این چهار چیز را به خاطر استخوان هایتان کمتر بخورید/ پوکی آوران

سازمان بهداشت جهانی به دلیل اهمیت بالای بیماری پوکی استخوان و نرخ رو به رشد آن در جهان،‌ نام «بیماری خاموش» را روی آن گذاشت و اعلام کرد که باید هر سال، روزی را در تقویم سلامت با نام روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری کرد تا مردم جهان نسبت به پیشگیری و درمان این بیماری دردناک، آگاه‌تر شوند. تغییر الگوی غذایی و کم‌تحرکی ناشی از زندگی‌های ماشینی در دهه‌های اخیر، نرخ ابتلا به پوکی استخوان در سراسر جهان را به شدت افزایش داده است. از این رو، آگاه شدن نسبت به تغذیه سالم و نقش مواد غذایی در ابتلا یا پیشگیری از این بیماری، می‌تواند گام بزرگی در جهت حفظ سلامت استخوان‌ها باشد. در ادامه این مطلب در صفحه «سفره سالم» به بررسی تاثیر تغذیه بر پوکی استخوان می‌پردازیم.
اگر شما مبتلا به پوکی استخوان هستید، در سنین یائسگی به سر می‌برید، سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان دارید یا می‌خواهید از شر ابتلا به این بیماری در دوران سالمندی در امان بمانید، بهتر است فهرست غذاهای ممنوعه برای استخوان‌ها را بشناسید و بدانید که مصرف کدام گروه از مواد یا ترکیبات غذایی می‌تواند سلامت استخوان‌ها را به خطر بیندازد.
نمک
کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها است. به همین دلیل هم پزشکان به افراد مبتلا به پوکی استخوان یا کسانی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، توصیه می‌کنند که میزان دریافت کلسیم از طریق مصرف لبنیات و سبزی‌های برگ سبز تیره را افزایش بدهند. جالب است بدانید تا زمانی که شما میزان مصرف نمک را کاهش ندهید، دریافت کلسیم اضافی نمی‌تواند کمکی به حفظ سلامت استخوان‌هایتان بکند. سدیم موجود در نمک می‌تواند به شدت باعث دفع کلسیم از سطح استخوان‌ها بشود و مشکلاتی مانند افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان یا تشدید بیماری در افراد مبتلا را همراه داشته باشد. اگر می‌خواهید سلامت استخوان‌های خود را به خطر نیندازید، سعی کنید تا حد ممکن از مصرف نمک اضافی در رژیم غذایی‌تان اجتناب کنید؛ دور تنقلات و آجیل‌های شور را خط بکشید؛ غذاهای آماده و نیمه‌آماده را از برنامه غذایی‌تان کنار بگذارید؛ مصرف فراورده‌های گوشتی را تا حد امکان فراموش کنید و به جای نمک، از ادویه‌ها و سبزی‌های معطر برای طعم‌دادن به غذاها و سالادهایتان کمک بگیرید.
کافئین
اگر عادت به مصرف مداوم چای غلیظ و قهوه در طول روز دارید، باید بدانید که کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث پیشگیری از جذب کلسیم توسط استخوان‌ها بشود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش بدهد. دریافت کافئین فراوان در بیماران مبتلا به پوکی استخوان با تضعیف بیشتر ساختار استخوانی بدن آنها، باعث تشدید دردهای این بیماران در طول روز می‌شود. از این رو، اگر مبتلا به پوکی استخوان هستید، بهتر است دور چای و قهوه معمولی را خط بکشید و به جای آن از محصولات بدون کافئین یا دمنوش‌های گیاهی دیگر استفاده کنید. اگر مبتلا به پوکی استخوان نیستید هم باید مصرف چای سیاه، سبز، سفید یا قهوه را به ۳ فنجان در طول روز محدود کنید و انواع چای یا قهوه را به صورت کاملا رقیق بنوشید. اصلاح این عادت غذایی می‌تواند به مرور زمان باعث افزایش جذب کلسیم توسط استخوان‌ها بشود. اگر شیر، لبنیات یا سبزی‌های برگ سبز تیره مصرف می‌کنید، حداقل تا ۲ ساعت بعد از آن از نوشیدن چای و قهوه خودداری کنید.
گوشت قرمز
انواع گوشت به خصوص گوشت قرمز، حجم بالایی از پروتئین مورد نیاز بدن بسیاری از افراد در سراسر جهان را تامین می‌کنند و در برخی از کشورهای غربی، گوشت قرمز به عنوان بزرگ‌ترین منبع دریافت پروتئین روزانه محسوب می‌شود. بد نیست بدانید که گوشت قرمز حاوی مقادیر بالایی از اسید آمینه‌های سولفوردار است و بدن برای مقابله با بالا رفتن سطح این اسید آمینه در بدن، اقدام به رهاسازی کلسیم در استخوان‌ها می‌کند. کلسیمی که از استخوان‌ها رها می‌شود، به جریان خود راه پیدا می کند و نوسانات ناشی از دریافت اسید آمینه‌های سولفوردار را کنترل می‌کند. از طرف دیگر، متخصصان به افراد مبتلا به پوکی استخوان توصیه می‌کنند که تا حد ممکن، تمام ذخایر کلسیمی استخوان‌های خود را حفظ کنند. به همین دلیل هم بهتر است افراد مبتلا به پوکی استخوان، تا جایی که می‌توانند از مغزدانه‌های خام یا حبوبات به جای گوشت قرمز، به عنوان منبع دریافت پروتئین استفاده کنند. سایر افراد هم باید مصرف گوشت قرمز را به یک یا دو وعده در طول هفته محدود کنند و حتما همراه با گوشت قرمز، حجم بالایی از سبزی‌های برگ سبز تیره را مصرف کنند.
نوشابه‌های گازدار
نوشابه‌های گازدار حاوی حجم بالایی از اسید فسفریک، کافئین، قند و سایر ترکیبات شیمیایی هستند که تمامی این ترکیبات می‌توانند باعث دفع کلسیم از بدن و به خطر افتادن سلامت استخوان‌ها بشوند. مصرف نوشیدنی‌های گازدار برای افراد مبتلا به پوکی استخوان ممنوع است و سایر افراد هم باید به شدت در مورد مصرف این نوشیدنی‌های مضر، حد احتیاط را رعایت کنند. بهتر است به جای نوشیدنی‌های گازدار از انواع نوشیدنی‌های بر پایه لبنیات، آبمیوه‌های طبیعی یا آب ساده استفاده کنید.
منابع: WebMD, Medicalnewstoday, everydayhealth

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *