ایده‌های جدید گابریل کالدرون برای متحول کردن پرسپولیس /آنتــی ‌برانکــو

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی



جدایی ناگهانی برانکو برای هواداران پرسپولیس یک شوک بزرگ بود. رفتن معمار قهرمانی‌های سه فصل اخیر هواداران را نگران کرد که چه آینده‌ای انتظار پرسپولیس را می‌کشد؟ زمان زیادی برای انتخاب جانشین وجود نداشت و مدیریت باشگاه در عملیاتی ضربتی به استانبول رفت تا با تمام گزینه‌ها مذاکره و در نهایت یکی را انتخاب کند. قرعه به نام گابریل کالدرون افتاد و قرار شد این مربی آرژانتینی سکان هدایت پرسپولیس را در دست بگیرد.
از نگاه هواداران گزینه ایده‌آل کسی بود که بتواند راه برانکو را ادامه بدهد و تیم را با کمترین تغییرات پیش ببرد. با این حال گپ دوستانه ما با کالدرون نشان داد که او چنین نظری ندارد. مربی آرژانتینی که کارنامه حرفه‌ای‌اش پر‌بارتر از برانکو است و در آن هدایت تیم‌هایی مثل بتیس و الهلال دیده می‌شود، فلسفه کاری خودش را دارد و به تهران آمده تا راه خودش را برود و دست‌خط خودش را بجا بگذارد.
او در شروع کارش پرسپولیس را با عینک نقادی زیر نظر گرفته و بیش از آنکه تحت تاثیر عناوین تیم باشد، به دنبال نقاط تاریک فصول گذشته است و می‌خواهد آنها را به نقاط قوت تبدیل کند، در حالی که مراقب است مزیت‌های تیم آسیب نبیند و پابرجا باشد.
کالدرون روزانه ساعات زیادی را در باشگاه می‌گذارند و در همین زمان کوتاه توانسته اطلاعات دقیقی از عملکرد تیم و بازیکنان در فصول گذشته به دست آورد. جزییاتی که مربی آرژانتینی به آنها اشاره می‌کند دقیق است و نشان می‌دهد تمام تصمیماتش را بر مبنای تحلیل داده‌ها و عملکرد بازیکنان گرفته. او حتی خودش ویدئوهایی از دو بازی اخیر تیمش در جام شهدا آماده کرده تا به بازیکنان نشان بدهد و تفهیم ایده‌هایش را برای آنها ساده‌تر کند.
آنچه در ذهن کالدرون می‌گذرد از برخی جهات کاملا با افکار مربی کروات متفاوت است، تا جایی که می‌توانیم او را «آنتی‌برانکو» بنامیم. با این حال او ایده‌های مدرن و روشنی دارد، به طوری که اگر فرصت اجرای برنامه‌هایش را پیدا کند، آینده روشنی در انتظار پرسپولیس خواهد بود. این گزارش استنباط ما از برنامه‌های کالدرون است که می‌تواند تصویر تقریبا دقیقی از پرسپولیس در لیگ نوزدهم برای هواداران ترسیم کند. البته او وعده داد که در آینده نزدیک مصاحبه مفصلی با ما داشته باشد و درباره جزییات برنامه‌هایش بیشتر توضیح بدهد.

 فوتبال تهاجمی و گل‌های بیشتر
مهم‌تری ایده کالدرون برای پرسپولیس فوتبال تهاجمی است. سیستم‌های مورد علاقه او ۳-۳-۴ و ۱-۳-۲-۴ است و اصرار دارد که تیمش حداقل با ۶ بازیکن در حمله شرکت کند. او ترکیب‌های پرسپولیس با این دو چیدمان را در ذهنش دارد و هرچند لغو بازی‌های تدارکاتی ترکیه برنامه شناختش از تیم را به تاخیر انداخت، امیدوار است در دو بازی تدارکاتی قبل از شروع لیگ آنها را محک بزند و به بهترین فرمول برسد.
تیم برانکو معمولا با آرایش ۲-۴-۴ بازی می‌کرد و برای موفقیت تکیه زیادی به ساختار دفاعی منسجم و قدرت بدنی بازیکنانش داشت. برانکو هرچه به اواخر دوره کاری‌اش نزدیک شد، پرسپولیس محتاطانه‌تر بازی ‌کرد و بیشتر به دنبال ضدحمله و بردهای حداقلی بود. پرسپولیس در لیگ هجدهم هشت برد یک بر صفر داشت و با تنها ۳۶ گل زده و فاصله امتیازی خیلی نزدیک با رقبا به قهرمانی رسید، به طوری که یک اتفاق کوچک می‌توانست سرنوشت قهرمانی لیگ هجدهم را تغییر دهد.
کالدرون مصمم است که آمار گل‌های پرسپولیس را ارتقا دهد، تیمش موقعیت بیشتری بسازد و گل‌های بیشتری بزند. اصرار مربی آرژانتینی برای خرید یک مهاجم جدید هم با توجه به این ایده است. او برای باز کردن دفاع‌های حریفان و زدن گل اول نیاز به یک مهاجم قدرتی دارد. در فهرست پرسپولیس هافبک‌هایی حضور دارند که می‌توانند در خط حمله هم بازی کنند، ولی کالدرون برای رسیدن به گل‌های بیشتر می‌خواهد تیمش را با مهاجمان واقعی به زمین بفرستد.

  اصرار روی دفاع خطی
کالدرون برای دفاع پرسپولیس هم برنامه متفاوتی دارد. پرسپولیس در لیگ هجدهم تنها ۱۴ گل خورد و بعد از استقلال دومین خط دفاع لیگ برتر را داشت، ولی اصرار به حمله و بازی در زمین حریف می‌تواند فضاهای جدیدی در این منطقه به‌وجود آورد و خیلی مهم است که تعادل بین حمله و دفاع در تیم به هم نخورد.
پرسپولیس قرار است حریف را تحت فشار قرار بدهد و فضا را برایش محدود کند، به همین خاطر بازی با دفاع خطی اهمیت زیادی دارد. پرسپولیس در بازی هفته گذشته مقابل سایپا گل‌های مبتدیانه‌ای خورد و قرار نیست این اشتباهات تکرار شود.
اصرار کالدرون بازی با دفاع خطی است، همان روشی که در تیم‌های بزرگ اروپایی پیاده می‌شود و معتقد است بدون آن موفقیت در ایران و آسیا بیشتر شبیه معجزه خواهد بود. مدافعان برای اجرای این روش باید همزمان توپ، مهاجم و خط دفاع را زیر نظر داشته باشند و این تنها با تمرین و تمرکز بالا به دست می‌آید، ولی کالدرون معتقد است که موفقیت تیمش از مسیر این تحول اساسی می‌گذرد و اطمینان دارد که می‌تواند مدافعانش را برای اجرای دفاع خطی به هماهنگی برساند.

 نیمکت قوی و رقابتی
برانکو در پرسپولیس معمولا از ۱۶ بازیکن استفاده می‌کرد و غیبت بازیکنان اصلی را با جابه‌جایی بازیکنان در پست‌های مختلف پوشش می‌داد. استفاده از بازیکنان محدود نه از روی اجبار که ایده زیرکانه برانکو برای رسیدن به هماهنگی بیشتر و اجتناب از حاشیه‌ها بود. مربی کروات حتی وقتی محرومیت پرسپولیس به پایان رسید، تیمش را شلوغ نکرد و ترجیح داد با همین روش به کارش ادامه بدهد.
کالدرون اما می‌خواهد یک نیمکت قوی و رقابتی داشته باشد و نگران جابه‌جایی‌ها در ترکیب تیمش نیست. او در همین زمان کوتاه وقت زیادی را برای کار کردن با بازیکنان امید پرسپولیس صرف کرده و مصمم است که برای پرسپولیس یک تیم دوم بسازد. این تیم قرار است از ۱۶ بازیکن تشکیل شود و فردای بازی‌های رسمی تیم، یک بازی دوستانه داشته باشد تا در شرایط مسابقه بماند.
کالدرون در بازی اول جام شهدا مقابل سایپا به بازیکنان جوان تیمش فرصت بازی داد و در ادامه مسیر هر کدام از آنها که خودش را ثابت کند، می‌تواند نامزد بازی در لیگ برتر هم باشد.
این مربی در ۱۷ سالگی بازی در لیگ آرژانتین را تجربه کرده و این را بخشی از فرهنگ فوتبال کشورش می‌داند؛ همان تفکری که کمک کرد تیم ملی جوانان آرژانتین ۴۰ سال قبل با بازیکنانی مثل مارادونا و کالدرون قهرمان جهان شود. حالا او می‌خواهد همین روش را در پرسپولیس اجرا کند.
از نگاه کالدرون مربی باید هم برای امروز باشگاه کار کند هم برای فردا و بخشی از برنامه بلندمدتش ساختن بازیکنانی است که می‌توانند در آینده نزدیک به تیم اصلی اضافه شوند و جای بازیکنان اصلی را بگیرند.
کالدرون زمانی که در بتیس بود هم سبایوس ۱۶ ساله را در لالیگا به زمین فرستاد و این هافبک توانست خودش را به رئال مادرید و حالا آرسنال برساند. او در پرسپولیس هم اهمیت زیادی برای بازیکنان جوان قایل است، طوری که بعد از بازی با نیروی زمینی خودش را به تمرین رساند تا عملکرد آنها را زیر نظر بگیرد.
این ایده کالدرون پرسپولیس را از بی‌انگیزه شدن احتمالی هم نجات می‌دهد. بازیکنانی که سه فصل متوالی قهرمان لیگ شده‌اند، ممکن است انگیزه‌شان برای موفقیت را از دست بدهند، ولی دست کالدرون با آماده کردن تیم دوم هیچ‌وقت خالی نمی‌ماند و در صورت نیاز می‌تواند خون تازه‌ای به ترکیب تیمش تزریق کند.
در نگاه اول جایگزینی برانکو که کارنامه موفقی در پرسپولیس داشت یک ریسک بزرگ بود، ولی کالدرون با اطمینان از توانایی‌اش نگران نیست که زیر سایه مربی کروات قرار بگیرد. او به خودش و بازیکنانش اطمینان دارد و می‌گوید: «بازیکنانی که سه بار قهرمان شدند، چرا نباید بتوانند برای چهارمین بار هم قهرمان شوند؟‌»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *