اپل، بزرگترین بازنده بحران «کرونا» در جهان


سایت بدون -شیوع ویروس کرونا این روزها خبرساز شده است و علاوه بر مشکلاتی که برای سلامت جامعه جهانی ایجاد کرده، به اقتصاد چین نیز ضربه‌ای بزرگ وارد کرده و عملاً مانع شتاب این اقتصاد برتر جهان شده است. با توجه به موج تعطیلی کارخانه‌ها و سرعت شیوع ویروس کرونا، صنایع مختلف چین و جهان از این آسیب در امان نمانده‌اند و دراین میان دردسرهای زیادی برای کمپانی‌های فناوری برتر جهان و در رأس آن سامسونگ و اپل ایجاد شده است. اما کدام یک از این غول‌های دنیای فناوری آسیب بیشتری از شیوع کرونا دیده اند؟
کرونا عامل رکود بازار تلفن همراه
درحالی که امسال تولیدکنندگان تلفن همراه انتظار داشتند با ارائه گوشی‌های ۵G، پس از دوسال متوالی به شیب نزولی بازار جهانی فروش تلفن همراه پایان دهند اما ظهور ویروس کرونا، این امیدها را بر باد داد تا جایی که انتظار می‌رود این کمپانی‌ها سومین سال رکود خود را نیز طی خواهند کرد. طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی TrendForce، شیوع ویروس کرونا به طورکلی بر بازار تلفن همراه جهان تأثیرگذار بوده و بسیاری از برندها آسیب دیده‌اند تا جایی که تولید و فروش گوشی‌های هوشمند به پایین‌ترین رقم خود در ۵سال اخیر رسیده است.پیش‌بینی شده است در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی، تولید تلفن‌های هوشمند تا ۱۲درصد کمتر خواهد شد.میزان تولید تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ به ۱٫۳۸۱میلیارد دستگاه خواهد رسید که کمترین میزان از سال ۲۰۱۶ تاکنون است و کاهش ۱٫۳درصدی را نشان می‌دهد.
طبق این گزارش نه تنها تلفن‌های هوشمند بلکه تولید اسپیکرهای هوشمند، کنسول‌های بازی‌های ویدئویی، تولید خودرو و… نیز تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته‌اند وعرضه آنها با مشکلاتی مواجه شده است.
این گزارش همچنین مدعی است کاهش تولید قطعات مشکلات زیادی ایجاد کرده و در این میان، بخش تولید تراشه حافظه(memory chip)
 بسیار آسیب دیده است.
غافلگیری سامسونگ
بخش بزرگی از بازار تلفن همراه جهان در خدمت دو برند اپل و سامسونگ است و به همین دلیل هم تقابل دوستداران محصولات اندرویدی و Ios تمامی ندارد. با اینکه تاکنون طرفداران هریک از این محصولات تلاش داشتند تا با توجیه برتری محصولات مورد علاقه خود، یارگیری کنند اما به نظر می‌رسد این طرفداران باید افقی هولناک برای برند مورد علاقه‌شان متصور شوند و آن هم جدال این کمپانی‌ها با ویروس کرونا است.
آنچه مسلم است اینکه اپل و سامسونگ، هیچ یک نتوانسته‌اند از دردسرهای ویروس کرونا فرار کنند.هرچند ابتدا گمان می‌رفت بسته شدن کارخانه‌های تولید قطعات محصولات اپل در چین ضربه سنگینی به این کمپانی وارد کرده و سامسونگ می‌تواند از این فرصت برای افزایش بازار خود استفاده کند اما شرایط آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد پیش نرفت و این کمپانی غافلگیر شد و هدف حملات اقتصادی کرونا قرار گرفت. با شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی و بیمار شدن یک کارگر در یکی از کارخانه‌های Samsung Electronics این کمپانی تازه متوجه شد که در چه وضعیت وخیمی قرار گرفته و همچون اپل مجبور شد کارخانه‌هایش را تعطیل کند تا سلامت کارکنانش تضمین شود.
تعطیلی خط تولید ایرپاد
همچنان که جهان برای مقابله با این بحران جهانی در تلاش است شرکت‌های تجاری جهان ازجمله اپل و سامسونگ نیز در اثر شیوع این بیماری، متحمل خسارات زیادی شده‌اند. هرچند هنوز هیچ یک از این غول‌های دنیای فناوری رقم مشخص خسارات وارده را اعلام نکرده‌اند اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند اپل ضرر بیشتری متحمل شده است چراکه برای تولید محصولات خود به چین اتکای زیادی دارد.
پیامدهای ویروس کرونا میزان تولید اپل را تا حد چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای کاهش داد تا جایی که هفته گذشته، این کمپانی سازنده آیفون اعتراف کرد ضربه‌ای که از ویروس کرونا خورده بیش از حد انتظار این کمپانی بوده است. قبل تر، پیش‌بینی شده بود درآمد سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ اپل از ۶۳میلیارد دلار به ۶۷میلیارد دلار برسد اما حالا این کمپانی به سرمایه‌گذارانش هشدار داده است که پیش‌بینی درآمد این شرکت محقق نخواهد شد.
وقتی پیش از این، فروش آیفون در جهان کاهش یافت، اپل به‌دنبال راهکاری مناسب بود و درنهایت ساخت و تولید هدفون‌های وایرلس(ایرپاد) را در دستور کار خود قرار داد. درحالی که همه این ایرپادها در چین تولید می‌شوند حالا ویروس کرونا عملاً پا بر گلوی زنجیره تولید این محصول گذاشته و این خط تولید که یکی از سریع‌ترین رشدهای خط تولیدات اپل محسوب می‌شود را متوقف کرده است به همین دلیل این کمپانی نتوانسته به بازار تقاضا پاسخی مناسب بدهد. همین موضوع حتی باعث شد تا سهام این شرکت ریزش داشته باشد.
اتکای تولیدات اپل به چین
یکی از دلایلی که عنوان می‌شود اپل عملکرد بدتری نسبت به سامسونگ داشته است، اجبار این کمپانی در تعطیل کردن همه فروشگاه‌ها و دفاترش در چین بوده است. اپل یکی از نخستین کمپانی‌های امریکایی به شمار می‌رود که کروناویروس بر عملکردش تأثیری منفی داشته است و حتی پیش از این تیم کوک گفته بود چین بزرگترین بازار آینده اپل خواهد بود. از آنجا که این کشور سرزمین اصلی تولید برای اپل به شمار می‌رود، این موضوع درمیانه بحران شیوع کروناویروس در چین، میزان زیان اپل را نسبت به رقبا بسیار بیشتر می‌کند. درواقع بیشتر مشکلات اپل به اتکای تولید این کمپانی به کارخانه‌های چینی برای تولید قطعات آیفون، مک و سایر محصولات بازمی گردد. بیشتر این کارخانه‌ها بخش عمده کارگرانشان را به ماندن در خانه ترغیب کرده‌اند تا از این بیماری در امان بمانند بنابراین خط تولید عملاً با کمترین ظرفیت ممکن کار می‌کند.
کشور چین همچنین بازار بزرگی برای محصولات اپل به حساب می‌آید ولی همه فروشگاه‌های این کمپانی در چین تعطیل شده‌اند یا تعداد ساعات کاری آنها بسیار کاهش یافته است و به‌دلیل تردد کم مردم چین، مشتری‌های زیادی هم برای خرید وجود ندارد که همه این موارد بر درآمدزایی اپل تأثیری منفی خواهد گذاشت.
با وجود متکی بودن تولید آیفون به کارخانه‌های چین، سامسونگ سال گذشته به تولید قطعات مورد نیاز خود در چین پایان داد چراکه از سال ۲۰۰۹ تاکنون ویتنام را به‌دلیل نیروی کار ارزان و دست و پاگیر نبودن قوانین دولتی به‌عنوان قطب اصلی تولید خود انتخاب کرده است. در حال حاضر نیمی از گوشی‌های اپل در ویتنام ساخته می‌شود که تاکنون تأثیر زیادی از کرونا نگرفته است. سامسونگ بر خلاف اپل که به چین اتکای زیادی دارد، برای تولیدات خود به ویتنام متکی است و انتظار می‌رود عرضه سری سامسونگ گلکسی S20 با مشکل چندانی مواجه نشود.
سهم صفر سامسونگ از بازار چین
 اگر بخواهیم نگاهی به بازار تلفن همراه چین داشته باشیم باید گفت اپل بخش مناسبی از بازار تلفن همراه این کشور را در اختیار دارد به همین دلیل اقتصاد آن در بحران کرونا از این بخش هم آسیب دیده است. در این کشور هوآوی بزرگترین بازنده در میان تولیدکنندگان تلفن همراه است چراکه بازار غالب فروش تلفن همراه چین را در اختیار دارد و از سوی دیگر سرمایه گذاری‌های زیادی برای تولید گوشی های۵G انجام داده اما به‌دلیل شرایط موجود خسارت زیادی متحمل شده است. در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ سهم هوآوی از بازار چین به ۴۰درصد رسیده بود (برند HONOR را نیز شامل می‌شود) ولی کروناویروس این تقاضا را کاهش داده و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار خواهد بود.
تحلیلگران میزان زیان هوآوی از شرایط موجود را بسیار بیشتر از اپل یا سامسونگ می‌دانند و معتقدند این برند بالاترین ضرر را از شیوع کرونا متحمل شده است. در بازار چین پس از هوآوی، برندVIVO قرار دارد و در رده بعدی نیز نام اپل و سپس شیائومی دیده می‌شود.این در حالی است که سامسونگ در بازار چین سهم بالایی ندارد و حتی جزو ۶سازنده برتر تلفن همراه در بازار چین هم به حساب نمی‌آید که این موضوع یکی از دلایل زیان کمتر این کمپانی نسبت به اپل محسوب می‌شود.
مجموع این موارد تحلیلگران را متقاعد کرده است که سامسونگ کمتر از اپل تحت تأثیر شیوع کروناویروس-۱۹ در چین قرار گرفته است. در این میان هوآوی این کمپانی چینی تولیدکننده تلفن همراه بیشترین زیان را داشته و اپل نیز وضعیت مطلوبی ندارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *