اگر ۲۰۰ میلیون پول دارید چه ماشینی می توانید بخرید

جدال ۲۰۰ میلیونی ها رقم پرداختی اغلب خریداران خودروهای سابقا ارزان مونتاژ داخل ۲۰۰ میلیون است و در این رده گزینه های انتخاب خوب کم نیست

نویسنده : محمدحسین شاوردی روزنامه‌نگار/خراسان

بازار خودروهای ۲۰۰ میلیونی را احتمالا با کمی اغماض می‌توان منطقه‌ای فرض کرد که نه خیلی متنوع و جذاب و پررقابت است و نه خالی از گزینه. این جا انواع خودروهای صفر ایرانی نه چندان جذاب و نیز مدل‌های کارکرده چینی تولید شده در دهه ۹۰ جزو مهم ترین انتخاب‌هایی هستند که با پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان قابل خریدند. سخت نگیرید. می‌دانیم زمانی با ۲۰۰ میلیون تومان می‌شد رنو تالیسمان خرید. تورم همه چیز را از ما گرفته. دیر بجنبیم همین ها را هم نمی‌توانیم بخریم!

پژو ۲۰۶  تیپ۵


بهترین انتخاب ممکن با پرداخت ۲۰۰ میلیون همین هاچ‌بک اصیل فرانسوی است. فعلا خریداران ایرانی از این خودرو  خسته نشده‌اند چون طرح ظاهری گیرایی دارد و چه در طرح داخلی و چه در فرم بدنه از بسیاری رقبای این رده جذاب‌تر است. سیستم ترمز خوبی دارد و موتورش واقعا کم مصرف است. کیفیت مونتاژش بعد از یک دهه افت کرده و این مورد در قطعات فنی هم بعد از ۵ سال قابل لمس است اما اگر بتوانید به خوبی از این نسخه از ۲۰۶ مواظبت کنید، خودرویی را خریده‌اید که در عبور و مرور شهری نظیر ندارد. چند آپشن مثل سیستم تهویه مطبوع دارد ولی کلا کابینش در ساده‌ترین شکل ممکن از شما پذیرایی می‌کند. موتور ۲۰۶ هنوز هم برگ برنده این خودرو است.


آریو اس۳۰۰ اتومات
در نسخه‌های اتومات ۲ سال کارکرده ۲۰۰ میلیون قیمت دارد. اس۳۰۰ با الهام از یک تویوتای بومی ژاپن یعنی مدل آلیون ساخته شده و به رغم ارزان‌سازی، هنوز هم مشخصات خوبی دارد. خریدارانش می‌گویند نرم حرکت می‌کند و استهلاکش کمتر از سدان‌های مشابه داخلی است. این خودروی چینی که در نسخه دستی و اتومات در بازار قابل خریداری است، کابین جاداری دارد و رقیب مستقیم دنا، چری آریزو۵ و ولیکس است. آریو امکانات خوب و صندلی‌های راحتی دارد و کیفیت مونتاژش هم بد نیست. اندکی قیافه این خودرو عجیب است که این مورد ناشی از الگوگیری از ساخته تویوتا بدون کم و کاست است. آریو جزو انتخاب‌های خوب این رده قیمتی است.


برلیانس H230 دنده دستی
از این محصول چینی چه در نسخه هاچ‌بک و چه سدان دفاع می‌کنیم. طرح خوب، قابلیت‌های مناسب و گنجایش بهتر نسبت به رقبا دلیل این حمایت است. البته این موضوع دلایل دیگری هم دارد. اول این که طرح آن پیشرو است و همین حالا از سوی مرسدس بنز هم مورد استفاده قرار گرفته. دیگر این که به معنی دقیق کلمه اقتصادی است و دردسر برایتان درست نمی‌کند. برلیانس اچ۲۳۰ که با گیربکس اتومات هم در دسترس است، برای استفاده در شهر خودروی مناسبی است گرچه مانند بسیاری دیگر از چینی‌ها به دلیل وارداتی بودن قطعاتش هزینه نگهداری بالاتری حداقل نسبت به پژو ۲۰۶ اس‌دی یا محصولات مشابه دارد.


لیفان X60
شاید انتخاب خوبی آن هم با پرداخت ۱۸۰ میلیون نباشد، اما لیفان ایکس ۶۰ یکی از اولین کراس‌اوورهای چینی مونتاژ داخل است و حکم پیش کسوت گروه را دارد. نسخه مجهز به گیربکس دستی این خودرو از سال ۱۳۹۱ به خطوط تولید کرمان موتور راه یافت. چهار سال بعد نیز مدل اتوماتیک آن وارد بازار کشور شد تا به عطش هواداران جعبه‌دنده‌های اتوماتیک نیز پاسخ گفته باشد، اما حضور رقبای تازه باعث شد تا خیلی زود از گردونه رقابت حذف شود و در یک گوشه به موفقیت چری، جک و چانگان خیره شود. این خودرو به رغم ضعف در محبوبیت بازار و مشتری پسندی، برای امور روزمره با این قیمت گزینه بدی نیست.

 گریت وال ولیکس C30

گویا با شاهین محصول تازه سایپا اشتراکات فنی دارد و در نسخه ۹۵ بهایی نزدیک به ۱۷۵ میلیون دارد. از آن جا که توسط گریت وال ساخته شده قابل اعتمادتر از باقی چینی‌هاست. تجربه سواری با این خودرو می‌گوید ولیکس حین حرکت کم صدا و در طول دوره استفاده کم استهلاک و کم مصرف است و از ترمز و سواری خوبی برخوردار است. هندلینگش را نمی‌توان خوشایند نامید اما برای این رده بد نیست. صندوق بار بزرگ و اتاق جادار جزو محاسن این محصول هستند. ضمن این که کمی ناشناخته است و فروشش در بازار با تاخیر نسبی روبه رو است. همین هم باعث شده قیمتش تا این سطح طی ۳ سال کاهش یابد.


ام‌وی‌ام ۳۱۵
بعد از دو سال کار و اندکی از تک و تا افتادن، هنوز طرح خوبی دارد و کمتر از ۲۰۰ میلیون قابل خریداری است. انصافا مهم ترین دلیل انتخاب ۳۱۵ فرم چراغ‌ها و جلوی پنجره جذاب آن است. اتاق نیز به رغم کیفیت نه چندان بالا قابل تحمل است. موتور نسبتا خوبی دارد، جایش بزرگ تر از ساندرو و ۲۰۶ است و در این زمینه یکی از بهترین‌هاست. البته قطعا دوام و استهلاکش به پای محصول رنو یا پژو نمی‌رسد. این محصول به دلیل سابقه دیرین در بازار مشکلی بابت قطعات یا تعمیر ندارد و با وجود اشتراک مشکلات با دیگر محصولات ام‌وی‌ام، قابلیت نقدشوندگی بالاتری دارد. سری ۳۱۵ با این قیمت یکی از انتخاب‌های خوب این رده است.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *