این مطلب را بخوانید تا استرس شما کمتر شود

سایت بدون – بدن هنگام استرس، هورمون کورتیزول یا هورمون استرس تولید می‌کند. این هورمون عملکردهای مختلفی دارد: حفظ توازن فیزیولوژیک بدن، تنظیم فشار خون، التهاب، عملکرد قلب، فعالیت متابولیک، پاسخ سیستم ایمنی، عملکرد رگ‌های خونی و فعالیت سیستم عصبی مرکزی. این هورمون که توسط غدد آدرنال تولید می‌شود همچنین در نحوه تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها نقش دارد. با این حال، استرس مزمن می‌تواند به تولید بیش از حد کورتیزول منجر شود، شرایطی که عوارض جانبی زیادی از جمله اضطراب، افسردگی، ضعف ایمنی، افزایش وزن، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی و مشکلات شناختی مانند دشواری در یادگیری و اختلال حافظه ایجاد می‌کند. موارد زیر راه‌‌هایی هستند که می‌توانند به حفظ تعادل کورتیزول در بدن کمک کنند:
ورزش: ورزش منظم با کاهش استرس و سایر احساسات آسیب‌زا، سطح کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد.
خواب کافی: کمبود خواب با پاسخ منفی بدن و استرس مرتبط است، بنابراین به منظور کاهش سطح کورتیزول باید روال منظم و سالمی برای خوابتان تنظیم کنید.
مدیتیشن: مدیتیشن و ذهن‌آگاهی سطح کورتیزول را پایین می‌آورد. به همین دلیل اضطراب را درمان می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. تنفس عمیق، راه دیگری برای رهایی از تنش و استرس است.
روابط اجتماعی: محققان می‌گویند بین انزوای اجتماعی و افزایش سطح کورتیزول ارتباط وجود دارد. بر همین اساس داشتن روابط انسانی برای سلامت جسمی و روانی ما ضروری است و سطح این هورمون را به شدت کاهش می‌دهد.
خنده: مشخص شده است خنده با بسیاری از فواید جسمی و روحی از جمله کاهش سطح کورتیزول و بهبود خلق و خو مرتبط است.
رژیم غذایی:  می‌توان سطح کورتیزول را با کمک یک رژیم غذایی سالم، سرشار از فیبر و پروتئین شامل مواد غذایی مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی تخم کتان، مرکبات، انواع توت‌ها و سبزیجات دارای برگ سبز کاهش داد. علاوه بر این، داشتن روزانه پنج وعده غذایی کوچک به جلوگیری از گرسنگی و هوس‌های غذایی که سطح کورتیزول را بالا می‌برند کمک می‌کند.
منبع: healthyfoodhouse.com

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *