بالا گرفتن جنجال اظهارنظر فراستی درباره اسکورسیزی

مسعود فراستی جمعه‌شب در میز نقد برنامه «هفت»، فیلم «مرد ایرلندی» را به شدت مورد نقد منفی خود قرار داد و کارگردان این فیلم مارتین اسکورسیزی را هم به کل زیر سؤال برد. فراستی از اسکورسیزی با عنوان فیلم ساز درجه ۲ یاد کرد، کاراکتر رابرت دنیرو را در فیلم «مقوای واقعی» و فیلم «ایرلندی» را هم بدترین فیلم این کارگردان دانست. صحبت‌های عجیب او، واکنش‌های منفی بسیاری از مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت؛ واکنش‌هایی که تا روز یک شنبه ادامه یافت.
واکنش منتقدان و مخاطبان سینما
نقد عجیب مسعود فراستی در برنامه «هفت» این‌بار صدای منتقدان را هم درآورد. پرویز جاهد منتقد سینما در واکنش کنایه‌آمیزی در اینستاگرامش نوشت: «مسعود جان بسه دیگه، بیشتر از این خودت رو ضایع نکن. خوب نیست آقای فهیم بهت یاد بده که روایت اسکورسیزی کلاسیک نیست و نباید با معیارهای سینمای فورد و هیچکاک به آن پرداخت.» حسین معززی‌نیا هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «البته که ساده است در یک دقیقه، ۸۰ بار تکرار کنیم بدترین، بدترین… حالا تحسینم کنید که من چه پهلوانم.» اما محمدتقی فهیم که همیشه فراستی را در میز نقد همراهی می‌کند، واکنش متفاوتی به این ماجرا داشت. او با انتشار تصویر اهانت‌های یکی از کاربران به این منتقد در صفحه اینستاگرامش، ضمن انتقاد از واکنش‌های توهین‌آمیز برخی کاربران، در بخشی از پست خود نوشت: «به نظرم هر کس با هر سلیقه سینمایی و دیدگاه سیاسی حق دارد که یک اثر یا فیلم سازی را به کل تأیید و بر عکس نفی کند و متقابلا ما حق نداریم او را مرتد و… بدانیم.» او همچنین از مسعود فراستی با عنوان «مرد بزرگ عرصه فرهنگ کشور» یاد کرد. صحبت‌های عجیب مسعود فراستی طبق معمول اعتراض مخاطبان را هم برانگیخت. کاربری در انتقاد از رویه فراستی نوشت: «فراستی به تازگی نطق فرمودن مرد ایرلندی فیلمی ضعیف و بازی دنیرو ضعیف بوده، یادم نمیاد به غیر از هیچکاک از کسی تعریف کرده باشه.» کاربر دیگری نوشت: «نطق جدید مسعود فراستی درباره اسکورسیزی و اسپیلبرگ در برنامه «هفت» خیلی نخ‌نما بود. دیده شدن به هر نحوی ارزش ندارد.»
پاسخ فراستی به دوستداران «مرد ایرلندی»
مسعود فراستی شنبه‌شب در جلسه نقد و بررسی فیلم «دیدن این فیلم جرم است» که برای دانشجویان اکران شده بود، در بخشی از صحبت‌های خود درباره فیلم، حرف از «مرد ایرلندی» به میان آورد و گفت: «چیزهایی که دوستان ما درباره فیلم «مرد ایرلندی» می‌گویند در واقع درباره فیلم نیست، چیزهایی است که مع‌الفارق است. این که اسکورسیزی چه تفکری دارد من به آن کاری ندارم. من با فیلم او طرف هستم.» او در این نشست، علاوه بر این که انتقادات تندی را به رضا زهتابچیان و فیلم اش مطرح کرد، گفت: فیلم «آژانس شیشه‌ای» فیلم خوبی نیست.
انتقادات تند از تریبون «هفت»
مسعود فراستی در سال‌های گذشته معمولا رویه خاصی در نقد آثار داشته است. او معمولا با فیلم‌ها یا فیلم سازانی که مورد تأیید اکثریت سینماگران و منتقدان هستند به شدت مخالفت کرده است. اگر نکته مثبتی در یک فیلم وجود داشته آن را نادیده و تنها جنبه‌های منفی اثر را در نظر گرفته است و واژه‌هایی مانند «ماقبل بد»، «مقوا»، «فاجعه» و «درنیامده» را ابداع کرده که به فرهنگ سینمایی هم راه یافته است. انتقادات فراستی از آثار سینمای ایران، تا به حال کار دست او داده اما معمولاً پس از غیبت فراستی در برنامه بعدی، ماجرا به پایان رسیده و دوباره تریبون «هفت» در اختیار او قرار گرفته است. این منتقد هم بدون این که کوچک ترین تغییری در رویه خود ایجاد کند، با همان ادبیات همیشگی خود، آثار سینمایی را نقد و بررسی و جنجال‌هایی به پا کرده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *