باتوجه به حذف روادید در سفر زائران اربعین چگونه می توان در سایت سماح ثبت نام کرد؟

این روزها خیل عظیمی از شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام برای زیارت و عزاداری راهی کربلا و دیگر شهرهای زیارتی عراق می‌شوند و با توجه به تجربه سال های قبل رفته رفته تا روز اربعین به تعداد زائران اربعین افزوده خواهد شد. با توجه به این که مرز خسروی چند روز پیش یعنی ۱۵ شهریور بازگشایی شدتعداد گذرگاه های مرزی زمینی به عراق به چهار مرز رسید که در تسهیل ورود و خروج زائران نقش به سزایی خواهد داشت. مرز خسروی نزدیک‌ترین مرز به شهرهای مذهبی عراق مثل کاظمین (۲۰۰ کیلومتر)، کربلا (۳۰۰ کیلومتر) و سامرا (۳۲۶ کیلومتر) است.  یکی دیگر از کارهایی که انجام شده و به نظر می رسد با این کار تعداد زائر اربعین امسال از سال های قبل بیشتر شود، توافق بین دو کشور برای حذف روادید بود که از تاریخ ۱۰ شهریور (اول محرم) تا ۷ آبان (۳۰ صفر) زائران می توانند با داشتن گذرنامه و بدون نیاز به اخذ روادید و فقط به شرط ثبت نام در سامانه سماح (سامان دهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه) برای زیارت کشور را به مقصد عراق ترک کنند. اما با توجه به این که هر چه به ایام اربعین نزدیک تر می شویم هجوم زائران برای ثبت نام بیشتر می شود این احتمال وجود دارد که سایت کمی کند شود به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اگر امسال تا آخر ماه صفر قصد سفر به عراق را دارید حتما این مطلب را بخوانید و هر چه زودتر در سایت سماح ثبت نام کنید.

راه های ثبت نام در سماح
طبق توافق به عمل آمده و حذف روادید ایران و عراق و هزینه آن، زائران برای خروج از کشور، لازم است در سامانه سماح samah.haj.ir اطلاعات خود را ثبت کنند چون با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه نیروی انتظامی صرفاً به زائرانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند، اجازه خروج از کشور داده خواهد شد. هر زائر باید هنگام ثبت نام هزینه بیمه و خدمات درمانی را به مبلغ ۲۲ هزار تومان پرداخت کند. اگر به هر دلیلی نمی توانید در سایت ثبت نام کنید باید با همراه داشتن گذرنامه و دو قطعه عکس ۴×۳ پشت سفید به یکی از دفاتر حج و زیارت مراجعه کنیدکه در این صورت مبلغ سه هزار تومان به عنوان حق الزحمه دفتر به هزینه ثبت نام افزوده خواهد شد.
روش ثبت نام اینترنتی
لازم است بدانید که قبل از ثبت نام در سامانه سماح باید از اعتبار گذرنامه خود اطمینان داشته باشید، اگر گذرنامه شما فاقد اعتبار حداقل شش ماه است باید برای تمدید آن هرچه سریع تر اقدام کنید.
۱٫ پس از ورود به سایت و خواندن شرایط ثبت نام کد خواسته شده را وارد کنید، سپس شماره موبایل خود را در قسمت مربوط وارد کنید.
۲٫ پس از وارد کردن شماره موبایل کدی برای شما ارسال می شود که باید آن را در قسمت خواسته شده وارد کنید و بعد ادامه را بزنید.
۳٫ اطلاعات فردی خود را در فرم با دقت کامل کنید سپس ثبت اطلاعات را بزنید. توجه داشته باشید که تمام اطلاعات هویتی شما با تمامی اطلاعات هویتی شما با استعلام از سازمان ثبت احوال، در سامانه سماح نمایش داده می شود بنابراین چنان چه مغایرتی در اطلاعات هست باید به اداره ثبت احوال مراجعه کنید.
۴٫ بعد از آن در صفحه جدید باید اطلاعات تکمیلی را مانند تاریخ اعزام و تاریخ بازگشت و مرز خروج خود(زمینی یا هوایی) و اطلاعات تردد یعنی وسیله نقلیه ای که با آن قصد سفر را دارید انتخاب کنید.
۵٫ پس از ثبت اطلاعات تایید اطلاعات شما می آید و در همان مرحله باید هزینه خدمات درمانی خود را به تعداد افرادی که اطلاعاتشان را وارد کردید، پرداخت کنید. هزینه هر نفر فقط ۲۲ هزار تومان است.
۶٫ بعد از آن که پرداخت اینترنتی خود را انجام دادید و مرحله تکمیل فرایند را زدید، ثبت نام شما با موفقیت انجام می شود و بعد از فشردن ثبت اطلاعات تکمیلی می توانید کارت زائر خود را ذخیره یا چاپ کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *