ایالات متحده امریکا رونمایی از فرودگر «بلو مون» و طرح بلندپروازانۀ جف بزوس برای سفر به ماه

سایت بدون -جف بزوس، میلیاردر آمریکایی و مالک شرکت خرده‌ فروشی آنلاین آمازون روز پنج‌شنبه مقابل رسانه‌ها از مدل فرودگر «بلو مون» که قرار است در پروژۀ سفر به ماه استفاده شود، پرده برداشت.

این فرودگر توسط شرکت فضایی خصوصی آقای بزوس یعنی «بلو اوریجین» ساخته خواهد شد. او گفت با عملی کردن این پروژه می‌تواند آرزوی بلند پروازانۀ دولت آمریکا در موضوع سفر به ماه و ایجاد پایگاه روی تنها قمر سیارۀ زمین در پنج سال آینده را عملی کند.

دونالد ترامپ پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرده بود که سفر به ماه بار دیگر به یکی از اولویت‌های برنامه‌های فضایی آمریکا تبدیل شده است و موفقیت در فرستادن فضانوردان به ماه می‌تواند زمینه‌های لازم را برای موفقیت در پروژۀ سفر انسان به مریخ را فراهم کند.

رونمایی از مدل فرودگر «بلو مون» تنها چند روز پس از آن انجام شد که مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا از تصمیم ناسا برای ساخت یک پلتفرم فضایی در مدار ماه خبر داد و گفت قرار است به هر شکل ممکن تا سال ۲۰۲۴ میلادی (چهار سال زودتر از آنکه پیش‌تر اعلام شده بود) فضانوردان آمریکایی در قطب جنوب ماه مستقر شوند. جف بزوس در واکنش به برنامۀ اعلام شده توسط مایک پنس اعلام کرد شرکتش این توانایی را دارد که به ناسا برای عملی شدن این برنامۀ زمانی کمک کند، به ویژه آن که تیم آقای بزوس سه سال زودتر کار در این زمینه را آغاز کرده است.

پروژۀ سفر به ماه در حالی از سوی دولت آمریکا و همزمان جف بزوس دنبال می‌شود که رابطه‌ای تیره میان این دو میلیاردر حاکم است. دونالد ترامپ بارها جف بزوس را مورد انتقادات شدید قرار داده که یکی از دلایل مهم آن روزنامۀ واشنگتن پست است. آقای بزوس مالک این روزنامه است و واشنگتن پست تا کنون بارها و در موضوعات مختلف به رئیس جمهوری کنونی آمریکا تاخته است.

افشاگری‌های این نشریه دربارۀ قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی و انتقادات تند نویسندگان آن از دونالد ترامپ و حکومت سعودی نیز بر تیرگی روابط ترامپ و بزوس افزود.

ثروتمندترین مرد جهان و مدیر اجرایی آمازون در مراسم رونمایی از مدل فرودگر «بلو مون» که در نزدیکی کاخ سفید برگزار شد و مدت یک ساعت طول کشید، علاوه بر این فرودگر از طرح یک کاوشگر که به بزرگی یک خودروی گلف بود، همچنین یک موتور موشک جدید به نام بی‌ای۷ نیز پرده برداشت.

قرار است به کمک پروژۀ او برنامه‌هایی همچون انتقال بار به سطح کره ماه، فرستادن فضانوردان ناسا یا مسافران ماجراجوی بخش خصوصی به این کره همچنین انتقال و استقرار ماهواره‌ها در مدار ماه عملی شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *