برای دیدن پرسپولیسِ یحیی گل محمدی صبور باشید



خطاها و سوت‌های پرشمار در جدال پرسپولیس – تراکتور اجازه نداد این بازی ریتم مناسبی پیدا کند و به کیفیتی برسد که هواداران انتظار دارند، با این حال در لحظاتی که توپ جریان داشت، تفکرات و برنامه تاکتیکی دو مربی قابل رؤیت بود.
یحیی هرچند اولین بازی‌اش در بازگشت به پرسپولیس، آن هم مقابل یک رقیب مستقیم را برد، ولی نمایش تیم با آنچه از تفکرات این مربی می‌شناسیم فاصله زیادی داشت.
گل‌محمدی در شهر خودرو و پیش‌تر در ذوب‌آهن نشان داده بود که تمایل به مالکیت توپ و بازی باحوصله دارد. آمار پاس تیم‌های او معمولاً در لیگ برتر یکی از بالاترین‌ها بوده و شهر خودرو در نیم‌فصل اول توانست بیشترین متوسط مالکیت توپ را ثبت کند.
با این حال پرسپولیس یکشنبه تنها ۳۵ درصد مالک توپ بود و ۲۱۵ پاس بین بازیکنانش رد و بدل شد. بخشی از مالکیت پایین پرسپولیس به مدل بازی تراکتور برمی‌گردد که اصرار داشت توپ را در اختیار بگیرد. الهامی پنج هافبک در میانه زمین قرار داده بود و تأکید داشت که بازیسازی از انتهای زمین شروع شود. مدافعان این تیم حتی تحت فشار هم زیر توپ نمی‌زدند و تلاش می‌کردند توپ‌های سالمی به هافبک‌ها برسانند. مشکل اصلی تراکتور اما از خط میانی شروع می‌شد که انتقال توپ به یک سوم تهاجمی سرعت و دقت کافی نداشت و آنها پس از فرصت خوب انصاری در شروع بازی به ندرت توانستند دروازه بیرانوند را تهدید کنند.
عامل دوم و مهم‌تر در مالکیت پایین پرسپولیس زمان کمی است که یحیی در اختیار داشته و خودش هم پس از بازی گفت: «انتظار زیادی است که در ۱۲ روز تأثیر زیادی روی تیم داشته باشم.»
پیاده کردن سبک بازی مورد علاقه گل‌محمدی نیاز به زمان نسبتاً زیادی دارد و احتمالاً ترکیب خط میانی هم متناسب با آن تغییر خواهد کرد، ولی او در میانه فصل به پرسپولیس آمده و نمی‌تواند تیم را خیلی به هم بریزد. پرسپولیس مقابل تراکتور بیشتر به تیم دوران کالدرون شباهت داشت و با ضدحملات سریع که ویژگی بازی مربی آرژانتینی بود توانست به حریف ضربه بزند.
انتظار می‌رود با گذشت زمان شاهد تحول پرسپولیس باشیم و این تیم آرام آرام به سبک تیم‌های یحیی بازی کند، ولی سرخ‌پوشان در کورس قهرمانی هستند و او به خاطر حساسیت لیگ نمی‌تواند وسواس زیادی برای تغییر مدل بازی به خرج دهد.

آرمن ساروخانیان/ ایران ورزشی
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *