ایران من/ آشنایی با بجنورد، شهر درختان بلند؛سفر به دیار سپیدارها

بجنورد از آن دست شهرهایی است که می تواند به عنوان نخستین انتخاب گردشگران برای سفری پرنشاط در تمام ایام سال به شمار رود. با ایران گشت این هفته همراه باشید تا گشت وگذاری در تاریخ آن داشته باشیم، با جاذبه های گردشگری این شهرآشنا شویم ودمی چند مهمان مردمانی خون گرم از اقوام مختلف تات و ترکمن؛ کرمانج و ترک وفارس این شهرستان باشیم. 

روستای اسفیدان(اسپیدان)  

در بخش گرم خان شهرستان بجنورد روستایی واقع شده است که از آن به عنوان ماسوله خراسان شمالی یاد می شود. از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا می توان به آبشار بهارگاه که به هزار چشمه معروف است و دره و چشمه های هینورد که از جاذبه های بکر این منطقه هستند اشاره کرد.گفتنی است که آثار تاریخی زیبا مانند قلعه های اسپیدان و برج اسپیدان بر زیبایی  این منطقه افزوده اند، به طوری که این روستا در سال ۸۵ به عنوان زیباترین روستای ایران شناخته شد.

   بابا امان

از قدیمی ترین و زیباترین پارک های طبیعی کشور که در فاصله ۱۳کیلومتری در حاشیه جاده ای است که بجنورد را به مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی متصل می کند. علت نام گذاری باباامان مربوط به امامزاده ای است که در نزدیکی این پارک دفن شده است. از مجموعه ویژگی های منحصر به فرد این پارک می توان به پوشش گیاهی متنوع، چشمه های فراوان که از دل کوه ها جاری می شوند، رودخانه ای دایمی که از شعبات رودخانه اترک در این منطقه به حساب می آید و پارک حیات وحش پردیسان که گونه های جانوری متنوعی را در خود جای داده است ، اشاره کرد. وجود همه این جذابیت ها در این حوزه مجموعه ای بی نظیر را به وجود آورده است که با توجه به امکانات اقامتی و رفاهی همه ساله پذیرای مسافران و اتراق گاهی برای گردشگران است.

 بش قارداش(پنج برادر)

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان بجنورد مجموعه تاریخی گردشگری بش قارداش است که در دوره قاجار توسط یار محمد خان شادلو(سهام الدوله)احداث شد. وجود امکانات رفاهی متعدد از این مکان جاذبه ای منحصر به فرد ساخته است که همه ساله از بازدیدکنندگان فراوانی میزبانی می کند. این مجموعه زیبا در حاشیه جاده بجنورد-اسفراین و در ۷ کیلومتری شهرستان بجنورد قرار دارد.

   امامزاده سلطان سید عباس

در دامنه تپه های جنوبی شهرستان بجنورد مدفن یکی از فرزندان امام موسی کاظم(ع) واقع شده که در میان اهالی شهر معروف به معصوم زاده است. بنای فعلی این اثر که از سده دوم هجری برجای مانده در دوران هجوم مغولان تخریب و مجدد در زمان فتحعلی شاه  ساخته شده است. البته این بنا در سال ۴۵ نیز مورد مرمت اساسی قرار گرفت.  آیینه خانه مفخم مجموعه ای حکومتی که در دوران قاجار توسط یار محمد خان شادلو جهت انجام امور دیوانی و تشریفات ساخته شده است. در طبقه دوم این عمارت باشکوه تالار آیینه ای با ۱۷ طرح بسیار جذاب وجود دارد که تماشای آن به عنوان یکی از شاهکارهای هنر ایرانیان به تمامی علاقه مندان و گردشگران توصیه می شود. این اثر تاریخی در خیابان شریعتی شمالی شهرستان بجنورد قرار دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *