بازسازی یووه؛ از معمای رونالدو تا مشکل خط دفاعی/مصایب آلگری

Mg Torino 16/09/2018 – campionato di calcio serie A / Juventus-Sassuolo / foto Matteo Gribaudi/Image Sport nella foto: Cristiano Ronaldo-Massimiliano Allegri



سایت بدون – ماسیمیلیانو آلگری به یوونتوس برگشته. او احتمالاً بیشترین مدتی که یک مربی در خانه‌اش باغبانی می‌کرده تا دوباره به فوتبال برگردد را تجربه کرده. اما این مربی ایتالیایی چطور در بیانکونری کار خواهد کرد؟
این باشگاه با باشگاهی که او در سال ۲۰۱۹ ترک کرد فرق دارد. او حالا تیمی را در اختیار دارد که برای اولین‌بار در ۹ سال اخیر مدافع عنوان قهرمانی ایتالیا نیست. یوونتوس مشکلاتی دارد که باید برطرف شود؛ برخی از آنها زیر نظر آلگری خواهد بود؛ اما این مربی سابق میلان چه کاری باید انجام دهد تا موفقیت دوره اول حضورش در یووه را تکرار کند؟

خریدهای درست
یوونتوس را به این دلیل می‌ستودند که از بازاری بهره می‌برد که تیم‌های در بالاترین سطح، آن را نادیده می‌گرفتند؛ بازار بوسمن. پل پوگبا اولین بازیکن بزرگی بود که در این دوره به‌صورت آزاد راهی یوونتوس شد. فروش او به منچستریونایتد میلیون‌ها یورو سود برای یووه به‌همراه داشت و البته او در طول سال‌های حضورش هم به یوونتوس در میدان بسیار کمک کرد.
پس از آلگری، کیفیت بازیکنانی که به‌صورت آزاد به یوونتوس می‌پیوستند کاهش یافت و اگر به جذب آرون رمزی و آدرین رابیو نگاه کنید، درمی‌یابید هرچند آنها بدون پرداخت مبلغی به یوونتوس پیوستند، اما دستمزدشان بیشتر از دستاوردشان برای تیم بوده است.
زمانی که جذب یک بازیکن به‌صورت آزاد تأثیر خاصی روی تیم نداشته باشد، دستمزد بالاتر و مبلغی که هنگام عقد قرارداد به بازیکن پرداخت می‌شود باعث می‌گردد آن انتقال احمقانه به نظر برسد و این دقیقاً اتفاقی است که پس از جذب این دو بازیکن روی داده است.
پس از همه‌گیری ویروس کرونا، یوونتوس از نظر مالی باید بسیار صرفه‌جویی کند و آلگری در حالی پا به نیمکت می‌گذارد که می‌داند بودجه نامحدودی در اختیار ندارد که تیم را از نو بسازد.

مشکلی به نام رونالدو
گلزنی کریستیانو رونالدو افت نکرده است، اما او یوونتوس را در لیگ قهرمانان به پیش نبرد و بازیکنانی که اطراف او بازی می‌کنند هم به اندازه کافی خوب نبوده‌اند.
دستمزد رونالدو پیش از کسر مالیات ۶۰میلیون یورو در سال است و برای یوونتوس بسیار سخت است که به پرداخت این حقوق ادامه دهد، به‌ویژه که منابع درآمدی باشگاه به‌دلیل کووید-۱۹ قطع شده است.
این احتمال وجود دارد که یوونتوس به‌دلیل ادامه نقشش در سوپرلیگ اروپا با جریمه از سوی یوفا مواجه شود و آنها شاید از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شوند، یا اینکه ۵۰درصد درآمدشان از لیگ قهرمانان را یوفا بردارد.
به این ترتیب مشکلات مالی یوونتوس بیشتر هم خواهد شد، از این‌رو فروش رونالدو شاید تنها راه آن باشد که یوونتوس بتواند در بازار فعالیت مثبتی داشته باشد. با این حال هیچ باشگاهی حاضر نیست چنین دستمزدی به رونالدو بپردازد. او تلاش کرده بود به رئال‌مادرید برگردد و منچستریونایتد هم دیگر گزینه مطلوب رونالدو است. اما یونایتد هم مشکلات خود را دارد.
آلگری یک فصل با رونالدو در تورین کار کرد، اما رابطه آنها مشخص نیست چگونه است و شاید بازگشت این مربی ایتالیایی به معنای پایان حضور رونالدو در ایتالیا باشد.

ساخت خط دفاعی
دوره اول آلگری در یووه همراه بود با حضور بازیکنانی که احتمالاً بهترین خط دفاعی سه‌نفره تاریخ را ساختند. جورجیو کیه‌لینی، لئوناردو بونوچی و آندره‌آ بارزالی فوق‌العاده بودند. آنها در دو دیدار تاریخی، خط حمله بارسلونا را کاملاً متوقف کردند و ژوزه مورینیو پس از آنکه منچستریونایتد نتوانست یوونتوس را در اولدترافورد ببرد، گفت این خط دفاعی «زیبا» است.
دفاع آنها دیگر مانند سابق نیست. بارزالی بازنشسته شده و زوج کیه‌لینی و بونوچی هم پا به سن گذاشته‌اند. کیه‌لینی احتمالاً برای یک سال دیگر قراردادش را تمدید خواهد کرد، اما باید پذیرفت که او دیگر آنقدر خوب نیست که هر هفته در ترکیب ثابت قرار بگیرد. بهترین تیم‌های آلگری مبتنی بر دفاع منسجم ولی انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند. او در میلان تیاگو سیلوا و الساندرو نستا کهنه‌کار را داشت و در یووه هم که این سه بازیکن برایش بازی می‌کردند.
او می‌داند باید در بازگشت، خط دفاعی تیمش را از نو بسازد. این اولین کار او در یووه خواهد بود. ماتیس دی‌لیخت از آن استعدادهایی است که در هر نسل یک‌بار پدیدار می‌شود، اما او باید پیشرفت و بیش از پیش بازی کند. شاید دو مدافع میانی آینده‌دار مورد نیاز باشند تا در کنار دی‌لیخت بازی کنند. ناپولی در لیگ قهرمانان حضور ندارد و می‌توان روی کالیدو کولیبالی حساب کرد، به‌ویژه اگر رونالدو فروخته شود. کریستین رومرو هم در دوران قرضی در آتالانتا نشان داده می‌تواند آینده بسیار درخشانی داشته باشد. اینکه آلگری اسامی دیگری به این لیست اضافه می‌کند مشخص نیست، اما می‌توان گفت در صدر لیست خریدهای او برای یوونتوس، یک مدافع بزرگ قرار دارد.

کریس وینتربرن
منبع: مارکا

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *