با آغاز فصل سرد/چگونه هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهیم؟

http://media.safebee.com/assets/images/2015/11/car%20broke%20down%20winter.jpg.838x0_q67_crop-smart.jpg

سایت بدون -فصل سرما همیشه برای خودرو‌ها مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، البته اگر شما قبل از فصل سرما اقدام به پیشگیری کنید، این مشکلات کاهش می‌یابد، اما اگر این کار را نکرده باشید، مشکلات خودرو دوچندان می‌شود و باید وارد مرحله درمان و تعمیر خودرو شوید. گاهی اوقات این مشکلات، ساده خواهد بود و خودتان می‌توانید با یک عیب‌یابی معمولی، اقدام به تعمیر خودرو کنید، ولی امکانش وجود دارد که این مشکلات فنی باشد و مجبور شوید خودرو را به تعمیرکار نشان دهید.

استارت بزنید و کمی صبر کنید
در خودرو‌های امروزی که دارای انژکتور هستند، نیازی نیست برای روشن کردن خودرو در فصل سرد‌ سال کار خاصی انجام دهید، وقتی سوییچ را باز کنید، پس از چند لحظه صدای قطع‌کردن پمپ را می‌شنوید، پس از شنیدن صدا، استارت بزنید، وقتی خودرو روشن شد، بگذارید کمی گرم شود (در حد چند ثانیه) و سپس حرکت کنید. اما در خودرو‌های قدیمی باید قبل از روشن‌کردن خودرو کارهایی را انجام دهید. در این‌گونه خودرو‌ها «ساسات» به‌صورت دستی است و شما باید در ابتدا ساسات را بکشید و سپس چندبار پدال گاز را فشار دهید. یادتان باشد خودروهای گازسوز در سرمای زیاد با این سوخت روشن نمی‌شوند. در خودرو‌های جدید به‌صورت خودکار خودرو با بنزین روشن می‌شود، اما در خودرو‌های قدیمی باید خودرو را روی بنزین قرار دهید و سپس استارت بزنید. در این مرحله هم مثل خودروهای جدید باید اجازه دهید خودرو گرم شود و سپس اقدام به حرکت کنید.
وقتی آب رادیاتور یخ می‌زند
گاهی اوقات ممکن است خودرو اصلا استارت نخورد و روشن نشود. شما باید در ابتدا آب داخل رادیاتور را بررسی کنید، چراکه ممکن است آب داخل رادیاتور یخ زده باشد. در این مواقع به‌دلیل انقباض غیرطبیعی آب ممکن است سیلندر، لوله‌ها یا خود رادیاتور دچار ترکیدگی شده باشد. در ابتدا باید روی همه قسمت‌ها که آب در آنها جریان دارد، مثل شیلنگ‌ها، رادیاتور و سیلندر آب‌ گرم بریزید تا یخ‌ها آب شود. روی سیلندرهای موتور، پولک‌هایی وجود دارد که هنگام ترکیدگی سیلندر بیرون می‌زنند و این نشان می‌دهد باید سیلندر عوض شود. اگر هم شیلنگ‌ها ترکیده باشند که مشخص است و باید آنها را عوض کنید، در غیر این صورت با ریختن آب‌ گرم یخ‌ها آب می‌شوند و شما می‌توانید استارت بزنید.
تنظیم موتور خودرو در فصل سرما
موتور خودرو‌های جدید به‌دلیل داشتن انژکتور نیازی به تنظیم ندارد، اما موتور خودرو‌های قدیمی هر ۶‌ماه یک‌بار قبل از شروع فصل گرما و فصل سرما باید تنظیم شوند. خودرو‌های دارای انژکتور، خودشان تنظیم لازم را در فصل سرما انجام می‌دهند و نوسانات موتور را با سرد و گرم شدن هوا می‌گیرند. البته در موارد بسیاری هم با سرد شدن هوا، موتور بد کار می‌کند که نیاز به تنظیم موتور دارد. یادتان باشد که شما خودتان می‌توانید به‌عنوان پیشگیری قبل از فصل سرما، وایر‌ها و شمع‌ها را بررسی کنید تا خودرو دچار مشکل نشود .
پیشگیری بهتر از درمان است
قبل از آن‌که هوا خیلی سرد شود، باید اقداماتی برای پیشگیری از مشکلات احتمالی انجام دهید. این اقدامات ساده می‌تواند ایمنی خودرو شما را در برابر مشکلات تضمین کند.
نخستین اقدام ریختن ضدیخ در آب رادیاتور خودرو است، تا یخ نزند. تعویض صافی بنزین هم از الزامات هر خودرویی در فصل سرماست. روغن موتور را هم چک کرده و اگر نیاز بود آن را تعویض کنید. سعی کنید در فصل سرما حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید. قبل از شروع فصل سرما، چرخ‌های خودرو و لنت‌های ترمز را بررسی کنید تا خودرو هنگام ترمز روی یخ‌زدگی‌ها دچار مشکل نشود.
وقتی بخاری خودرو گرم نمی‌کند
اگر بخاری خوب کار نکند، نخستین احتمال آن است که شیلنگ‌هایی که به بخاری وصل می‌شوند، آب داخلشان جریان نداشته باشد. این مشکل بر اثر مرور زمان با جمع شدن آشغال و رسوب در شیلنگ‌ها پیش می‌آید. احتمال دومی که وجود دارد، خراب شدن ترموستات است، یعنی آب داخل شیلنگ‌ها جریان دارد، اما ترموستات خراب است و نمی‌گذارد موتور آن را گرم کند. احتمال آخر هم کیپ‌شدن رادیاتور است. برای عیب‌یابی این سه مشکل در ابتدا در رادیاتور و سپس انتهای شیلنگ‌های مربوط به بخاری را باز کنید. داخل رادیاتور آب بریزید، اگر آب جریان داشت و از انتهای شیلنگ‌ها خارج شد، مشکل یا از رادیاتور یا از ترموستات است که در این صورت باید خودرو را به تعمیرکار نشان دهید. البته اگر کمی دست به آچار باشید، تعویض ترموستات، کار چندان سختی نیست. اگر هم مشکل از گرفتگی شیلنگ‌ها باشد، خودتان می‌توانید شیلنگ را باز و داخل آن را تمیز کنید. اگر هم این کار ممکن نبود، اقدام به تعویض شیلنگ کنید.
یخ‌زدگی خودرو به‌خاطر برف و سرما
ممکن است با آمدن برف زیاد، خودرو دچار یخ‌زدگی شود و در روشن‌کردن آن با مشکل روبه‌رو شوید. بهترین کار آن است که روی قسمت‌های مختلف موتور آب گرم بریزید، تا یخ‌ها آب شوند و سپس خودرو را زیر آفتاب قرار دهید، تا یخ‌زدگی‌ها کاملا برطرف شود. اگر باز هم در روشن کردن خودرو دچار مشکل شدید، داخل رادیاتور آب گرم بریزید تا یخ‌زدگی‌های داخل رادیاتور هم برطرف شود.
تنظیم باد لاستیک‌ها در فصل سرما
در فصل سرما چرخ‌های جلو باید روی درجه ۲۸ تنظیم باد شود و چرخ‌های عقب باید روی درجه ۳۰ باشند. این کار باعث می‌شود چرخ‌های جلو سطح اصطکاک بیشتری با زمین داشته باشند. با انجام این کار در فصل سرما و وقتی زمین یخ می‌زند، ترمز کردن راحت‌تر انجام شود و خودرو روی یخ‌ها لیز نمی‌خورد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *