اگر این نشانه ها را دارید ذاتا یک مدیر هستید/ رهبر مادرزاد

سایت بدون – راهبری یک کسب‌وکار کار و به عهده گرفتن یک مجموعه کار آسانی نیست و توانایی افراد در این رابطه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگرچه با یادگیری برخی نکات کلیدی و کسب تجربه تا حدی می‌توان برای قرارگیری در چنین موقعیتی آماده و مسلط شد اما بی‌شک وجود برخی خصوصیات ذاتی، به هموار شدن این مسیر کمک خواهدکرد. برخی افراد ویژگی‌هایی دارند که آنها را ذاتا به مدیری کارآمدی تبدیل می‌کند که معمولا قابل یادگیری نیستند. چنین افرادی انگار به دنیا آمده‌اند که گروهی را راهبری کنند و هدایت جریانی را به عهده بگیرند. اگر قرار است به زودی مسؤولیت یک تیم را برعهده بگیرید یا کسب‌وکاری را راه‌اندازی و هدایت کنید اما مطمئن نیستید به اندازه کافی شایستگی لازم برای چنین مسؤولیتی را دارید، در ادامه به مرور پنج ویژگی برجسته می‌پردازیم که وجودشان می‌تواند نشانه محکمی باشد که خصوصیات لازم برای تبدیل شدن به راهبری پرتوان و شایسته را دارید. اگر چنین ویژگی‌هایی دارید اما راهبری و هدایت مجموعه‌ای را در دست ندارید، شاید بد نباشد بدانید از آن دست افرادی هستید که برای این کار ساخته شده‌اید، پس شاید بد نباشد برای بروز آن اقدامی کنید. مبتکر و پیشرو هستید 
و همیشه پویایید

هیچ‌وقت راکد نیستید، همیشه آماده اقدام فوری هستید، فردی هستید که دائما در حال تغییر است و از چیزهای غیرمنتظره هرگز هراسی ندارد. به خوبی می‌دانید تغییر اجتناب‌ناپذیر است و هر کاری که انجام می‌دهید دائما در حال تکامل و بهتر شدن است. هر راهبر خوبی این موضوع را به درستی درک می‌کند. چنین افرادی از تغییر اجتناب نمی‌کنند، بلکه برعکس، کاملا پذیرای آن هستند؛ زیرا تغییرات را سکوی پرش و پیشرفت می‌دانند نه ترمز.
اگر مروری روی تجربیات گذشته خود داشته‌باشید شاید با چنین موردی روبه‌رو شده‌باشید: آیا تا به حال شده به بن‌بستی برخورد کنید و از خودتان نبوغ به خرج داده و از منابعی که در اختیار داشتید برای باز کردن راه استفاده کرده باشید؟ تفکر افرادی که چنین خصوصیاتی دارند این است که به آینده نگاه کنیم، در مسیر تکامل و پیشرفت حرکت کنیم و هرگز در برابر تغییر مقاومت و سختی از خود نشان ندهیم؛ بلکه برای ایجاد بهترین شرایط متناسب با هر اتفاقی منعطف باشیم.
یک رهبر شناخته‌شده به خاطر حس مشاهده‌کردنش متمایز است. در واقع، ما گاهی اوقات تمایل داریم این نقش را منحصرا بر اساس عمل خلاصه کنیم. البته اعمال شما، شما را مشخص می‌کند اما ناظر بودن به همان اندازه مهم است. این یک کیفیت حیاتی برای توسعه است تا بتوانیم برای هر مشکلی که با آن مواجه می‌شویم پیش‌بینی کنیم و راه‌حلی پیدا کنیم.

دیگران حاضرند 
به شما اعتماد کنند
اگر از نظر اطرافیان به عنوان فردی مسؤولیت‌پذیر شناخته می‌شوید و دیگران می‌توانند بدون نگرانی به شما اعتماد کنند، یک گام دیگر برای تبدیل شدن به راهبری کارآمد جلوتر هستید. از دوستان یا اعضای خانواده خود بپرسید آیا احساس می‌کنند می‌توانند کارهای مهمی را از شما بخواهند یا انجام امور حساسی را بدون این که نگران نتیجه آن باشند به شما بسپارند؟ اگر این‌طور است، پس مطمئنا پیش از این نیز نقش راهبری را در حلقه نزدیکان‌تان داشته‌اید. پس هیچ دلیلی وجود ندارد برای دیگران و در محیط کار نتوانید از پس این موضوع بربیایید.
راهبر کسی است که مردم از او مشاوره می‌خواهند؛ زیرا می‌دانند توصیه‌ای که از او خواهند شنید، کیفیت خوبی دارد و جنبه‌های گوناگون و مهم در آن لحاظ شده است. اگر تأثیر مثبتی بر دیگران دارید و به اطرافیان خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید یک چراغ دیگر را برای خودتان روشن کنید که نشان می‌دهد شما از بدو تولد راهبر متولد شده‌اید. به لطف مهارت‌های شنیداری شما، مردم به شما اطمینان می‌کنند و شما به آسانی بدون این که تلاشی برای این موضوع بکنید اعتماد و احترام آنها را جلب می‌کنید. علاوه بر این، احتمالا به خوبی نیز آگاه هستید احترام یک ارزش مبادله‌ای است و به همان اندازه که به دیگران احترام می‌گذارید، از آنها دریافت می‌کنید. چنین ذهنیت و طرز تفکری است که باعث می‌شود دیگران بخواهند شما را دنبال کنند.

می‌دانید چه کار می‌کنید
این یک نکته ضروری است که یک راهبر خوب را از بقیه افراد متمایز و شاخص می‌کند. درواقع، مدیران و راهبران کارآمد به خوبی می‌دانند چگونه اهداف روشن و دقیقی را تعیین کنند. 
مهم‌تر از همه، آنها مسیری دارند که از قبل برای رسیدن به اهداف مد نظرشان مشخص شده است؛ حتی اگر این مسیر به اندازه‌ای که باید دقیق نباشد؛ زیرا در هر صورت، مسیر رسیدن به اهداف هرگز انعکاس دقیق همان چیزی نخواهدبود که در ذهن‌مان تصور می‌کنیم. همان‌طور که ذکر شد، یک راهبر می‌داند همه چیز در حال تغییر است و خود را به دست توانایی‌هایش می‌سپارد تا برای استقبال از این تغییرات آماده شود. 
شاید قبلا برای برخی پروژه‌هایی که در گذشته انجام داده‌اید یا در حال حاضر روی آنها کار می‌کنید، نقاط عطفی تعیین کرده‌اید. اگر این طور است و این روند برای شما فرآیندی طبیعی است، به شما تبریک می‌گوییم: شما دارای ویژگی‌ای هستید که هر راهبری باید در خودش به وجود بیاورد و آن را در تمام کارهایش وارد کند. همچنین مهم است که مثبت‌نگر باشید و به توانایی‌های خود برای دستیابی به هدف‌هایی که مشخص کرده‌اید اطمینان داشته‌باشید. 
چیزی به نام «رهبر بدبین خوب» وجود ندارد. یعنی نمی‌شود که هم فرد بدبینی باشید و هم بتوانید راهبری کاربلد و منحصر به فرد باشید. برعکس، خوشبین بودن بجا و باور به این که فرد خوش‌شانسی هستید شما را به طور خودکار در مسیر درست راهبری قرار می‌دهد.

شما فقط زمانی رهبری می‌کنید که لازم باشد
بعضی‌ها ذاتا دوست دارند نقش رئیس را بازی کنند یا بخواهم ساده‌تر بگویم، رئیس‌بازی در بیاورند. در طول زندگی خود، احتمالا در موقعیت‌های مختلفی با چنین افرادی روبه‌رو شده‌اید. بسیاری از مردم تمایل دارند باور کنند چنین افرادی مدیران خیلی خوبی خواهندشد اما واقعیت با این تصور کاملا متفاوت است. یک راهبر واقعی رهبری را یک مسؤولیت می‌داند نه یک امتیاز.
اگر معمولا صبر می‌کنید تا از خود و مهارت‌هایتان مطمئن شوید تا امور را به دست خود بگیرید، در این صورت ویژگی شخصیتی دیگری دارید که از ویژگی‌های ذاتی یک راهبر است. شما ذاتا خودشیفته نیستید و همیشه به خیر عمومی فکر می‌کنید، به انسجام تیم بیش از همه فکر می‌کنید و از تفویض اختیار بخش‌هایی از مسؤولیت‌تان به دیگران نمی‌ترسید.
یک راهبر واقعی می‌داند تنها نیست و برای رسیدن به موفقیت، درخشش یک نفر و در نظر نگرفتن دیگران کارساز نخواهدبود. آنها می‌خواهند همراهان‌شان به اندازه آنها شکوفا شوند و می‌دانند چطور باید تیمی را بدون تحکم به درستی در مسیر هدایت کرد.

شما در جست‌وجوی تعالی هستید
​​​​​​​هدف نهایی و غایی شما دستیابی به حداکثر ظرفیت‌تان است. هیچ‌وقت به خاطر ترس یا نداشتن اعتماد به نفس، اهداف‌تان را کوچک نمی‌کنید. همیشه می‌کوشید جلوتر بروید، حتی زمانی که فکر می‌کنید به حد قابل‌قبول دست‌یافته‌اید. این ویژگی بارز کسی است که از درون راهبر است.
دلیل این‌که شما این گزارش را می‌خوانید این است که احتمالا خود را راهبر آینده می‌دانید. شما همیشه به دنبال بهبود و ارتقای خود هستید. از عیب‌های خود آگاه هستید اما آنها شما را نمی‌ترسانند. دانستن این‌که چطور گاهی یک قدم به عقب بردارید به شما امکان می‌دهد همیشه بهتر شوید و پیشرفت کنید. در واقع، کسی که از قبل خود را همه‌چیز تمام می‌داند، فقط می‌تواند جایگاهی را که دارد حفظ کند و به نوعی راکد می‌شود.
اگر میل شما به بهتر شدن مورد توجه دیگران قرار گیرد، به فردی قابل پیروی تبدیل خواهید شد. جاه‌طلبی‌تان به چشم دیگران می‌آید و همین موضوع از شما فردی الهام‌بخش می‌سازد. بیشتر از حرف زدن عمل می‌کنید و ارزش خود را از طریق نتایج ثابت می‌کنید نه با قول دادن. در این صورت، به خودتان افتخار کنید: راهبری و مدیریت در خون شماست.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *