بافسردگی روزهای خانه‌نشینی چه کنیم؟ بحران تعطیلات

سایت بدون – تعطیلات طولانی، زندگی را از روال عادی خارج می‌کند. در این شرایط هر فردی ممکن است احساس ناراحتی کند. آنهایی که دچار افسردگی تعطیلات می‌شوند، با این‌که فعالیت زیادی انجام نمی‌دهند احساس خستگی شدیدی دارند، با هر بهانه‌ای و به مدت طولانی گریه می‌کنند، تغییر حالت‌های شدید خلقی پیدا می‌کنند، زودرنج می‌شوند، نمی‌توانند تمرکز کنند، بدن درد دارند و بی‌خواب می‌شوند. اگر از این دسته افراد هستید برای کمک به وضعیت روانی خود و بیرون آمدن از این شرایط می‌توانید از پیشنهادهای زیر استفاده کنید.     پیشنهاد اول: کمک بگیرید
افرادی که دچار نوسان‌های خلقی در ایام تعطیلات می‌شوند نباید بیش از توان مسؤولیت کاری یا خانگی قبول کنند، بلکه حتی در این روزها مسؤولیت‌های کمتری هم بپذیرند. اگر خانم خانه هستید، هنگام انجام‌دادن کارهای خانه، از همسرتان یا دیگر اعضای خانواده‌تان کمک بگیرید. البته کاملا به آنها توضیح دهید چه‌می‌خواهید تا به این ترتیب کارها خوب و مرتب پیش رود و کمتر مضطرب شوید. از بچه‌ها و سایر اعضای خانواده کمک بخواهید. بیشتر خانم‌ها فکر‌می‌کنند تمام کارها را باید خودشان به تنهایی انجام دهند، در صورتی که انجام کارها به صورت جمعی و خانوادگی فواید زیادی دارد و می‌تواند اوقات خوشی را برای اعضای خانواده فراهم کند.

    پیشنهاد دوم: برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنید
برنامه‌ریزی داشته باشید و کارهای خود را زمان بندی کنید تا دچار استرس نشوید. در تعطیلات هم مانند هر زمان دیگر سال از برنامه روزمره خود، البته با کمی تغییر، پیروی کنید. سعی کنید تا دیر وقت در رختخواب نمانید یا شب‌زنده‌داری نکنید. در حقیقت به هم ریختن نظم زندگی به ویژه خواب، افراد را دچار خستگی و افسردگی می‌کند. اجازه ندهید وقت شما در ایام تعطیلات صرفاً برای خوابیدن و فکرهای بیهوده و ملال‌آور تلف شود. به خودتان فرصت شادی و آرامش دهید و از تعطیلات پیش آمده استفاده کنید. تا جایی که ممکن است برنامه ریزی جامع و دقیق داشته باشید تا بدانید تعطیلات خود را می‌خواهید چگونه سپری کنید. سرگردان‌بودن و تصمیم‌گیری درست نکردن، فشار و استرس زیادی وارد می‌کند و شما را بیشتر در دام افسردگی ایام تعطیلات فرو می‌برد.

    پیشنهاد سوم: واقع‌بین باشید
در مورد آنچه می‌توانید یا نمی‌توانید انجام دهید، واقع‌بین باشید. اجازه ندهید کمال‌گرایی، توان‌تان را تحلیل ببرد. یادتان باشد در این روزها فقط با هم بودن است که اهمیت دارد. برای استراحت و تجدید قوا در این ایام وقت بگذارید، حتی زمانی که تحت فشار مسؤولیت‌ها هستید. این کار به شما انرژی مضاعف می‌دهد.

    پیشنهاد چهارم: خوشبین باشید
تلاش کنید در زمان حال زندگی‌کنید و از این فرصت در کنار خانواده‌بودن لذت ببرید و با خوش‌بینی به فرداها نگاه کنید.
 اگر سابقه افسردگی دارید، در ایام تعطیلات بیش از هر زمان دیگری به شبکه‌ای از دوستان و همچنین خانواده‌تان نیاز دارید تا زمانی که حال خوشی ندارید، به کمک‌تان بیایند. در شرایط استثنایی امسال تماس تلفنی یا مجازی با آنها را فراموش‌نکنید.

    پیشنهاد پنجم: از استرس
دور باشید
در ایام تعطیلات از افراد و اخباری که به شما استرس وارد می‌کنند، تا حد ممکن دوری کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که حال خوب و بد، به صورت مسری به اطراف سرایت می‌کند. اگر با افرادی که دائم از مشکلات گلایه می‌کنند معاشرت کنید، نباید انتظار حال خوب داشته باشید. ممکن است از دست پدر یا مادرتان یا همسر خود بر سر چیزی عصبانی باشید. اما به یاد داشته باشید، شما نمی‌توانید نسبت به آنها بی‌ادبی کنید یا کنترل آنها را به دست بگیرید. فقط باید مراقب واکنش‌های خود باشید و با آنها مدارا کنید.

    پیشنهاد ششم: حواستان به کیف پول باشد
بیش از حد پول و بودجه‌ای را که در اختیار دارید در این ایام خرج نکنید، زیرا این کار احتمال ابتلای شما را به افسردگی تعطیلات بیشتر می‌کند. هنگام تعطیلات، خرج کردن خیلی راحت است، اما باید حد و مرزی برای خود قائل شد تا پس از آن گرفتار بی‌پولی و اضطراب و افسردگی ناشی از آن نشوید.

    پیشنهاد هفتم: به خورد و خوراکتان
دقت کنید
معمولا هنگام تعطیلات افراد به تغذیه خود توجه نکرده و پرخوری می‌کنند و احتمال این‌که اضافه وزن پیدا کنند بسیار زیاد است. همین مورد افسردگی و اضطراب افراد را پس از ایام تعطیلات بالا می‌برد. شما خیلی ساده و راحت می‌توانید برنامه رژیم غذایی مناسب با سبک زندگی خود ترتیب داده و با یک ورزش ساده و منظم روزانه سلامت خود را در ایام تعطیلات حفظ کنید تا پس از روزهای تعطیلی با بدنی چاق مواجه نشوید.

    پیشنهاد هشتم: برای آینده
برنامه‌ریزی کنید
اگر قصد دارید برای سال نو برنامه‌ریزی کنید و فهرستی از تصمیم‌ها و اهداف اغراق‌آمیز ترتیب داده‌اید خودتان را بیش از این آزار ندهید، بلکه فهرست خواسته‌ها و اهدافتان را دوباره بررسی و این بار آنها را براساس توان واقعی خود بنویسید. هدف‌هایی که عملی کردنشان دست‌نیافتنی و زمانبر است و شما را مضطرب می‌کند فعلا حذف کرده و به زمان دیگری موکول کنید. موقع برنامه‌ریزی برای سال جدید، اهداف دست‌یافتنی و منطقی را انتخاب کنید. به جای این‌که به دام افسردگی و غم و اندوه ایام تعطیلات بیفتید از این فرصت استفاده کرده و به فکر حل مشکلات‌تان باشید تا به‌احتمال زیاد بتوانید به نتیجه و اهداف دلخواهتان در سال جدید نیز برسید و از شر موارد ناراحت‌کننده‌ای که سال‌ها با آن دست به گریبان هستید راحت شوید. اگر هم عمده مشکل شما مشکلات مالی یا بدهی است با برنامه‌ریزی صحیح به کنترل وضع مالی و پرداخت بدهی‌های‌تان بپردازید

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *