ایران ما/سفر به کهن‌ترین شهر خراسان؛قوچان شهر هنر و طبیعت

سایت بدون -قوچان یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است که در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب مشهد (مرکز استان) قرار دارد.. قوچان قدیمی‌ترین شهر خراسان بزرگ است که قدمتش به حدود ۲۵۰ سال پیش از میلاد بر می‌گردد و در منابع تاریخی از آن به عنوان اولین پایتخت اشکانیان یاد می شود. وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان در قوچان، ما را بر آن داشت تا در ایران گشت این هفته سفری داشته باشیم به این خطه زیبا.

 موزه مردم شناسی قوچان
موزه‌ای واقع در حاشیه میدان آزادی شهر قوچان، با مساحتی در حدود ۳۰۰ متر مربع که شامل بخش های مختلفی از جمله موسیقی سنتی، کُشتی با چوخه، چاروق دوزی، گلیم بافی، مراسم ازدواج عشایر، آهنگری و گله‌داری است . همچنین در این موزه مدل‌های انسانی زن و مرد با لباس های بومی، پوشاک محلی و عکس هایی از قوچان قدیم به نمایش گذاشته شده است.

 امامزاده سلطان ابراهیم(ع)
یکی از مکان های مهم مذهبی، گردشگری و تاریخی شهر قوچان است که هر سال پذیرای هزاران زائر و گردشگر است. آستان این امامزاده در محلی معروف به قوچان عتیق واقع شده است و بنای آن شامل گنبدخانه، ایوان، شبستان های شرقی وغربی، گلدسته هایی در دو طرف بنا، رواق و اتاق هایی پیرامون آن است .

 روستای شارک
روستایی واقع در شمال قوچان و در نزدیکی جاده باجگیران که به دلیل برخورداری از  آب و هوایی معتدل و مطبوع  و وجود آبشار و رودخانه دایمی و همچنین چشم انداز زیبا، سال های طولانی است که به مقصد گردشگران تبدیل شده است. مرقد امامزادگان علی بلاغ و امام باد به عنوان جاذبه های مذهبی نیز بر جذابیت و گردشگرپذیری این منطقه افزوده است.

 رود اترک
اترک رودی خروشان و سیل‌گیر است که از کوه‌های هزار مسجد روستای یدک در نزدیکی شهر قوچان سرچشمه گرفته و پس از گذر از دشت‌های قوچان، فاروج، شیروان و بجنورد، در ناحیه چات مرز ایران و ترکمنستان جاری می‌شود، پس از آن نیز وارد خاک جمهوری ترکمنستان شده و به دریای خزر می‌ریزد. رود اترک پنجمین رودخانه بلند ایران است.

  حمام شازده
این بنای قدیمی که در خیابان گوهر شاد شهر قوچان واقع شده است در اواخر دوره قاجار بنا شد و در دوره پهلوی دستخوش تغییراتی گشت. این حمام دارای ۲ در ورودی برای خانم‌ها و آقایان بوده که هر کدام منتهی به فضای معماری مجزایی شامل پاشور، دالان، خزینه، سربینه، مخزن آب، نظافتخانه، مسجد و … می‌شود. حمام شازده در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  دره شمخال
دره ای است به طول حدود ۱۸ کیلومتر و ارتفاع دیواره هایی که تا ۲۰۰ متر برآورد شده‌است در ۲۰ کیلومتری باجگیران و ۸۰ کیلومتری قوچان. این دره نام خود را از روستایی کوهپایه‌ای به همین نام گرفته است. آب و هوای دلپذیر، وجود رودخانه فصلی و همچنین درختان گردوی جنگلی با قدمت‌هایی بیش از ۲۰۰ سال به جذابیت های این منطقه افزوده و آن را به یکی از گردشگرپذیرترین مناطق خراسان رضوی تبدیل کرده است

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *