با غیبت طارمی جا برای سامان قدوس در تیم ملی باز می شود؟


با غیبت طارمی یک جا در ترکیب تیم ملی خالی می‌شود. سامان که در دقایق کوتاه بازی‌اش نمایش خوبی داشته مقابل لبنان می‌تواند مکمل آزمون و بازیساز تیم ملی باشد



برای بازی با لبنان و سوریه و بر‌خلاف قریب به اتفاق اردوهای تیم ملی در سال‌های اخیر، مهدی طارمی را در اختیار نداریم. مهاجم آماده پورتو که همه می‌دانیم چه شد و به چه دلایلی در اردوی فعلی تیم ملی حضور ندارد. به همان اندازه که غیبت طارمی مهم بود و باید مورد توجه قرار می‌گرفت انتخاب جانشین او در این دو دیدار و بخصوص بازی با لبنان نیز اهمیت دارد. اینکه دراگان اسکوچیچ تیم ملی را با چه روشی به مصاف لبنان می‌فرستد، پرسشی است که می‌تواند یکی دو جواب کلیدی داشته باشد. اسکوچیچ ابتدا باید روش بازی تیم ملی را مقابل لبنان تعیین کند و سپس به انتخاب مهره جانشین طارمی بپردازد. لبنان دیگر حریف دست و پا بسته‌ای نیست که بخواهیم بی‌گدار به آب بزنیم و هر چه بازیکن هجومی داریم در زمین قرار بدهیم. این تیم نسبت به سال‌های اخیر پیشرفت کرده و به درجه‌ای رسیده که می‌تواند تیم ملی ایران را به دردسر بیندازد. به همین دلیل اسکوچیچ باید بهترین تصمیم را بگیرد تا نه تنها به بخش دفاعی تیم ملی ضرری وارد نشود بلکه سیستم هجومی نیز مثل بازی‌های قبل درخشان ظاهر شود. آن هم با توجه به اینکه مهدی طارمی در برخوردی انضباطی از حضور در این دو دیدار محروم شده و اسکوچیچ هم علاقه‌ای ندارد تا جای خالی او به چشم بیاید و نمایان شود.
مهدی طارمی در چند بازی اخیر تیم ملی، مکمل سردار آزمون در سیستم ۲-۴-۴ اسکوچیچ بود. تنها با آن تفاوت که بیشتر از سردار به عقب برمی‌گشت و گاهی روش شناور بازی تیم ملی را به ۱-۳-۲-۴ تغییر می‌داد. یعنی طارمی نقش مهاجم کاذب و گاهی هم بازیساز را بر عهده می‌گرفت و در کنار علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده (وحید امیری‌) مثلث پشت سردار آزمون را تشکیل می‌داد.
اگر اسکوچیچ بخواهد تیم ملی را با روش سابق وارد زمین کند، نزدیکترین بازیکن به حضور در جمع یازده نفره، سامان قدوس است. او هم می‌تواند به عنوان مکمل سردار در خط حمله بازی کند و هم وظیفه بازیسازی را بر عهده بگیرد. با توجه به اینکه امکان عقب‌ نشستن و بازی دفاعی چند لایه لبنان برای کسب حداقل امتیاز نیز وجود دارد، حضور قدوس با پاس‌های تودر و در عمقی که می‌دهد، شاید بتواند مسیر نفوذ را نشان‌مان بدهد.
از طرفی دیگر این انتقاد از اسکوچیچ وجود دارد که چرا از سامان قدوس کمتر در ترکیب تیم ملی استفاده می‌کند. همین مسأله هم می‌تواند یک تیر و دو نشان برای سرمربی تیم ملی باشد. او با استفاده از قدوس، هم می‌تواند فشار غیبت طارمی را کمتر کند و هم بازیکنی را به زمین بفرستد که همه انتظار حضورش را حتی در بازی‌های قبل داشته‌اند. بنابراین انتخاب سامان قدوس برای بازی در ترکیب اصلی نخستین و بهترین راه‌حلی است که اسکوچیچ تا اینجا به ذهنش رسیده و در تمرینات آزمایش کرده است. سامان در شرایطی به اردوی تیم ملی در بیروت ملحق شده که بعد از بازی با کره‌جنوبی در بازگشت به انگلستان، نمایش تحسین‌برانگیزی با پیراهن برنتفورد داشته است. او هفته گذشته یک گل دیدنی برابر استوک‌سیتی به ثمر رساند که تحسین رسانه‌های جزیره را به همراه داشت و سه روز پیش هم مقابل نوریچ‌سیتی در نقش گلساز ظاهر شد تا در اوج آمادگی به تمرینات تیم ملی اضافه شود. البته اسکوچیچ به جز قدوس گزینه‌های دیگری هم در ذهن خود دارد. از کریم انصاری‌فرد بگیرید و به وحید امیری برسید که شاید به عنوان بازوی چپ عزت‌اللهی قرار بگیرد و روش بازی تیم ملی را به ۳-۳-۴ تغییر بدهد. در نهایت اینکه فعلاً اسکوچیچ باید روی بازی با لبنان تمرکز کند تا بهترین جانشین برای مهدی طارمی انتخاب شود. جانشینی که بتواند جای خالی او را در ترکیب تیم ملی پر کند.

امیر اسدی/ ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *