باب اسفنجی به سینمای بعد از کرونا زندگی داد


سایت بدون – نسخه تازه‌ای از «باب اسفنجی» کارتون محبوبی که آن را تیم هیل ساخته است. این هفته در صدر آثار پرفروش سینماهای امریکای شمالی نشست. این درحالی است که به‌رغم استمرار مشکل‌سازی بیماری کرونا در امریکا هر روز بر تعداد سالن‌هایی که باز می‌شوند اضافه می‌گردد و «باب اسفنجی: اسفنج فراری» نیز در ۳۰۰ سالن شامل ۲۵۱ سالن سربسته و ۴۹ درایوین سینما به نمایش درآمد و با اضافه شدن مبالغ حاصل از «VOD» (اجاره ویدیویی فیلم ها) و «Streaming» (دانلود فیلم‌ها روی سایت‌های مرتبط با استودیوهای سازنده فیلم) مجموعاً ۸۶۵ هزار دلار کاسبی کرد. باب اسفنجی تازه که کاری ۹۱ دقیقه‌ای و محصول سناریویی از تیم هیل و مایکل کوامی است و لری فونگ و هانس زیمر وظیفه تصویربرداری و سرودن موسیقی متن آن را عهده‌دار بوده‌اند، ۶۰ میلیون دلار هزینه ساخت داشت و در نتیجه باید در هفته‌های پیش رو بسیار بیش از این بفروشد تا یر به یر کند.
این بار و در متن فیلم جدید باب اسفنجی شاهد تلاش این کاراکتر و شخصیت موسوم به پاتریک استار برای نجاتگری هستیم که مار محبوب و دوست قدیمی باب بوده و در این راه باید وی را از دست کینگ پوزیدون نجات بدهند که شخصیت بد قصه است و اینک در شهر گمشده آتلانتیس مأوا گزیده است. نظرات منتقدان درباره نسخه جدید باب اسفنجی متضاد بوده است. به‌عنوان مثال ریچارد کروز از شبکه CTNN با دادن نمره ۵/۳ از حداکثر ۵ به این فیلم آورده است: «این نسخه جدید هرج و مرج‌های معمول و شوخی‌های رایج این سری فیلم‌ها را تکرار می‌کند ولی در قلب خود کاراکتر باب اسفنجی را دارد که همپا با پی وی هرمن، سوپی سیلز و حتی استنلی لورل یکی از کمدین‌ها و هنرمندان محبوب جهان سینما و البته در ژانر انیمیشن است. آپارتیا بانداری از روزنامه گلوب اندمیل کانادا هم با دادن نمره‌ای متوسط به فیلم نوشته است: «می‌توانم درک کنم که چرا مردم با تعداد بیش از تمامی شش ماه اخیر به سالن‌های محل نمایش این فیلم رفته‌اند زیرا می‌خواهند روزهای تلخ کرونایی را پشت ‌سر بگذارند و دوباره با هنر سینما و در سالن‌های آن زندگی کنند اما حقیقت آن است که این نسخه با نسخه‌های قبلی باب اسفنجی برابری نمی‌کند و انتظارهای موجود را تحقق نمی‌بخشد.»
 نگاهی به سایر فیلم‌های جدید
در هفته‌ای که سینماهای جهان با فراموشی نسبی عوارض کرونا قدری نفس کشیدند و بیشتر از تمامی هفت ماه اخیر پذیرای تماشاگران و برای آنها زندگی ساز شدند، فقط فیلم‌های قدیمی و بازپخش آنها نبود که سبب‌ساز این واقعه شد و تعداد فیلم‌های جدیدی که در جمع ۲۰ فیلم نخست درآمدسازان امریکای شمالی قرار گرفتند اندک نبود و از این فیلم‌ها باید بدین گونه یاد کرد:
  «Unhinged» فیلمی از ژانر تریلر (دلهره‌آور) به کارگردانی دریک بورت و براساس سناریویی از کارل السوورت و با شرکت راسل کرو معروف و نیوزیلندی و همچنین کارن پیستوریوس، گابریل بیتمن و جیمی سیمپسون راجع به زن جوانی است که بعد از یک تصادف رانندگی و دعوای حاصل از آن از سوی یک مرد فاقد تعادل روانی و انتقامجو تحت تعقیب و آزار قرار می‌گیرد. این فیلم ۹۳ دقیقه‌ای متعلق به کمپانی اینجنیوسو و سولستایس در۳۰۰ سالن که ۴۹ تای آن درایوین سینما و بقیه تالارهای بسته بودند، مجموعاً ۶۸۷ هزار دلار فروش کرد و در جدول سودسازان سینمای جهان دوم شد. سایت ارزشگذاری روتن توماتوز به این فیلم که در ۸ کشور از ۵۸ کشور محل عرضه‌اش در صدر پرفروش‌ها نشسته از حداکثر نمره ۱۰۰ درصد فقط آرای قبولی ۴۸ درصدی را صادر کرده و در سایت متاکری تیک هم از حداکثر نمره ۱۰۰ نمره ۴۶ به این فیلم که برندان گالوین مدیریت تصویربرداری‌اش را برعهده داشته، اختصاص یافته است.
  «ساکت کردن» که یک اکشن-تریلر امریکایی و کانادایی با کارگردانی رابین پرونت و براساس سناریوی امیکا رانوم است، این هفته با فروش ۱۵۴ هزار دلاری در رده ششم جدول سودسازان سینمای امریکای شمالی مستقر شد. این فیلم ۹۳ دقیقه‌ای متعلق به شرکت‌های انووا وسابان و با تدوینی سریع از الن دساواژ درباره یک شکارچی و کلانتر پلیس است که فردی صاحب سابقه جنایتکاری را تحت تعقیب قرار می‌دهند زیرا ممکن است دختر مرد شکارچی را که سال‌ها پیش مفقود شده است، ربوده باشد. نشریه پرنفوذ واریه‌تی به این فیلم که نیکولای کاستر والدائو، آنابل والیس و هیرو فاینس تیفین نقش‌های اصلی آن را بازی کرده‌اند نگاهی پرانتقاد انداخته و این اثر سینمایی را ناقد پیوستگی و قدرت ضربه‌زدن به تماشاگران توصیف کرده است.
  «Spree» که یک کار کمدی و در عین حال وحشت‌انگیز به کارگردانی یوجین کوتلیارنکو است، این هفته با‌وجود اکتفا به گیشه‌ای ۴۴ هزار دلاری در ۳۹ سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک صاحب رتبه نهم در جدول پرفروش‌ها شد.
  فیلم جدید و روسی «اسپاتنیک» که علمی – تخیلی و دارای مضامین ترسناک است و اولین تجربه ایگور ابرامنکو در زمینه ساخت فیلم‌های بلند به حساب می‌آید، با فروشی اندک و ۱۸ هزار دلاری در ۳۹ تماشاخانه مسقف و یا باز (درایوین سینما) در سطح امریکا، کانادا و مکزیک در رده دوازدهم جدول پرفروش‌ها مستقر شد.
  در میان فیلم‌های تازه وارد به ۲۰ رده اول جدول پرفروش‌ها «یک زندگی موسیقایی» هم جای دارد که کاری از سینمای کامبوج کشوری کم امکانات و مهجور از شرق آسیا و با کارگردانی مشترک کایلی سو و سوک ویسال است. این درام اجتماعی – سیاسی که راتانک بن و دانیل چیا رل‌های اصلی آن را بازی کرده‌اند، البته محصولی جدید نیست و در سال ۲۰۱۸ تهیه شده و شرایط خاص و کرونایی سینمای جهان سبب گشته این همه دیر به اکران عمومی درآید و آن هم فقط در دو سالن در شهر نیویورک امریکا و با وجود اکتفا به گیشه‌های ۱۴۵۰ دلاری در این تالارها در رتبه نوزدهم جدول درآمدسازان قرار گیرد. کامبوج این فیلم را به عنوان نماینده رسمی‌اش در مراسم اسکار ۲۰۱۹ و در قسمت بهترین فیلم بخش بین‌الملل شرکت داده بود اما هیچ افتخاری کسب نکرد.
 از بازگشت کاپرفیلد تا ظهور «Tenet»
در هفته پیش ‌رو ۹ فیلم دیگر در سطح جهان به نمایش درمی‌آیند تا مراحل برون رفت تدریجی از شرایط کرونایی و عادی‌سازی سینماهای دنیا پیگیری شود. ابتدا در روز چهارشنبه (فردا) فیلمی علمی – تخیلی و حادثه‌ای به نام «Nonad» (نوماد) بر پرده‌های نقره‌ای جهان می‌نشیند و سپس از روز جمعه (۷ شهریور) شاهد نمایش فیلم‌های عمدتاً جدید «رزم‌آوران تازه»، «۸۰۰»، «هنوز در اینجا» و «سانتیگراد»، «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد»، «بیل و تد با موسیقی مواجه می‌شوند» و البته «Tenet» در سطح دنیا و بویژه امریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای شرقی و اقیانوسیه خواهیم بود. در این میان نسخه جدید کاپرفیلد همان فیلمی است که بهمن و اسفند ۹۸ و اوایل فروردین ۹۹ هم بر اکران بود و با وجود شرایط کرونایی فروش قابل قبولی داشت و اینک تصمیم به تجدید پخش آن گرفته‌اند و «Tenet» نیز همان کار جدید و جنایی و جاسوس‌مآبانه کریستوفر نولان بریتانیایی و نوجو است که از جمعه در ۴۰ کشور دنیا شامل کشور زادگاه وی پخش می‌شود و آنگاه از ۱۳ شهریور بر پرده‌های نقره‌ای امریکای شمالی هم خواهد نشست تا اولین بلاک باستر (کار بسیار پرهزینه) هالیوود باشد که پس از ۷ ماه بی‌رونقی حاصل از جولان کرونا سرانجام باب پخش این گونه فیلم‌ها را از نو در سطح جهان می‌گشاید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *