بارسلونا در حال تجربه بدترین دوران خود در ۳ دهه اخیر است/ شکست پروژه کومان

سایت بدون – هشت هفته از آغاز رقابت‌های لالیگا سپری شده و بارسلونا تنها ۱۱ امتیاز جمع‌آوری کرده است. آخرین بار این اتفاق در فصل ۹۲-۱۹۹۱ رخ داد و حالا پس از سال‌ها این تیم با یک مربی هلندی دیگر درحال تجربه یکی از بدترین شروع‌های خود در رقابت‌های لالیگا است. البته آبی‌واناری‌ها در آن فصل در نهایت با یوهان کرویف فقید فاتح لالیگا شدند و بر سکوی نخست قرار گرفتند اما روندی که تیم در این فصل در پیش گرفته است شباهتی با تیمی که مدعی قهرمانی است ندارد و رقبا نیز به نسبت بهتر از آن دوران هستند. شاگردان رونالد کومان در یکی از دیدارهای حساس خود در این فصل، شنبه‌شب در وندا متروپولیتانو رودرروی اتلتیکومادرید قرار گرفتند که چند مهره خود از جمله لوئیس سوارز را به‌دلیل بیماری و مصدومیت در اختیار نداشت. در آخرین ثانیه‌های نیمه نخست اشتباهات عجیب جرارد پیکه و سپس مارک آندره تراشتگن تنها گل بازی را به حریف تقدیم کرد تا یانیک کاراسکو دروازه بارسا را گشوده و سه امتیاز مهم این مسابقه در نهایت به حساب روخی‌بلانکو واریز شود.

یک برد در ۵ بازی آخر

رکوردها در بارسا یکی پس از دیگری شکسته می‌شوند. سیمئونه پس از ۲۰ بازی بدون برد برابر بارسا در لالیگا سرانجام موفق شد این حریف را شکست دهد. از سوی دیگر شاگردان سیمئونه روند شکست‌ناپذیری بسیار خوبی در لیگ دارند و در ۲۴ بازی اخیر خود مغلوب هیچ رقیبی نشده‌اند. آنها با یک بازی کمتر نسبت به رئال سوسیداد در رده دوم قرار دارند و درحال حاضر بالاتر از رئال و بارسا مدعی قهرمانی هستند.
بارسا هم در رده دهم جدول قرار گرفته و کسب تنها یک برد در ۵ بازی اخیر آماری فاجعه‌بار برای کومان و شاگردانش محسوب می‌شود. از آخرین باری که آبی‌واناری‌ها چنین شروع بدی در لالیگا داشتند حدود ۳ دهه گذشته است اما عوامل مختلف در این فصل دست‌به‌دست هم دادند تا این تیم همچنان در بحران قرار داشته باشد و حتی به‌نظر می‌رسد اوضاع روزبه‌روز در حال بدتر شدن است.
در دقیقه ۶۲ بازی جرارد پیکه که در ماه‌های اخیر به شدت افت کرده است در برخورد با بازیکن حریف از ناحیه زانو به‌ شدت مصدوم شد و با چشمانی اشکبار زمین مسابقه را ترک کرد. در ابتدا خبر رسید که این مدافع باتجربه حداقل ۲ ماه از میادین دور خواهد بود اما پس از معاینات بیشتر مشخص شد که احتمالا ۶ ماه آینده را خانه‌نشین خواهد بود و احتمالا فصل را از دست داده است. در شرایطی که آبی‌واناری‌ها به شدت در فاز دفاعی دچار مشکل هستند و دفاع وسط تیم به پاشنه آشیل آنها تبدیل شده است، مصدومیت پیکه می‌تواند مشکلات کومان را بیشتر کند.
کومان در ادامه مسابقه تصمیم گرفت دی‌یونگ را در پست مدافع وسط قرار دهد و سرجینو دست به‌عنوان دفاع راست وارد میدان شد. در ادامه مسابقه سرجی روبرتو هم آسیب دید و گفته می‌شود او هم احتمالا چند هفته از میادین دور خواهد بود.
کومان از همان ابتدای ورودش به نوکمپ می‌دانست که باید فکری برای مشکلات تیمش در خط دفاعی بکند و به همین دلیل به سراغ «دست» برای دفاع راست و اریک گارسیا برای دفاع وسط رفت. بارسا توانست آژاکس را راضی به فروش مدافع آمریکایی‌اش کند اما سیتی با جدایی گارسیای جوان موافقت نکرد تا وضعیت کاتالان‌ها همچنان پیچیده بماند.

مدافعان مصدوم

بارسا برای این پست چهار گزینه دارد که فعلا سه نفر آنها مصدومند و تنها گزینه در دسترس کومان، کلمنت لنگله است که او هم در فرم خوبی قرار ندارد. رونالد آراخو هم دچار آسیب‌دیدگی شده اما به‌زودی می‌تواند تیمش را همراهی کند و ساموئل اومتیتی هم مدت‌هاست وضعیت خوبی ندارد و چندین بار طی فصول اخیر مصدوم شده و نمی‌توان به‌عنوان یک گزینه مطمئن روی او حساب کرد. حتی گفته می‌شد کومان تصمیم دارد او را در ژانویه در لیست مازاد قرار دهد که البته با مصدومیت پیکه شاید در این موضوع تجدید نظر کند.
البته دی‌یونگ هم توانایی بازی در این پست را دارد اما تیم تا پیش از پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی نمی‌تواند بازیکن جدید به خدمت بگیرد و باید با لنگنه افت کرده و آراخو ۲۱ ساله تا آن زمان بسازد تا شاید در ژانویه بتواند خرید جدیدی داشته باشد. البته مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد بحران مالی باشگاه است که باعث شده تا دست کومان برای خریدهای جدید بسته شود و ادامه این روند می‌تواند مشکلات جدی برای این تیم ایجاد کند.
در پایان بازی تنها پدری جوان حاضر شد با خبرنگاران مصاحبه کند سایر ستاره‌های تیم ترجیح دادند تا از رویارویی با سوالات خبرنگاران فرار کنند. بازیکنانی که نام‌های بزرگی در دنیای فوتبال محسوب می‌شوند اما هنوز نتوانسته‌اند این تیم را از بحرانی که در ماه‌های اخیر گرفتارش شده، نجات دهند.
لیونل مسی مهم‌ترین محور بازی بارسا است که مشخصا فاصله زیادی با روزهای اوجش دارد و به همین دلیل برخی هواداران بارسا معتقدند شاید فروش او در تابستان می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای هر دو طرف باشد تا هم بخشی از مشکلات مالی باشگاه حل شود و هم اینکه مسی در فضایی تازه بتواند درخشش خود را تکرار کند. کاپیتان کاتالان‌ها شب نسبتا آرامی را در متروپولیتانو پشت‌سر گذاشت. او در این بازی ۲۳ بار توپ را لو داد و تنها ۳۶ پاس موفق در طول بازی به هم‌تیمی‌هایش داد. چنین عملکردی برای بازیکنی همچون مسی بسیار ضعیف و دور از انتظار است و او با چهره‌ای ناراحت در پایان مسابقه شاهد شکستی دیگر برای تیمش بود.
مسی دیگر بهانه‌ای برای عدم‌تمرکز در بازی‌هایش ندارد. هفته گذشته وقتی از دیدارهای ملی برمی‌گشت در مصاحبه‌ای گفت که از اینکه همیشه مقصر اصلی همه مشکلات تیم معرفی می‌شود خسته شده است. البته اشاره او به شایعات مبنی‌بر اختلافش با آنتوان گریزمان بود اما او بارها با مدیریت و کادرفنی تیم به مشکل خورده بود. حالا دیگر نه بارتومئو در باشگاه است که برایش مشکل‌تراشی کند و نه خبری از اریک آبیدال یا ستین است که او علیه‌شان مصاحبه کند. ستاره آرژانتینی خوب می‌داند که ادامه این روند عاقبت خوبی را برای او به‌دنبال نخواهد داشت و باید هرچه زودتر به‌دنبال بهبود شرایط خود و تیمش باشد.
مسی این روزها در نوکمپ احساس می‌کند تنهاتر از همیشه است. دوستان نزدیکش از جمله سوارز و ویدال این تیم را ترک کرده‌اند و باشگاه در نهایت مانع از جدایی او در تابستان شد. به این ترتیب می‌توان گفت که عمده دلیل افت او در این مدت نه از لحاظ فیزیکی بلکه ذهنی و روانی است.

کومان: نگران نیستم

بارسا در تابستان به‌دنبال یک تحول و تغییرات بنیادین در باشگاه بود تا شرایط برای فصل جدید بهتر شود اما کومان و دستیارانش هنوز نتوانسته‌اند چنین تحولی را ایجاد کنند که البته بخشی از آن به کمبود بازیکن در برخی پست‌ها و جدایی نفراتی چون سوارز، ویدال و آرتور برمی‌گردد. با این حال سرمربی هلندی پس از این دیدار گفت: «گل بسیار بدی خوردیم که نگران‌کننده است. برای تیم بزرگی همچون بارسلونا خوردن چنین گلی اصلا قابل قبول نیست. ما توپ را در اختیار داشتیم و بازی را اداره می‌کردیم اما ناگهان نتیجه یک بر صفر به سود حریف شد. مالکیت توپ در دست ما بود و فرصت‌های خوبی روی دروازه آنها ایجاد کردیم اما یک اشتباه نتیجه را رقم زد. البته من به‌عنوان مربی تیم مسئولیت این شکست را به گردن می‌گیرم.»
او همچنین درباره اختلاف ۹ امتیازی تیمش با اتلتیکو در بالای جدول گفت: «فاصله زیادی با آنها داریم اما هنوز بخش عمده‌ای از فصل باقی مانده است و فرصت جبران داریم. هر بازی شرایط خاص خودش را دارد اما پس از این شکست باید به‌دنبال بازگشت به روند بردهایمان باشیم و بهتر از قبل بازی کنیم. ما تا آخرین دقیقه بازی برای تغییر نتیجه تلاش کردیم و به همین دلیل نگرانی بابت آینده تیمم ندارم چون برای موفقیت با تمام توان می‌جنگیم.»
اتلتیکومادرید نیز این روزها روند بسیار خوبی در پیش گرفته و امیدوار است پس از سال‌ها بتواند قهرمانی در لالیگا را جشن بگیرد اما دیه‌گو سیمئونه معتقد است برای صحبت درباره قهرمانی تیمش خیلی زود است: «شباهتی بین تیمی که قهرمان لالیگا شد با این تیم نمی‌بینم. برای من مهم این است که از فصل قبل بهتر کار کنیم و بتوانیم تا هفته‌های پایانی در کورس قهرمانی باشیم. ما مشخصا در زمین عملکرد بهتری نسبت به سال قبل داریم و با ادامه این روند می‌توانیم به کسب جایگاهی بهتر در پایان فصل امیدوار باشیم. من تلاش دارم تا همه بازیکنانم در بهترین شرایط باشند. فلیپه نسبت به قبل بهتر شده، رنان لودی بازیکن مهمی برای تیم ماست و کوندوگبیا هم به تدریج به ترکیب اضافه خواهد شد. سائول هم به فرم خوبش برگشته و کوره‌آ هم پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است. عملکرد خوب بازیکنان در زمین مهم‌ترین نکته برای من است و ترجیح می‌دهم بازی به بازی به عملکرد تیمم نگاه کنم.»
او در ادامه درباره نمایش تیمش در این بازی و برتری برابر بارسا پس از ۲۰ بازی می‌افزاید: «فوتبال بازی به بازی بررسی می‌شود. گاهی شما شایسته برد هستید و گاهی وقت‌ها باید ببازید. ما در دیدارهای اخیر خود مقابل بارسا تا آستانه پیروزی پیش رفتیم اما در نهایت نتوانستیم نتیجه خوبی به‌دست بیاوریم. خوشبختانه امروز این طلسم را شکستیم و توانستیم با برنامه مناسبی که داشتیم بازی را ببریم.»

فرصت خوب برای سیمئونه

اتلتیکو این فصل بهترین فرصت را دارد تا با استفاده از افول رئال و بارسلونا، صدرنشینی را خیلی زود تصاحب کرده و در پایان فصل به یکه‌تازی سال‌های اخیر این دو رقیب در لالیگا خاتمه دهد. تیم سیمئونه اگرچه در لیگ قهرمانان شکست تلخی را برابر بایرن‌مونیخ تجربه کرد اما در لالیگا روند خوبی در پیش گرفته است و حالا با برتری برابر بارسلونا نشان داد که می‌تواند خود را به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ مطرح کند. با این حال نباید فراموش کرد که رئال زیدان فصل پیش در اواخر مسابقات ناگهان متحول شد و با بردهای پیاپی توانست فاتح این مسابقات شود. به همین دلیل اتلتیکو که فصل پیش رکورد جالبی در تعداد زیادی تساوی‌ها داشت باید از همین ابتدای فصل به‌دنبال جمع‌آوری امتیازات لازم باشد تا در نهایت بتواند قهرمانی در لالیگا را جشن بگیرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *