخوردی در این زمینه دیده‌اید؟
 بله. حضور بانوان وزنه‌برداری ایران با حجاب اسلامی روی تخته مسابقات جهانی بازتاب عجیبی داشت که واقعاً از این موضوع خوشحالم، ضمن اینکه ما چون ژنتیکی در وزنه‌برداری مدعی و صاحب سبک هستیم، نباید کمتر از این از بانوان توقع داشته باشیم. در بخش مردان ما اسطوره‌ها و اساتید بزرگی داشتیم که خب قطعاً این پشتوانه غنی تکنیکی و فنی خیلی در مسیر آموزشی درست تکنیک به ما کمک کرد. به هرحال ما نماینده وزنه‌برداری و ورزش بانوان ایران هستیم و امیدوارم که بتوانیم حق مطلب را در این رقابت‌ها برای ورزش بانوان بجا آوریم.
بزرگترین آرزوی ورزشی‌ات چیست؟
 قطعاً بزرگترین آرزوی هر ورزشکاری که در عرصه ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند، قرار گرفتن در اوج قله یعنی کسب سکوهای قهرمانی جهان و المپیک است. من و هم‌تیمی‌هایم هم از این قاعده مستثنی نیستیم. مطمئناً بزرگترین آرزوی من بعد از سلامتی همه عزیزانم رسیدن به سکوی قهرمانی جهان و المپیک است. فعلاً که تلاش می‌کنیم هم سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را بگیریم و هم توان وزنه‌برداری بانوان ایران را به دنیا نشان دهیم. فقط امیدوارم مسئولان ورزش کشور بیشتر از قبل در این مسیر دشوار حامی وزنه‌برداری بانوان باشند تا در آینده‌ای نزدیک ثمره‌اش را با کسب مدال‌های خوشرنگ برداشت کنند. ما اینجا در مسابقات جهانی قطعاً دنبال سکوی قهرمانی و مدال نیستیم چون رقابت سنگین است و ما تازه ابتدای راهیم اما این قول را به شما می‌دهم که خیلی زودتر از آنچه فکرش را کنید در وزنه‌برداری بانوان نتیجه می‌گیریم.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *