ایران ما/ زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بخش قابل توجهی از جنگل‌های هیرکانی ایران را در خود جا داده‌اند. طبیعت‌گردان علاقه‌مند به جنگل نوردی در طول سال به گشت و گذار در بهترین جنگل های ایران می‌پردازند. اگر به سفر در مناطق بکر جنگلی و اتراق میان درختان سر به فلک کشیده علاقه دارید، در این مقاله با ما همراه شوید.

سایت بدون – زیباترین جنگل های شمال ایران محبوب‌ترین تفرجگاه‌های کشور ما میان گردشگران در طول سال هستند و از بهترین جاهای دیدنی ایران به شمار می‌روند. جنگل های شمال ایران محل زندگی گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری نیز به شمار می‌روند و از مهم‌ترین مناطق ذخیره‌گاه زیست کره در تمام جهان هستند. 

جنگل های مازندران

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل های مازندران از زیباترین جنگل های شمال ایران و بخشی از جنگل های هیرکانی هستند. این مناطق از بهترین تفرجگاه‌های علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی در سراسر کشور ما به شمار می‌روند و در طول سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کنند. برخی از جنگل های مازندران بر کوهستان‌های بلند البرز و بخشی دیگر در مناطق جلگه‌ای نزدیک به ساحل دریای مازندران قرار گرفته‌اند. در این بخش به معرفی برخی از محبوب‌ترین عرصه‌های جنگلی در مازندران می‌پردازیم.

پارک جنگلی سیسنگان

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی سیسنگان از عرصه‌های جنگلی مازندران در شهرستان نوشهر است که در امتداد خط ساحلی قرار دارد. این پارک جنگلی زیبا و خوش آب و هوا در مسیر جاده نوشهر به نور واقع شده است و از شمال و جنوب با دریای مازندران و کوهستان‌های سرسبز البرز محدود می‌شود. مساحت پارک جنگلی سیسنگان بیش از ۶۰۰ هکتار است و به سه بخش جنوبی، غربی و ساحلی تقسیم می‌شود.

بخش ساحلی پارک جنگلی سیسنگان در حدود ۳۰ هکتار مساحت دارد و پوشش گیاهی متنوعی از درختان و درختچه‌هایی مانند انجیر، شیردار، خرمندی، انجیلی و توسکا در سراسر آن به چشم می‌خورند. بخش جنوبی این پارک جنگلی بسیار بکر است و شمشادهای انبوه آن را پوشانده‌اند و در بخش غربی گیاهان بوته‌ای و علفی، درختچه‌های وحشی، درختان بلوط، ممرز و شمشادها پوشش گیاهی را تشکیل می‌دهند.

پارک جنگلی سیسنگان از برجسته‌ترین ذخیره‌گاه‌های گونه شمشاد در خاورمیانه است. از معروف‌ترین حیوانات جنگل‌های شمال در پارک سیسنگان می‌توان به شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه و گراز اشاره کرد.

پارک جنگلی سیسنگان امکانات متنوعی برای گردشگران دارد که از میان آن‌ها می‌توان به واحدهای اقامتی، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، پارک بازی، ایستگاه امداد، بازارچه سنتی، آلاچیق‌های ساحلی، زمین بازی کودکان، پیست کارتینگ، تفریحات ساحلی، سفره خانه سنتی و کافه‌های ساحلی اشاره کرد. در این پارک منطقه سالم سازی شنا برای بانوان و آقایان و دوربین‌های مدار بسته برای تقویت سیستم امنیت نیز تعبیه کرده‌اند.

پارک جنگلی کشپل

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی کشپل از زیباترین جنگل های مازندران در شهرستان نور و نزدیکی منطقه چمستان است. وجود چشمه‌های آبگرم در اطراف این جنگل از ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود. مساحت پارک جنگلی کشپل بیش از ۲۱ هکتار است و چشمه‌های خروشان در سراسر آن قرار گرفته‌اند. وجود چشمه‌های متعدد در این پارک جنگلی و عبور رودخانه لاویج از میان آن، سبب سرسبزی و زیبایی دوچندان این ناحیه شده‌اند.

پارک جنگلی کشپل در مسیر روستای لاویج قرار دارد و از اطراف با جنگل‌های چمستان، کوه و آبگرم لاویج محدود می‌شود. گونه‌های گیاهی متنوعی مانند توسکا، لرگ، بلوط، افرا، ممرز و انجیلی سراسر این پارک جنگلی را پوشانده‌اند. در پارک جنگلی کشپل امکاناتی مانند چشمه آب معدنی، آلاچیق‌های اقامتی، رستوران، فروشگاه مواد غذایی، زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزشی بزرگسالان، سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه تعبیه کرده‌اند که در اختیار گردشگران قرار دارند.

جنگل دالخانی

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل دالخانی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران در استان مازندران و نزدیکی تنکابن و رامسر است که محیطی بکر و تماشایی دارد. وسعت این جنگل به حدود ۶۰۰ هکتار می‌رسد و اطراف آن را روستاهای سرسبز و ییلاق‌های خوش آب و هوای مازندران پوشانده‌اند.

پوشش گیاهی در جنگل دالخانی تنوع بالایی دارد و بسیار انبوه است. از میان این‌گونه‌ها می‌توان درختان شاه بلوط، راش و بوته‌های وحشی ازگیل و تمشک را نام برد. شغال و خرس نیز گونه‌های وحشی در اعماق این عرصه جنگلی هستند. در این جنگل، دریاچه، رودخانه و آبشارهای خروشانی نیز قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی بسیار جذاب است. جنگل دالخانی ظرفیت‌های گسترده‌ای برای کوهنوردی و ییلاق گردی نیز دارد. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در این منطقه و اطراف آن می‌توان به دریاچه سد میجران، ییلاق گرسماسر، آبشار سیاسرت و پیچ هفت شهدا اشاره کرد.

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

برای بازدید از جنگل دالخانی باید به جاده رامسر به تنکابن بروید و در سه راهی این جاده در کیلومتر هفت، به‌سمت راست بروید. این جنگل از بکرترین نواحی در مرز بین استان‌های گیلان و مازندران به شمار می‌رود و برای اتراق در آن باید همه وسایل لازم را با خود ببرید؛ اما به خاطر داشته باشید بدون راهنمایی آشنا به مسیر از مسیر اصلی دور نشوید. اعماق جنگل دالخانی نیز برای کمپ در طبیعت مناسب نیستند. بازدید از این منطقه در تمام فصل‌های سال جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ اما در پاییز رنگارنگ و تماشایی و در بهار بسیار خوش‌آب‌وهوا است.

جنگل دوهزار و سه هزار

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل دوهزار و سه هزار مازندران در واقع دو عرصه جنگلی در امتداد یکدیگر هستند که بر ارتفاعات اطراف تنکابن و رامسر قرار گرفته‌اند. این جنگل‌ها از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مازندران و نمونه‌ای از جنگل های هیرکانی شمال ایران به شمار می‌روند. جنگل سه هزار در ارتفاع بیشتری نسبت به جنگل دوهزار قرار دارد و محیط آن بسیار بکرتر است.

رودخانه دوهزار و سه هزار در این نواحی سبب خرمی و سرسبزی بسیار می‌شود و گونه‌های متنوعی از انواع درختان و درختچه‌های وحشی در این جنگل‌ها به چشم می‌خورند. از مهم‌ترین این‌گونه‌ها می‌توان راش، ون و چنار نام برد. از جاذدبه‌های طبیعی اطراف این جنگل‌ها می‌توان به روستای هرسنگ، ییلاق آغوزحال، روستای نوشا، ییلاق عسل محله و قله سیالان اشاره کرد. جاده دوهزار برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و ماهیگیری نیز ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارد.

جنگل‌های دوهزار و سه هزار امکانات اقامتی و تفریحی خاصی ندارند؛ اما در نخستین بخش‌های مسیر در جنگل دوهزار و در جاده جنگلی چند فروشگاه مواد غذایی به چشم می‌خورند. برای بازدید از این جنگل‌ها باید از سه راه سلیمان آباد در منطقه خرم آباد تنکابن به مسیر جاده‌ای دوهزار وارد شوید. اگر به کمپ در جنگل‌های دوهزار و سه هزار علاقه دارید؛ همه لوازم مورد نیاز را با خود ببرید. این جنگل‌ها در فصل‌های بهار و پاییز بسیار تماشایی می‌شوند؛ اما امکان بارش‌های پراکنده در این زمان‌های سال در این منطقه بالا است.

جنگل الیمستان

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل الیمستان از زیباترین جنگل های شمال ایران و نمونه‌ای برجسته از جنگل های هیرکانی ایران است. این جنگل در نزدیکی شهرستان آمل قرار دارد و در منطقه‌ای با شیب کوهستانی قرار گرفته است. پوشش گیاهی جنگل الیمستان را گونه‌های متنوعی از درختان، درختچه‌ها و گونه‌های علفی تشکیل داده‌اند.

در جنگل الیمستان رودخانه‌ها و آبشارهای خروشانی جریان دارند که سبب آبادانی و سرسبزی دوچندان این منطقه می‌شوند. از معروف‌ترین گونه‌های گیاهی در این جنگل می‌توان به درختان افرا، راش، ممرز، انجیلی و درختچه‌های آلوچه، ازگیل، سیب و سرخس اشاره کرد. حیوانات جنگل های شمال نیز در این منطقه بسیار متنوع هستند و از جانوران اهلی تا وحشی‌ترین حیوانات مانند گراز، خرس قهوه‌ای و عقاب طلایی در این نواحی زیست می‌کنند.

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

بخش زیادی از عرصه جنگلی الیمستان منطقه حفاظت شده است و بازدید از آن میسر نیست. برای بازدید از سایر بخش‌های این جنگل و اتراق در آن باید به جاده هراز بروید. مسیر ورودی این جنگل در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب آمل و در جاده هراز قرار دارد. این جنگل بسیار بکر است و امکاناتی ندارد. جنگل الیمستان در فصل‌های پاییز و زمستان سرد است و برای بازدید از آن در این زمان‌ها باید لباس گرم و تجهیزات مناسب داشته باشید. بهترین زمان برای گشت و گذار در این جنگل از نخستین روزهای اردیبهشت تا اواخر تابستان است.

پارک جنگلی صفارود

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی صفارود در مسیر جاده زیبای رامسر به جواهرده قرار دارد و از زیباترین جنگل های شمال ایران در استان مازندران است. در این جنگل تماشایی چشمه آب معدنی وجود دارد و سراسر آن را رودخانه‌های پر آب پوشانده‌اند و دلیل نامگذاری این جنگل نیز وجود این رودخانه‌ها است. جنگل صفارود از عرصه‌های جنگلی واقع بر کوهستان به شمار می‌رود و مسیر پلکانی آن دسترسی به قله مارکوه را میسر می‌کند.

پارک جنگلی صفارود در نزدیکی جواهرده رامسر قرار دارد و وجود چشمه‌های خروشان و رودخانه‌های روان در آن سبب نامگذاری این منطقه به نام صفارود شده‌ است

در جنگل صفارود گونه‌های متنوعی از گیاهان و درختانی مانند انجیلی، توسکا، افرا و ون به چشم می‌خورند. منابع آب فراوان و پوشش مناسب گیاهی در این منطقه سبب زندگی انواع حیوانات جنگلی مانند خرس، خوک، پلنگ، بز کوهی، خرگوش، روباه، شوکا، سمور و میش در این منطقه شده‌اند.

امکان بازدید از پارک جنگلی صفارود در همه ساعت‌های شبانه روز وجود دارد و اگر علاقه‌مند به اتراق در طبیعت باشید، در این پارک جنگلی امکان کمپ در طبیعت وجود دارد. در پارک جنگلی صفارود امکانات مناسبی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به آلاچیق‌ها بزرگ اقامتی، فروشگاه‌های متعدد و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد. بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی صفارود از نخستین روزهای بهار تا اواخر تابستان است.

جنگل پلنگ دره

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل پلنگ دره یکی دیگر از زیباترین جنگل های هیرکانی شمال ایران است که به‌دلیل وجود آبشار زیبایی به همین نام در آن شهرت زیادی دارد. این جنگل در شهرستان سوادکوه و نزدیکی منطقه شیرگاه قرار گرفته است و دسترسی به آن از مسیر جاده فیروزکوه انجام می‌شود.

جنگل پلنگ دره محیطی بسیار مناسب برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی دارد و چشمه‌های پر آب، گیاهان متنوع و درختان بلند و سرسبز در سراسر آن به چشم می‌خورند. جنگل پلنگ دره در بخش‌های زیادی مسطح است و به همین دلیل می‌توان در آن به پیاده روی، دوچرخه سواری و بازی‌های ورزشی مختلف پرداخت. عمق رودخانه پلنگ دره زیاد نیست و امکان آبتنی در آن در فصل‌های گرم سال وجود دارد. آبشار پلنگ دره نیز در امتداد این رودخانه قرار گرفته است و با پیاده روی در طول مسیر آن به این آبشار هشت متری خواهید رسید. از گونه‌های متنوع گیاهی در جنگل پلنگ دره می‌توان به درختان توسکا، انجیلی و گیاهان معطری مانند پر سیاوشان و پونه جنگلی اشاره کرد. دریاچه‌های سد برنجستانک و شورمست در نزدیکی این جنگل قرار گرفته‌اند.

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

مسیر دسترسی به ورودی جنگل پلنگ دره پس از شهر شیرگاه در جاده فیروزکوه، از جاده‌ای فرعی در سمت چپ آغاز می‌شود. ابتدای این جاده تابلوی راهنما به‌سمت روستای «نفار» و جنگل پلنگ به چشم می‌خورد. جنگل پلنگ دره از بکرترین جنگل های مازندران است و برای اتراق در این منطقه باید وسایل لازم را با خود ببرید. برای بازدید از جنگل پلنگ دره از نخستین روزهای فصل بهار می‌توانید به این منطقه سفر کنید؛ اما اگر قصد آبتنی در رودخانه و اطراف آبشار پلنگ دره را دارید، فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه به شمار می‌رود.

جنگل لفور

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل لفور مازندران از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای طبیعت دوستان به شمار می‌رود. وجود جاذبه‌های طبیعی زیبا و متعدد در گوشه و کنار این جنگل توجه علاقه‌مندان به جنگل نوردی و طبیعت گردی را  در طول سال به خود جلب می‌کند. در این جنگل گونه‌های متنوعی از گیاهان و حیوانات جنگل های شمال ایران نیز به چشم می‌خورند.

در سراسر جنگل لفور درختان پهن برگ قرار گرفته‌اند و درخت انجیلی از میان این‌گونه‌ها بیشترین سهم را دارد. به‌جز این گیاهان بیش از ۸۰ گونه دیگر از انواع درختان هیرکانی شمال مانند درختان ممرز، ازگیل، راش و لیکی، پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند. از تماشایی‌ترین جاذبه‌های جنگل لفور می‌توان به هفت آبشار تیرکن، پارک جنگلی آذر رود، آبشار اسکیم، آبشار گزو، آبشار پلنگ دره، سد لفور، آبشار ترز، آبشار اسپی آر و جلسنگ اشاره کرد.

برای بازدید از جنگل لفور باید به شهرستان سوادکوه در مازندران بروید. این جنگل فاصله کوتاهی تا جنگل پلنگ دره دارد و از جنوب به ارتفاعات البرز، از شمال به جنگل‌های شیرگاه، از غرب به «بابل کنار» و از شرق به منطقه « زیرآب»  می‌رسد. در جنگل لفور کلبه‌های چوبی برای اقامت وجود دارند، اما اگر طرفدار کمپ در طبیعت هستید، لوازم مورد نیاز خود را همراه ببرید. روستاهای اطراف این جنگل نیز امکانات مناسبی برای اقامت به مسافران ارائه می‌دهند؛ اما جنگل لفور از بکرترین عرصه‌های جنگلی مازندران به شمار می‌رود. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه از نخستین روزهای اردیبهشت ماه تا اواخر تابستان است.

پارک جنگلی نور

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی نور بخشی دیگر از جنگل های هیرکانی شمال ایران در استان مازندران را در خود جا داده است. مساحت این پارک جنگلی به حدود ۴۰۰۰ هکتار می‌رسد و از آن با نام بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه یاد می‌کنند. در پارک جنگلی نور نیز مانند سایر عرصه‌های جنگلی شمال گونه‌های متنوع گیاهی به چشم می‌خورند و حیوانات جنگل‌های شمال در نواحی دورتر این جنگل زندگی می‌کنند. از دیدنیهای پارک جنگلی نور و اطراف آن می‌توان به آبشار آب پری، آبشار سواسره، آب معدنی لاویج و کوه سوردار اشاره کرد.

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی چالدره

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی چالدره از زیباترین جنگل های مازندران در شهرستان تنکابن به شمار می‌رود. این پارک در فاصله حدودی ۲۰ کیلومتری از تنکابن و در مسیر دسترسی به جنگل‌های دوهزار و سه هزار قرار دارد. پوشش متنوع گیاهی و آب و هوای عالی در این جنگل توجه گردشگران علاقه‌مند به طبیعت گردی را به خود جلب می‌کند.

جنگل چالدره در دره‌ای سرسبز و تماشایی قرار دارد که اطراف آن را زیباترین چشم‌اندازها از شالیزارها و باغ‌های میوه تنکابن پوشانده‌اند. دلیل نامگذاری این جنگل نیز وجود همین دره عمیق است. محیط داخل جنگل چالدره آرامش و سکوت دلپذیری دارد و درختان بلند سبب ایجاد سایه‌های همیشگی در برخی بخش‌های این منطقه شده‌اند. از برجسته‌ترین گونه‌های گیاهی در این جنگل می‌توان به درختان توسکا و افرا و بوته‌های سرخس اشاره کرد. بوته‌های وحشی جنگلی مانند تمشک و آلوچه نیز در جنگل چالدره دیده می‌شوند که با شروع بهار زیبایی خاصی به این جنگل می‌بخشند.

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

در جنگل چالدره کلبه‌های چوبی محدود و میز و نیمکت‌هایی وجود دارند و امکان اقامت در کلبه‌های این جنگل برای علاقه‌مندان به اتراق در جنگل مهیا است. امکانات محدودی نیز در صورت اجاره این کلبه‌های چوبی در اختیار شما قرار می‌گیرند؛ اما برای کمپ در طبیعت باید وسایل لازم را با خود ببرید. بهترین زمان برای بازدید از این جنگل فصل‌های بهار، تابستان و پاییز هستند.

جنگل های گیلان

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

استان گیلان از دیگر استان‌های شمالی کشور ما با پوشش گسترده گیاهی و عرصه‌های جنگلی است. بسیاری از جنگل های گیلان بکر هستند و بهشت طبیعت گردان کشور ما به شمار می‌روند. اگر علاقه‌مند به جنگل نوردی در زیباترین نواحی جنگلی ایران هستید، جنگل های گیلان انتخاب‌های مناسبی برای شما هستند. در این بخش به معرفی برخی از معروف‌ترین جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی در گیلان می‌پردازیم.

جنگل گیسوم

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل گیسوم از معروف‌ترین عرصه‌های جنگلی در کرانه دریای مازندران در استان گیلان است که در طول سال گردشگران زیادی برای بازدید از زیبایی‌های آن و اتراق در طبیعت سرسبز این جنگل به آن سفر می‌کنند. این جنگل در مسیر جاده رشت به آستارا و در فاصله حدودی ۱۰ کیلومتری از جنوب شرقی اسالم قرار دارد. جنگل گیسوم از توابع «پره سر» شهرستان تالش گیلان به شمار می‌رود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های جنگل گیسوم، دسترسی مناسب به خط ساحلی در این جنگل است. قرار گرفتن جنگل‌های انبوه در کرانه دریای مازندران چشم‌اندازی تماشایی از این نواحی در مقابل چشم تماشاگران به نمایش می‌گذارند. در جنگل گیسوم بیش از ۷۵ گونه از گیاهان مختلف به چشم می‌خورند و جانورانی مانند بز کوهی، خرس قهوه‌ای، خرگوش، قرقاول، گرگ و پلنگ در این جنگل زندگی می‌کنند.

در جنگل گیسوم امکانات متنوعی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به آلاچیق‌های اقامتی، سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد. تفریحاتی مانند اسب‌سواری، دوچرخه سواری، قایق سواری، پاراگلایدر، جت اسکی و زمین بازی کودکان نیز در بخش ساحلی و جنگلی این پارک وجود دارند. پارک جنگلی گیسوم در فاصله کوتاهی از جاده تماشایی اسالم به خلخال قرار گرفته است. بازدید از جنگل گیسوم در هر فصلی از سال حال و هوای خاص خود را دارد؛ اما بهترین زمان برای گشت و گذار و اتراق در این جنگل فصل‌های بهار و تابستان هستند.

جنگل نقله بر

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل نقله بر گیلان در نزدیکی منجیل و رودبار قرار دارد و از زیباترین جنگل های شمال ایران است. این جنگل نیز مانند جنگل گیسوم در مسیر جاده رشت به آستارا و در فاصله تقریبی ۴۵ کیلومتری از رشت قرار دارد. برای بازدید از این جنگل باید به حوالی روستای رستم آباد بروید.

جنگل نقله بر پوشش گیاهی متنوع و سرسبزی دارد که آن را به جریان خروشان سپیدرود مدیون است. در این جنگل گونه‌های متنوعی از گیاهان مانند درختان انجیلی و ممرز و بوته‌های سرفیلی، پاپیتال و ازملک به چشم می‌خورند. پرندگان مختلفی مانند توکای سیاه، قمری، کمر کولی جنگلی و گنجشک نیز در این جنگل زندگی می‌کنند. از زیباترین جاذبه‌های اطراف این جنگل می‌توان به درخت سرو هرزویل در روستایی به همین نام در نزدیکی جنگل نقله بر اشاره کرد.

 برای بازدید از جنگل نقله بر باید به رودبار و سپس روستای رستم آباد بروید. این جنگل در حدود ۲۵ کیلومتر با رودبار فاصله دارد. در جنگل نقله بر امکانات خاصی وجود ندارد و طبیعت‌گردان برای جنگل‌نوردی و اتراق در طبیعت به این جنگل سفر می‌کنند. بهترین زمان برای بازدید از جنگل نقله بر فصل‌های پاییز، بهار و تابستان هستند؛ اما اگر قصد کمپ در طبیعت را دارید، از اواخر بهار تا واپسین روزهای تابستان می‌توانید در این جنگل زیبا اتراق کنید.

پارک جنگلی سراوان

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی سراوان از زیباترین جنگل های شمال ایران در گیلان است که به سبب وجود مردابی سبز رنگ در آن به همین نام، میان گردشگران شهرت دارد. این پارک جنگلی در منطقه‌ای به وسعت ۳۰۰ هکتار قرار دارد و از سال ۱۳۷۰ شمسی به بعد با عنوان پارک جنگلی شناخته شد. دریاچه سراوان در ابتدای مسیر ورودی این جنگل قرار گرفته است و از تفرجگاه‌های معروف در نزدیکی رشت به شمار می‌رود.

در پارک جنگلی سراوان گونه‌های متنوعی از گیاهان مانند درختان ممرز، انجیلی، کاج تدا، سرو نقره‌ای و توسکا به چشم می خورند. پرندگان و سایر حیوانات جنگل‌های شمال مانند قرقاول، جغد، کبک، دارکوب، خرگوش، راسو و خزندگان نیز در این پارک جنگلی زندگی می‌کنند.

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

برای بازدید از پارک جنگلی سراوان می‌توانید از بزرگراه قزوین به رشت یا روستای فشتام یا جاده نیروگاه از جهت‌های مختلف وارد این پارک شوید. روستای توریست «کچا» در جنوب پارک جنگلی سراوان قرار دارد و نخستین موزه روستایی کشور ما نیز در فاصله کوتاهی از این پارک واقع شده است. پارک جنگلی سراوان امکانات رفاهی محدودی دارد و قایق سواری در دریاچه آن از مهم‌ترین تفریحات این پارک به شمار می‌رود. بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی سراوان فصل‌های بهار و تابستان هستند؛ اما منظره مرداب سراوان در فصل‌های سرد سال نیز تماشایی است.

جنگل فتاتوی خمام

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل فتاتوی خمام در نزدیکی رشت از زیباترین جنگل های هیرکانی شمال ایران است که نام آن را در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران ثبت کرده‌اند. این جنگل از آخرین بازمانده‌های عرصه‌های جنگلی جلگه‌ای در ایران است. در سراسر جنگل فتاتوی خمام گونه‌های ارزشمندی از درختان پهن برگ به چشم می‌خورند و زمین‌شناسان از این عرصه جنگلی با عنوان موزه طبیعی زنده یاد می‌کنند.

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

از دیدنیهای جنگل فتاتو می‌توان به آلاچیق درختی دهنه سر، مرداب دهنه سرشیجان، چراگاه طبیعی چوکام و مرداب جیرسر اشاره کرد. این منطقه زیستگاه گونه‌های ارزشمندی از گیاهان و حیوانات جنگل های شمال به شمار می‌رود. آب و هوای این جنگل در فصل‌های بهار و تابستان برای گشت‌وگذار و اتراق در جنگل فتاتو عالی است.

جنگل سیاهکل

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل سیاهکل گیلان از پرطرفدارترین جنگل های شمال ایران میان طبیعت گردان به شمار می‌رود. این جنگل بر کوهستان‌های بلند قرار گرفته است و سراسر آن را درختان انبوه و پیچ در پیچ پوشانده‌اند. اطراف جنگل سیاهکل ییلاق‌های تماشایی به چشم می‌خورند و اگر به جنگل‌نوردی و پیاده روی در این منطقه ادامه دهید، زیباترین مناظر طبیعی در مقابل شما ظاهر می‌شوند.

رودهای خروشان و آبشار لونک از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در جنگل سیاهکل هستند و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی در این منطقه بسیار بالا است. اگر قصد کمپ در طبیعت جنگل سیاهکل را دارید، از آخرین روزهای بهار تا واپسین روزهای تابستان می‌توانید به این جنگل تماشایی سفر کنید. جنگل سیاهکل و مناظر طبیعی اطراف آن در فصل پاییز نیز بسیار تماشایی هستند.

جنگل های گلستان

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل های گلستان بخشی دیگر از جنگل های هیرکانی شمال ایران را تشکیل می‌دهند. زیباترین تصاویر جنگل های شمال ایران در پاییز و بهار را می‌توانید در عرصه‌های جنگلی این استان تماشا کنید. این جنگل‌ها در بخش‌های مختلفی از کوهستان‌های البرز شرقی قرار گرفته‌اند و از مهم‌ترین پارک‌های ملی ایران و ذخیره‌گاه‌های زیست کره در جهان به شمار می‌روند.

پارک جنگلی النگدره

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی النگدره با مساحت تقریبی ۱۸۵ هکتار یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری در کشور ما به شمار می‌رود. این جنگل زیبا در نزدیکی گرگان قرار دارد و در مسیر دسترسی به جنگل ناهار خوران واقع شده است. سه رودخانه خروشان در جنگل النگدره و محیط اطراف آن سبب سرسبزی فراوان این جنگل و رشد گونه‌های متنوع گیاهی مانند درختان انجیلی، توسکا، لرگ، بلوط و افرا در این منطقه شده‌اند.

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی النگدره امکانات رفاهی و تفریحی متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به آلاچیق‌ها، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، مسیر سلامتی، ایستگاه دوچرخه سواری، زمین بازی کودکان و زمین‌های ورزشی اشاره کرد. بهترین زمان برای بازدید از پارک جنگلی النگدره فصل‌های پاییز و بهار هستند. در این زمان‌ها طبیعت این منطقه به اوج زیبایی خود می‌رسد؛ اما در فصل تابستان نیز آب و هوا برای گشت و گذار و اتراق در این پارک مناسب است.

پارک جنگلی ناهارخوران

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی ناهارخوران از عرصه‌های جنگلی کشور ما در استان گلستان است که سراسر آن را درختان سر به فلک کشیده پوشانده‌اند. پوشش گیاهی متنوع، آبشار مصنوعی و چشم‌اندازهای طبیعی بکر از مهم‌ترین ویژگی‌های این پارک جنگلی هستند.

پارک جنگلی ناهار خوران امکانات مناسبی برای اتراق و گذراندن پیک نیک یک روزه دارد و گردشگران زیادی برای رفع خستگی و کمپ در طبیعت در طول سال به این منطقه سفر می‌کنند. از امکانات این پارک جنگلی پارکینگ، رستوران، زمین‌های بازی، شهربازی و سایر امکانات رفاهی هستند. پارک جنگلی ناهارخوران در فصل پاییز بسیار تماشایی، اما کمی سرد است. بهترین فصل بازدید از جنگل ناهارخوران از نظر آب و هوایی، فصل‌های بهار و تابستان هستند.

جنگل توسکستان

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل توسکستان از زیباترین جنگل های شمال ایران در استان گلستان است که در جاده گرگان به شاهرود قرار دارد. این جنگل بر ارتفاعات جنگلی واقع شده است و در بسیاری از روزهای سال پوشیده از مه غلیظ می‌شود. مسیر دسترسی به جنگل توسکستان از میان زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی عبور می‌کند و از محبوب‌ترین مسیرهای گردشگری میان علاقه‌مندان به طبیعت گردی به شمار می‌رود.

جنگل توسکستان از غنی‌ترین بخش‌های جنگل های هیرکانی شمال ایران است و بسیاری از گونه‌های کمیاب حیات وحش و درختان و گیاهان منحصربه‌فرد در آن زندگی می‌کنند. در ارتفاعات این جنگل اسب‌های وحشی و آزاد مناظری زیبا در طبیعت خلق کرده‌اند. روستای توسکستان، آبشار توسکستان، دشت سر علی آباد، دشت گرمابدشت و روستای چهار باغ از دیدنیهای جنگل توسکستان و مناطق اطراف آن به شمار می‌روند. فصل‌های پاییز و بهار زمان‌هایی مناسب برای تماشای جنگل ابر گرفته در این منطقه هستند؛ اما آب و هوای جنگل توسکستان در تابستان نیز بسیار عالی است.

پارک جنگلی جهان نما

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک جنگلی جهان نما بخشی از منطقه‌ای حفاظت شده و وسیع در استان گلستان است که در حدود ۸۰ کیلومتر تا گرگان فاصله دارد. این پارک جنگلی در بخش جنوبی استان گلستان قرار دارد و به‌دلیل ارتفاع زیاد این منطقه از آن با نام بام گلستان یاد می‌کنند. ارتفاع بالاترین منطقه این پارک جنگلی به حدود ۳,۰۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد.

در پارک جنگلی جهان نما گونه‌های متنوعی از حیوانات جنگل‌های شمال و درختان هیرکانی زیست می‌کنند. خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، کل و بز بیشترین جانوران این جنگل هستند و پرندگانی مانند عقاب، شاهین، جغد، قرقاول و بلدرچین نیز در این جنگل زندگی می‌کنند. پارک جنگلی جهان نما منطقه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان به کوهنوردی نیز هست و گروه‌های مختلف طبیعت گرد برای بازدید از بخش‌های مختلف این جنگل در طول سال از آن بازدید می‌کنند. چشمه‌ها و رودخانه‌های فراوانی در پارک جنگلی جهان نما جریان دارند و سبب آبادانی این منطقه می‌شوند.

برای دسترسی به پارک جنگلی جهان نما بهترین مسیر از شهرستان کردکوی و روستای درازنو است. پارک ملی جهان نما امکانات زیادی ندارد و بسیاری از گردشگران برای بازدید از این منطقه در روستاها و نواحی اطراف آن اقامت می‌کنند. بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی جهان نما فصل‌های بهار و تابستان هستند.

پارک ملی گلستان

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

پارک ملی گلستان منطقه وسیع جنگلی در شمال شرقی کشور ما است که بخش‌هایی از آن در استان گلستان قرار دارد. نام این ناحیه به‌عنوان نخستین پارک ملی ایران در کشور ما ثبت شده است. در این عرصه جنگلی گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران زندگی می‌کنند و پارک ملی گلستان از مهم‌ترین ذخیره گاه‌های زیست کره در همه جهان به شمار می‌رود.

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی در پارک ملی گلستان می‌توان به چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان، آبشارهای پر آب، صخره‌های آهکی و تپه‌های سرسبز اشاره کرد. آبشار فصلی «اوچر» در فصل بهار در این پارک ملی تشکیل می‌شود و از زیباترین جاذبه‌های این منطقه میان گردشگران است. درختان انجیری و بوته‌های وحشی تمشک و ازگیل گونه‌های متنوع گیاهی در این پارک ملی هستند و از میان گونه‌های جانوری آن می‌توان به پرندگان متنوع و حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای، گرگ و گراز اشاره کرد.

پارک ملی گلستان در حدود دو ساعت تا گرگان فاصله دارد و امکاناتی در این منطقه برای اقامت وجود ندارند. اگر قصد کمپ کردن در طبیعت این پارک ملی را دارید، به نقاط بکر و دور از دسترس نروید. بهترین زمان برای بازدید از این پارک ملی فصل‌های بهار و تابستان هستند؛ اما در فصل پاییز نیز این پارک بسیار زیبا و تماشایی است.

پارک جنگلی شیرآباد

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

جنگل شیرآباد از زیباترین جنگل‌های استان گلستان است که گردشگران زیادی در طول سال برای بازدید از آبشارهای زیبا در این پارک جنگلی به این منطقه می‌روند. پارک جنگلی شیرآباد در شهرستان رامیان قرار دارد. آبشارهای شیرآباد برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی در پارک جنگلی شیرآباد هستند که سبب استقبال بالای گردشگران از این منطقه در طول سال می‌شوند.

در پارک جنگلی شیرآباد گونه‌های گیاهی کمیابی مانند درختان سرخدار، ملچ و افرا به چشم می‌خورند و حیواناتی مانند خرس، پلنگ، شغل، روباه و گرگ از متداول ترین گونه‌ای حیات وحش در این منطقه به شمار می‌روند. گرچه در طول سالیان اخیر با کمبود بارش‌های جوی حجم آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها در جنگل شیرآباد کاهش محسوسی داشته است، آبشار خان ببین هم‌چنان جاذبه برجسته طبیعی در این جنگل به شمار می‌رود.

آبشار خان ببین پلکانی است و از هفت آبشار تشکیل می‌شود. ارتفاع بلندترین آبشار در این مجموعه به حدود ۳۰ متر می‌رسد و حوضچه‌های پای آن نیز بیش از ۴۰ متر عمق دارند. به‌جز این آبشارها، غارها و چشم‌اندازهای طبیعی منحصربه‌فرد، از دیگر جاذبه‌های جنگل شیرآباد هستند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *