بالاخره سریال پرحاشیه هومن سیدی پخش می شود/ ما قورباغه را قورت می دهیم یا او مارا ؟

«قورباغه» که تا کنون مالامال از حاشیه و جنجال بوده، به حساس‌ترین بزنگاه حیاتش رسیده: آیا حواشی و ماجراها تمام خواهند شد و فردا شاهد اولین قسمت «قورباغه» خواهیم بود؟

سایت بدون … و بالاخره روز موعود رسید. روزی که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، سیلی، زلزله‌ای، توقیفی، چیزی، سریال «قورباغه» توزیع خواهد شد. اولین سریال «هومن سیدی» کارگردان که سروشکل تیزرها و دیگر تصاویری که از آن منتشر شده، نوید سریالی متفاوت را می‌دهد؛ سریالی که خوب یا بد شباهتی با دیگر سریال‌های ایرانی ندارد -که در تمام سال‌های اخیر مترادف با شلختگی، سهل‌انگاری، ساده‌گیری و آب‌بستن بوده‌اند. «قورباغه» اما انگار قرار است حکایتی دیگر باشد. سریالی که قرار است نمایش خانگی را دوباره به روز‌های اوجش برگرداند. حداقل اینکه تمام دو سال اخیر را هومن سیدی و گروهش تلاش کرده‌اند تا بتوانند به این هدف برسند. حالا اینکه این اتفاق خواهد افتاد یا نه؛ داستانی دیگر است.

سریال حاشیه‌ها

«قورباغه» که یکی از عظیم‌ترین و پرهزینه‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی است، از آغاز تاکنون مالامال از حاشیه و جنجال بوده است. حواشی پرتعدادی که از جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر آغاز شد -که گفته شد «سرخ‌پوست» و «متری شیش‌ونیم» آخرین فیلم‌های نوید محمدزاده تا یک سال و نیم آینده خواهند بود و این بازیگر بنا به قراردادی که با سریال «قورباغه» بسته، حق بازی در هیچ فیلم یا سریالی را ندارد.

بعدتر ماجراهای محمد امامی و دادگاه او، درگیری‌های فیلیمو و نماوا بر سر حق پخش سریال، شایعات و زمزمه‌های در گوشی درباره علی اسدزاده و شرکت «تصویرگستر پاسارگاد»، تعویق‌های چندباره توزیع سریال و در آخر نیز درجه‌بندی سنی سختگیرانه‌ای که برای «قورباغه» اعمال شد، دیگر حواشی پرشمار این سریال را ساختند.

ماجرای نوید

جنجال دستمزد عجیب نوید محمدزاده و قرارداد نجومی شگفت‌انگیز این بازیگر با شرکت «تصویرگستر پاسارگاد» آغازگر حواشی و جنجال‌های «قورباغه» بود. ماجرایی که با انتشار اخباری (البته تاییدنشده) درباره قرارداد دوازده ماهه نوید محمدزاده با شرکت «تصویرگستر پاسارگاد» آغاز شد. این داستان اما به رغم اینکه بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، درنهایت مثل تقریبا تمام حواشی اینچنینی تکذیب شد!

حواشی مالی

هومن سیدی که در اوایل کارنامه‌اش در زمینه کارگردانی فیلم «سیزده» را با سرمایه «بابک زنجانی» و بعدتر هم «مغز‌های کوچک زنگ‌زده» را با سرمایه محمد امامی ساخته بود، از زمان آغاز تولید «قورباغه» درگیر حواشی مشابهی شد و شایعات منتشرشده درباره همکاری‌اش با امامی در این سریال، «قورباغه» را از این نظر نیز سر زبان‌ها انداخت.

البته هومن سیدی که یک زمانی در گفت‌وگو با مجله ۲۴ گفته بود چوب همکاری با بابک زنجانی را خورده؛ تلاش کرد این ماجرا را رفع و رجوع کند. هومن سیدی درباره نقش بابک زنجانی در فیلم «سیزده» گفته بود: «به خاطر این فیلم اعتماد کردم و آسیب دیدم. من فکر می‌کردم بابک زنجانی اسپری می‌سازد، اما بعدا فهمیدم نمی‌سازد! چرا باید به خاطر اینکه این آقا تحریم است فیلم من از جشنواره برلین کنار گذاشته شود؟ من چرا به‌ خاطرش آسیب بخورم؟»

سیدی که به ۲۴ گفته بود بعد از «سیزده» و حتی «مغزهای کوچک» چنان چشمش از موضوع سرمایه‌گذاری ترسیده که «حتی اگر بخواهم دخترم را شوهر بدهم به این اندازه تحقیق نمی‌کنم»؛ در «قورباغه» نیز درگیر شرایط مشابهی شد و شایعه سرمایه‌گذاری محمد امامی تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» در این سریال، او را دوباره وارد جنجال و حاشیه کرد. در این میان سیدی و تهیه‌کننده سریال بعد از ماجراهای دادگاه محمد امامی تلاش کردند حضور او را در «قورباغه» کتمان کنند. اما ادعاهای خود امامی در گفت‌وگو با روزنامه شرق که گفته بود «بزرگ‌ترین انیمیشن دنیا را در ایران ساخته‌ام و در حال ‌حاضر پیش‌تولید سه سریال و اثر سینمایی را که آثاری جهانی هستند در دست دارم» ماجرا را وارد سطحی دیگر کرد. با اینکه حتی این ادعاها هم باعث نشد تلاش تهیه‌کنندگان برای دورکردن سایه امامی از آثارشان قطع شود. ماجرایی که جلوه‌اش را یک بار در نامه سعید سعدی تهیه‌کننده «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به خانه سینما می‌بینیم که نقش محمد امامی در ساخت فیلم را منکر شده بود و البته در تلاش‌های سازندگان «قورباغه» که ادعا می‌کنند علی اسد‌زاده و شرکت «تصویرگستر پاسارگاد» سرمایه‌گذار این سریال هستند، نه محمد امامی که فارغ از مسائل و شائبه‌های اقتصادی و قانونی، حضورش در پروژه‌هایی مانند سریال «شهرزاد» و فیلم‌هایی مانند همین «مغزها» و… نشان از سلیقه درجه یکش در انتخاب آثار سینمایی دارد.

ماجرای اسدزاده

سعید سعدی، تهیه‌کننده «مغز‌های کوچک زنگ‌زده» آغاز ماجراهای هومن سیدی با علی اسدزاده را چنین روایت کرده: «فیلم مغز‌های کوچک زنگ‌زده با چهار سرمایه‌گذار و شریک آغاز شد. خودم، مهرداد بهاءالدینی، هومن سیدی و البته شخص دیگری که از کار جدا شد و شراکتش را در این پروژه کنسل کرد. اما بعد از اینکه فیلم در زمان فیلمبرداری به مشکل مالی خورد، هومن سیدی با علی اسدزاده مدیرعامل تصویر گستر پاسارگاد صحبت کرد و آقای اسدزاده هم پذیرفت حدود ۵۰۰ میلیون تومان به این فیلم کمک کند.»

حالا علی اسدزاده تهیه‌کننده «قورباغه» نیز هست. تهیه‌کننده‌ای که به علت ادعاهای محمد امامی مبنی بر مالکیت این سریال با مشکلات حاشیه‌ای مواجه شده است. با اینکه شماری از کارشناسان عقیده دارند تمام این حواشی و جنجال‌ها برای انداختن نام سریال بر سر زبان‌ها بوده است!

دیگر حواشی

درگیری فیلیمو و نماوا و البته اختلافات مالکیتی بین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران یا  به عبارت بهتر درگیری علی اسدزاده با نماوا دیگر حواشی مالی مرتبط با «قورباغه» بودند -که درنهایت با اعلام این خبر که «قورباغه» از بیست‌وچهارم آذر ماه از طریق شبکه نماوا پخش خواهد شد، به فرجام رسیدند.

دیگر ماجراهای رسانه‌ای قورباغه هم به زمان توزیع آن مربوط بودند. ابتدا اعلام شده بود این سریال در حوالی خرداد ماه توزیع خواهد شد -که تحت تأثیر شیوع کرونا منتفی شد. بعدتر  زمان‌های دیگری وعده داده شد که هر بار منتفی شد تا اینکه درنهایت صبر هومن سیدی تمام شد و او به رسانه‌ها گفت که سریالش مدتی است که آماده پخش بوده و به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده و درنهایت هم از مدیریت سازمان سینمایی پرسید: «چطور ممکن است که ما با داشتن پروانه نمایش از شورای محترم، همچنان بلاتکلیف بمانیم؟ لطفا بفرمایید در این لحظه سریال «قورباغه» توقیف شده است یا خیر؟»

درباره قورباغه

حالا احتمالا امروز پاسخ پرسش هومن سیدی مشخص خواهد شد که آیا «قورباغه» توقیف است یا نه؟! سریالی که هومن سیدی دو سال زمان صرف ساختش کرده. یک سریال پربازیگر با حضور نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینى، سحر دولتشاهی، آناهیتا افشار، مهران غفوریان و خود هومن سیدی که براساس تیزر‌های منتشرشده روایتی پرتحرک و پرهیجان از درامی اجتماعی است. سریالی که توقعات زیادی درباره‌اش وجود دارد و در این مدت عوامل خود سریال نیز بر آتش این توقعات دمیده و با تعریف و تمجیدهای پرشمارشان توقعات موجود را بیشتر هم کرده‌‌اند.

+۱۸

درست است که روابط عمومی سریال خلاصه داستانی سرراست و مستقیم به رسانه‌ها ارایه نداده، اما از تیزرهای خوش‌ساخت سریال معلوم است که با سریالی اکشن در مایه‌های درام‌های مافیایی آمریکای لاتین سروکار خواهیم داشت.

موضوعی که باعث شده با درجه‌بندی سنی  ۱۸+ ارایه شود و همین هم انتقاد رئیس صنف تهیه‌کنندگان را موجب شده است.

غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان در این زمینه گفته: «قورباغه که پروانه ساخت و پخش را از وزارت ارشاد دریافت کرده بود، توسط ساترا، بازبینی مجدد و برای زیر ۱۸ سال ممنوع شد؟! ظاهرا ساترایی‌ها نمی‌دانند که زیر ۱۸ سال برای چه نوع فیلم‌هایی در دنیا استفاده می‌شود.»

پاسخ یک پرسش

چند ماه پیش هومن سیدی در واکنش به تعویق‌های پشت سر هم توزیع سریالش از وزارت ارشاد پرسیده بود: «کسی هست که این اطمینان را بدهد که تعویق در پخش این سریال تمام خواهد شد و شاهد انتقال توزیع از دی به بهمن یا اسفند یا به هر ترتیبی به سال بعدی نخواهیم شد؟» حالا موقع مشخص‌شدن پاسخ این پرسش فرارسیده. آیا فردا شاهد اولین قسمت «قورباغه» خواهیم بود؟

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *