بازیگران به این سئوال پاسخ می‌دهند /پیش از بازیگری چه‌کاره بوده‌ای؟!

سایت بدون -ماجراهای فیلم خانم یایا شدت گرفته؛ فیلمی به کارگردانی یکی از شناخته‌شده‌ترین و موفق‌ترین فیلمسازان نسل جدید سینماگران و با حضور شماری از محبوب‌ترین ستارگان سینمای ایران که این روزها آماج بدترین حملات تماشاگرانش قرار گرفته و سازندگان فیلم را متهم به کلاهبرداری می‌کنند.
خانم یایا البته هنوز تکلیفش در اکران روشن نیست و هیچ بعید نیست همین تهاجم بی‌رحمانه خود باعثی شود بر کنجکاوی آنهایی که فیلم را ندیده‌اند و همین هم رکوردشکن‌اش کند اما فعلا در این روزها آن‌چه از هر چیزی مهمتر است جنس نظراتی است که بازیگران فیلم را از ریشه زده و کن فیکون می‌کند. یکی از ناراحت‌کننده‌ترین موضوعاتی هم که مطرح می‌شود، بی‌توجه به این‌که این بازیگران چه سابقه درخشانی از حضورهای قبلی‌شان در سینما دارند، این است که اینان برای پول تن به چنین فیلم‌هایی می‌دهند و این‌که اگر بازیگر نبودند و دسترسی به چنین دستمزدهایی نداشتند، خودشان هم اگر چنین فیلمی را می‌دیدند، دلشان برای پولی که داده بودند، می‌سوخت.  مسائل پیش‌آمده برای فیلم خانم یایا اما شاید از این نظر خوب باشد که در فضای مجازی راهی باز کرده برای این موضوع که بازیگرانی که تنها به این دلیل که خودشان در فیلمی حضور دارند از آن دفاع می‌کنند، اگر در مشاغل سابق‌شان بودند، نیز، چنین موضعی درباره چنین فیلمی می‌گرفتند؟ سوالاتی با این مضمون که «اگر شما هنوز هم یک […] بودید، باز هم خانم یایا را دوست داشتید؟» این نکته در فضای مجازی پای کار و موقعیت شغلی سابق بازیگران را پیش کشیده است. این‌که بازیگران معروف ما پیش از ستاره‌شدن چه شغلی داشته‌اند.

شاید حمید فرخ‌نژاد به ‌خاطر پستی که در نخستین روزهای اکران این فیلم گذاشت و به مخالفان فیلم توضیح داد که «این یک کمدی نیست» بیش از دیگران باعث عصبانیت کاربران شده و بیشتر کامنت‌ها حضور او را هدف قرار داده‌اند. بد نیست بدانید که این بازیگر پیش از آغاز بازیگری هم در سینما بوده و دستیاری خسرو سینایی را انجام می‌داد. او حتی فیلم هم ساخته و فیلمش جوایز بی‌شماری هم برده است؛ اما نتوانسته اکران بگیرد و چه بسا اگر اکران می‌شد، مسیر فرخ‌نژاد به سمت کارگردانی تغییر می‌کرد و الان در فیلم خانم یایا بازیگر دیگری سیبل شده بود! دیگر بازیگر این فیلم، امین حیایی نیز پیش از ورود به سینما جوان‌تر از آن بوده که شغل دایم دیگری داشته باشد، اما در حوزه تئاتر فعال بوده است. او در گفت‌وگویی به «شهروند» گفته بود:   «من بعد از حضور در یک نمایش کودک به‌ کارگردانی ثریا قاسمی کشف شدم! در ادامه هم او مرا به اصغر ‌هاشمی برای فیلم دو همسفر معرفی کرد و….»  و اما می‌رسیم به رضا عطاران که خودش گفته پیش از آغاز بازیگری حرفه‌ای در یک دفتر پخش مواد غذایی شریک بوده و حتی با آن لحن بامزه‌اش این را هم افزوده که با یک وانت آبی به سوپرمارکت‌ها چیپس و پفک و مربا می‌برد.

اما دیگر بازیگران چه؟ بعید نبود در صورت انتخاب‌هایی دیگر از جانب کاهانی الان بازیگران دیگری سیبل مخاطبان شده بودند. پس می‌پردازیم به مشاغل سابق دیگر بازیگران و این‌که چگونه سر از سینما درآوردند. آیا می‌دانید که بهرام رادان زمانی که هنوز وارد سینما نشده بود «نه پول داشت و نه پارتی»؟ او اینها را خودش گفته و اضافه کرده که زمانی که داشته در روزنامه‌ها دنبال کار می‌گشته، چشمش به آگهی کلاس‌های بازیگری خورده و یک هفته بعد هم یکی از گزینه‌های نقش اصلی فیلم شور عشق شده و بعد هم با همین فیلم ستاره شده است. همبازی رادان در آن فیلم یعنی مهناز افشار اما پیش از ستاره‎شدن هم در سینما بود. مهناز افشار گفته که «زمانی که کار تدوین را زیر نظر مجید میرفخرایی‌نژاد دنبال می‌کردم، توسط علی شاه‌حاتمی برای فیلم دوستان انتخاب شدم». افشار هم با همین نخستین بازی‌هایش ستاره شد.

حالا می‌رسیم به دو بازیگر محبوب؛ هدیه تهرانی داستان ورودش به سینما را چنین روایت کرده: «در فروشگاه بودم که سنگینی نگاه آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفی‌نیا را احساس کردم. ابتدا به پیشنهادشان برای بازی نه گفتم اما بعد که به اصرار به دفتر هدایت فیلم رفتم، با مسعود کیمیایی شروع کردم. سلطان نخستین فیلمم با قرارداد ۶٠٠‌هزار تومانی بود.» بد نیست بدانید تهرانی پیش از ورود به سینما طراحی دکوراسیون داخلی انجام می‌داد. اما شهاب حسینی گوینده رادیو بوده و نیز به همراه تعدادی از بازیگران طنز مثل نادر سلیمانی و سعید آقاخانی به شهرهای مختلف سفر و برنامه‌های شاد اجرا می‌کردند. این کار او را به تلویزیون کشانده و بعد که در مقام مجری برنامه اکسیژن دیده شده، ماجرای بازی در سریال پلیس جوان پیش آمده و بقیه ماجرا را که خودتان بهتر می‌دانید.

محمدرضا فروتن اما از هنرجویان موسسه استاد سمندریان بود که پایش به سینما باز شد. او گفته: «اوایل دهه ٧٠ اکبر اصفهانی که عکاس فیلم و سریال بود مرا به بهرام کاظمی که برای نقش کوتاهی در فیلمش به دنبال یک بازیگر تازه کار می‌گشت، معرفی کرد. پس از اجرای نخستین پلان فیلم هدف و تشویق کاظمی، به کلاس‌های آزاد بازیگری رفتم و آموزش دیدم. ترانه علیدوستی هم از طریق کلاس‌های امین تارخ معرفی شده:   «دانش‌آموز دبیرستانی بودم که در کلاس‌های امین تارخ ثبت‌نام کردم و با معرفی او به صدرعاملی برای فیلم ترانه انتخاب شدم. »  این قصه را تا همیشه می‌توان ادامه داد…

پولاد امین|شهروند

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *