بحـــــــران بــــــــزرگ بارسلونـــــــــا/خشکیدن درخت جادویی لامـــا سیـــــا

سایت بدون –  بارسلونا در حال حاضر در هر دو سر باشگاه مشکلاتی دارد و کاندیداهای ریاست باشگاه تلاش می‌کنند هواداران را نسبت به توانایی‌شان برای حل مشکلات متقاعد کنند. درست است که لیونل مسی می‌خواست در تابستان برود و سه بازیکن بزرگی که قرار بود کمک حال او باشند یعنی فیلیپه کوتینیو، آنتوان گریزمان و عثمان دمبله یک شکست کامل بوده‌اند اما این مشکل کوچکتر است؛ درخت جادویی آکادمی معروف لا ماسیا خشکیده و دیگر برای تیم اول باشگاه بازیکن تولید نمی‌کند.

این البته پدیده جدیدی نیست، در سال‌های اخیر تنها سرخی روبرتو توانسته از آکادمی به تیم اول راه یابد و بازیکن ثابت شود. آنسو فاتی که فعلاً مصدوم است، در چنین مسیری قرار داشت و پدری، اسکار مینگوئسا و رونالد آرائوخو سه تا از بازیکنان درخشان این فصل بوده‌اند هرچند آرائوخو و پدری به عنوان جوانانی آینده‌دار خریداری شدند برخلاف سیاست آکادمی که مبتنی بر استعدادیابی در میان نونهالان و پیشرفت دادن آنها در گروه‌های سنی بالاتر بود.

مشکل مضاعف این است که خلأهای ایجاد شده از نبود تولید بازیکن در آکادمی را دیگر نمی‌توان با خریدن جبران کرد چون باشگاه دیگر پولی ندارد و با افت بازیکنان قدیمی، ضرورت یافتن جانشین بیشتر احساس می‌شود. بارسلونا به یک جرارد پیکه و یک سرخیو بوسکتس جدید نیاز دارد اما وقتی تیم ب باشگاه در چهار تا از پنج فصل اخیر در دسته سوم است، بازیکنان زیادی نیستند که جای این اسطوره‌ها را بگیرند.

بخشی از مشکل، نگاه هیأت مدیره به تیم ب است. بازیکنان تیم بیشتر فروخته شدند تا پرورش یابند با این هدف که راه را برای خریدهای گرانقیمت از بیرون هموار کنند. این نگرش در پایان فصل قبل که مربی تیم جوانان، فرانسیسکو گارسیا پیمینتا با کار فوق‌العاده خود تیم ب را به پلی‌آف صعود به دسته دو رساند اما به سابادل باختند، مشهود است. فاتی، آرائوخو و ریکی پویگ می‌توانستند از تیم اول به تیم ب فرستاده شوند تا به صعودشان کمک کنند اما در نهایت فقط آرائوخو، مدافع میانی اروگوئه‌ای، فرستاده شد.

به پویگ و فاتی اجازه ندادند و آنها در باخت ۸ بر ۲ برابر بایرن‌مونیخ روی نیمکت بارسلونا بودند. دو نامزد پرشانس ریاست بارسلونا، خوان لاپورتا و ویکتور فونت هر دو برای بازگرداندن آکادمی به صدر اولویت‌های باشگاه اعلام آمادگی و ابراز تمایل کرده‌اند اما بازیکنان زیادی از آکادمی در سال‌های اخیر ترجیح داده‌اند به تیم‌های دیگر بروند چون در تیم اول فرصتی به دست نمی‌آورند و بارسلونا که ۴۰۰ میلیون یورو برای دمبله، کوتینیو و گریزمان پرداخت کرده، دیگر پولی برای حفظ بازیکنان جوان و تقویت تیم ب با خریدن بازیکنان بااستعداد از سایر تیم‌های دسته سومی ندارد.

لاپورتا می‌خواهد لاماسیا جایگاه سابقش را دوباره به دست آورد: «اینجا باید مهم‌ترین جای باشگاه باشد. ما یک روش جدید می‌خواهیم که لاماسیا بتواند مرکز درخشش باشگاه و الگویی برای همه دنیا باشد. این تمرکز اصلی ما است.» یکی از بزرگترین محصولات لاماسیا، ژاوی ارناندس هنوز به هیچ‌یک از کاندیداها نزدیک نشده اما هم فونت و هم لاپورتا احساس می‌کنند او دیر یا زود به بارسا برمی‌گردد و وقتی این اتفاق بیفتد، به دنبال جذب بازیکن از آکادمی خواهد بود. احتمالاً او مثل پپ گواردیولا و لوییس انریکه که از تیم ب شروع کردند و با تیم اول سه‌گانه قهرمانی بردند، نخواهد بود. بعد از انتخابات ۵ بهمن و مشخص شدن رئیس بارسلونا، نقش او مشخص‌تر خواهد شد. این امید در میان هواداران بارسلونا وجود دارد که بازیکنان سابق دیگر یا بازیکنانی که سال‌های آخر حرفه خود را سپری می‌کنند، به مربیگری علاقه نشان دهند و نقش خودشان را بازی کنند، این چیزی است که آندرس اینیستا هرگز رد نکرده. او که ایوان راکیتیچ یک بار گفته بود نام لاماسیا را باید به نامش تغییر دهند، عالی‌ترین نمونه از کاری است که باید انجام شود، یعنی جمع کردن بهترین استعدادها از سراسر اسپانیا و تبدیل کردن آنها به فوتبالیست‌های جوان آموزش دیده و کارآمدی که به باشگاه احساس تعلق دارند.

با ناکامی فصل گذشته تیم ب، بازیکنانی از این تیم جدا شدند و اگر این روند ادامه پیدا کند، استعدادهای بیشتری جدا می‌شوند. فاصله کیفی میان دسته دوم و سوم لیگ اسپانیا بسیار زیاد است و ناکامی در صعود به دسته دوم ضربه روحی بزرگی به بازیکنان وارد می‌کند. تیم ب بارسلونا در این مشکل تنها نیست. از ۲۱ باشگاهی که تیم ب دارند، هیچ‌کدام در دسته دوم نیستند. وضعیت رئال مادرید و اتلتیکومادرید هم بهتر نیست با آنکه اولی، رائول را به عنوان مربی انتخاب کرده است اما شعار بارسلونا، «بیشتر از یک باشگاه» این آسیب را برایشان جدی‌تر کرده. آنها همیشه رئال مادرید را مسخره می‌کردند که باید بازیکن بخرد در حالی که بارسلونا در لاماسیا بازیکن می‌سازد. صحبت‌های زیادی هست درباره نوسازی نوکمپ اما لاماسیا هم قطعاً به نوسازی نیاز دارد. آکادمی جوانان به یک خانه مناسب در شهر فوتبال خوان گامپر احتیاج دارد که سال گذشته استادیوم یوهان کرویف آن افتتاح شد اما اگر می‌خواهند لاماسیا کارکرد گذشته را داشته باشد، باید ابتدا روح آن را احیا کنند. منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *